Dräktiga ston 2020/2021

23.10 gick vattnet och ut kom en stort brunt stoföl. Så otroligt fin 😍

Jag gissar att hon blir skimmel?

Allt gick superbra, Miraz var jätte duktig och lugn.
Bebis har busat, bajsat men inte nappat tag i spenarna, bara slickar där.
Så jag har iaf fått i henne 1 1/2dl med mjölk själv plus foalguardpasta.

Lever i hoppet att hon ska fatta sugtekniken inom kort för hon fattar den iaf när man ger henne själv. Även suger på fingrarna.
Visa bifogad fil 68650
Grattis!!! Så fin tjej! ❤️ Och vilken fantastisk bild! :love:
 
Min är idag på 320 dygn..
Hon som hon står hos tror inte hon går tiden ut ..

Vilket betyder att det verkligen börjar närma sig :nailbiting::nailbiting::bump:
Normalt och ha 11miljoner fjärilar i magen?

Sambon frågade häromdagen..om jag såg fram emot fölet mer än bebis( är gravid med bf i aug) :cautious::D
Men det är ju närmast i tid och minst lika spännande med människo bäbisen men känns låångt bort fortfarande, men det förstår ju inte han haha.
 
Här kom de både regn snö och hagel så madame fick ett smärre utbrott,samtidigt som hon backa och slog med bakbenet med öronen slickade .. Kanske en kombo också av livlig bebis och regn 🤣 Hon har ett sabla humör när de inte passar .. Men de var en god egenskap som tävlingshäst hon har stenhård och gav sig aldrig. Sen titta hon med stora ögon ska du inte ta in mig nu, ser du inte de regnar matte 😑🧐
 
IMG_20210429_162924.jpg

Dagens juver, dygn 338. Hon lyckades stå lite bredbent just när jag skulle fota, annars är det ett tydligt veck mitt i igen. :meh: Damen är sur som ättika. Hade läckt lite på ena bakbenet men det är inga proppar å som synes rätt tomt. Så det är långt kvar. :arghh:
 
Har för övrigt lite huvudvärk över hennes framhovar... Hon är så långt in på skoperioden nu så det har börjat växa över skorna, och snösulorna är ju kvar så det luktar inte hallon om fötterna. Vi fick ju bort brodden men hovis blev ju sjuk så vi kunde inte sko om. Nu är frågan om jag inte ska försöka ta av skorna så hon slipper gå så trångskodd... Hon står ju ändå bara inne på halm liksom, och teoretiskt sett borde fölis inte vara mer än ett par veckor bort, och efter ska det på skor med hel sula. Men att hon ska gå kvar med de här skorna i två veckor till som redan sitter så illa känns inte bra! Men jag är ju sjukt rädd att göra nåt dumt! :arghh:
 
Har för övrigt lite huvudvärk över hennes framhovar... Hon är så långt in på skoperioden nu så det har börjat växa över skorna, och snösulorna är ju kvar så det luktar inte hallon om fötterna. Vi fick ju bort brodden men hovis blev ju sjuk så vi kunde inte sko om. Nu är frågan om jag inte ska försöka ta av skorna så hon slipper gå så trångskodd... Hon står ju ändå bara inne på halm liksom, och teoretiskt sett borde fölis inte vara mer än ett par veckor bort, och efter ska det på skor med hel sula. Men att hon ska gå kvar med de här skorna i två veckor till som redan sitter så illa känns inte bra! Men jag är ju sjukt rädd att göra nåt dumt! :arghh:

Jag hade kanske vågat, om hon bara ska vara i stallet. Skorna borde spela mindre roll om hovarna ändå är nernäddade i halmen hela tiden. Har liknande dilemma, hon har ju gått över skoperioden vid det här laget men hovslagaren vill inte sko sålänge bäckenbanden är släppta utan vi avvaktar fölet. Men hovarna ser inte kul ut nu, och jag är rädd att mycket jobb med dem kommer gå förlorat om hon ska gå en vecka till.
 
Har för övrigt lite huvudvärk över hennes framhovar... Hon är så långt in på skoperioden nu så det har börjat växa över skorna, och snösulorna är ju kvar så det luktar inte hallon om fötterna. Vi fick ju bort brodden men hovis blev ju sjuk så vi kunde inte sko om. Nu är frågan om jag inte ska försöka ta av skorna så hon slipper gå så trångskodd... Hon står ju ändå bara inne på halm liksom, och teoretiskt sett borde fölis inte vara mer än ett par veckor bort, och efter ska det på skor med hel sula. Men att hon ska gå kvar med de här skorna i två veckor till som redan sitter så illa känns inte bra! Men jag är ju sjukt rädd att göra nåt dumt! :arghh:
Om hon bara ska vara i sin box hade jag rykt av dem, värre om de klämmer. Hade samma dilemma första gången min ponny åkte på ett fånganfall, men vi valde att plocka av skorna istället den gången och väntade på röntgen innan vi skodde om henne när hon var smärtfri. Hon hade strikt boxvila.

Måste rycka Majsans framskor också nu i veckan, bak är redan avplockat men fram har vi medvetet väntat med då hon är känslig i hovarna.
 
@Maja_Kandi är hovis fortfarande sjuk, ev. finns det ingen annan hovis som kan komma? Långa tår och trånga skor är ju verkligen ingen höjdare till fångponnys, och dessutom skaderisken med fölet... Men om du inte är relativt van att riva skor själv så kan du riskera att hon blir otålig/får ont i fötterna om hon måste hålla upp foten länge - en van hovis drar ju av en sko på typ en halv minut, så det vore nog det bästa. :)
 
@Maja_Kandi är hovis fortfarande sjuk, ev. finns det ingen annan hovis som kan komma? Långa tår och trånga skor är ju verkligen ingen höjdare till fångponnys, och dessutom skaderisken med fölet... Men om du inte är relativt van att riva skor själv så kan du riskera att hon blir otålig/får ont i fötterna om hon måste hålla upp foten länge - en van hovis drar ju av en sko på typ en halv minut, så det vore nog det bästa. :)
Det har du helt rätt i! Jag har grejer för att dra av, men verka kan jag inte, brukar bara raspa kanter och hålla efter. Jag har försökt ringa hovis men inte fått svar, ska se om jag får tag på någon annan... Annars drar jag av själv, ställer henne i vattenbad en stund först så hinner hovarna bli lite mjukare.
 
Lyckades få av framskorna idag! Kändes väldigt skönt. Å herregud vad det stank om snösulorna! :yuck: Inte långt ifrån att det kunde blivit röta om jag inte tagit av dom. Hon stod så snällt när jag fixade och är nu alltså barfota runt om. Hoppas det ska funka bra tills hon fölat så att hovis kan få på nya skor sen...

Läcker mjölk när hon spänner sig/rör sig men det är bara blask. Otroligt sur när man borstar! :p dygn 339 idag.

IMG_20210430_130235.jpg
 
Majsan är på dygn 303 idag och nu börjar jag tröttna på att mocka hennes box 🤐 Slänger ut minst 1 skottkärra hö om dagen trots att vi ger väldigt mycket mindre portioner nu nästan så man funderar på om hon ens får i sig något mer hö en de lilla hon petar i sig ute .. 😑 Och nu lockar ju självklart de fattiga små grässtrån som kommit upp i hagen mer en hö ... Snark. Men hon ska istället för att få mer hö få en halvskopa kraftfoder till när vi släcker ned vid 22 tiden istället. För hon är uppenbarligen inte intresserad av hö 🧐 Hon som älskar mat bokstavligen och skulle göra vad som helst för just de 😂
IMG_20210430_142849_365.jpg
 
Blaskig mjölk här med, men kollade på refraktometern bara för skojs skull, och den visade på 19?!!? Så nu blev jag lite stressad här.... Tycker fortfarande rumpan borde bli mjukare, men som jag sa till min kompis tidigare i dag så har detta sto så hög "muskeltension" generällt så det kanske inte kommer bli någon riktig "hängrumpa".... 🤔

Fast mjölken borde ju åtminstonde bli vit, eller hur?? Kan reffen visa fel måhända? Kollade den precis innan med destillerat vatten och då visade den exakt noll.
 
Blaskig mjölk här med, men kollade på refraktometern bara för skojs skull, och den visade på 19?!!? Så nu blev jag lite stressad här.... Tycker fortfarande rumpan borde bli mjukare, men som jag sa till min kompis tidigare i dag så har detta sto så hög "muskeltension" generällt så det kanske inte kommer bli någon riktig "hängrumpa".... 🤔

Fast mjölken borde ju åtminstonde bli vit, eller hur?? Kan reffen visa fel måhända? Kollade den precis innan med destillerat vatten och då visade den exakt noll.
Det kan väl å andra sidan gå rätt fort va? Särskilt om dom haft föl innan? Känns som att jag har hört det nånstans iaf... Vad spännande! :bump:
 
Damen blev faktiskt tydligt bättre i sin stela hälta när skorna försvann, det var väldigt skönt att se, jag var ju orolig för motsatsen. :)

Hon har gått runt en del på dagen men sedan legat och sovit precis som vanligt. Nu ikväll hade det läckt rätt mycket på ena bakbenet och det hängde en droppe på ena spenen som jag fångade upp. Ser lite vitare ut (men fortfarande inte alls klar) och nu var reffen uppe på 18, imorse var det runt 15! :D Rumpan har blivit himla svampig nu också. Juvret ser inte färdigt ut alls dock men å andra sidan hade hon som sagt läckt en del också.

Tror inte det blir nåt inatt men det kanske närmar sig liiite iaf! :love:

IMG_20210430_214903.jpg
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 975
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp