Dräktiga ston 2020/2021

Den borttrollade magen, dygn 339

IMG_20210430_215605.jpg
 
Tror det är 361 dygn idag, är lite dagvill. Men såhär såg juvret ut imorse. Hon är fortfarande helt obrydd över sin dräktighet. Vilar mycket så tyngden gör sitt men däremellan galopperas det i hagen. Bra att hon mår så bra iallafall!
IMG_20210501_073057.jpg
 
Just löst våra kamera problem 😂 De här med bo på landet och fiber fungerar inte alltid i praktiken så bra som man tänkt. Men kom ju på att min surfplatta har eget kort med obegränsad surf så flytta den till ett modem istället i mini format 😁 Så nu ska vi få bra bild i stallet på Majsan ❤️


@Bluefish misströsta inte läste i avelsgruppen för travhästar att många går över i år, de är lite frustrerade då ingen håller tiden 😬 Jobbigt för de stora uppfödarna men många hästar som ska få föl.
 
Fick tips av en äldre uppfödare att massera juvret, och att det är särskilt viktigt på maidenston. Jag har inte gjort det alls, bara tränat henne att jag tar på juvret (innan dräktigheten skulle jag suttit som ett frimärke i väggen om jag försökt men med träning går det nu väldigt bra). Jag testade igår att känna och klämma lite mer och ut kom genomskinlig vätska.
Hur mycket grejar ni med juvret på maidenston?
 
Fick tips av en äldre uppfödare att massera juvret, och att det är särskilt viktigt på maidenston. Jag har inte gjort det alls, bara tränat henne att jag tar på juvret (innan dräktigheten skulle jag suttit som ett frimärke i väggen om jag försökt men med träning går det nu väldigt bra). Jag testade igår att känna och klämma lite mer och ut kom genomskinlig vätska.
Hur mycket grejar ni med juvret på maidenston?
Klappar och kliar henne där någon gång om dagen typ 😅
 
Tror det är 361 dygn idag, är lite dagvill. Men såhär såg juvret ut imorse. Hon är fortfarande helt obrydd över sin dräktighet. Vilar mycket så tyngden gör sitt men däremellan galopperas det i hagen. Bra att hon mår så bra iallafall!
Visa bifogad fil 68754
Men hur länge tänkte hon hålla bebis inne egentligen!? Juvret ser ju ändå ut att snart vara klart! Det är väl som andra skrivit den här kyliga våren som gör det... Har också hört om många som väntar med stona på övertid. Jag är rätt övertygad om att det blir babyboom bara det blir nån värme nån gång!
 
Fick tips av en äldre uppfödare att massera juvret, och att det är särskilt viktigt på maidenston. Jag har inte gjort det alls, bara tränat henne att jag tar på juvret (innan dräktigheten skulle jag suttit som ett frimärke i väggen om jag försökt men med träning går det nu väldigt bra). Jag testade igår att känna och klämma lite mer och ut kom genomskinlig vätska.
Hur mycket grejar ni med juvret på maidenston?
Det hade jag aldrig hört innan... Snarare motsatsen. Låt bli juvret så att man inte startar igång mjölkprocessen innan fölet kommit. Så jag låter bli juvret helt. De droppar mjölk som jag kontrollerar med refraktometern är droppar som redan kommit ut, skulle aldrig mjölka ur för att kolla.

Igår morse fångade jag en droppe på höger juverdel och fick ett värde på 15, imorse på samma juverdel var det 17. Det var på vänster sida som det igår kväll var 19. Spännande att se om det finns nån droppe på vänster sida att fånga idag! :)
 
Det hade jag aldrig hört innan... Snarare motsatsen. Låt bli juvret så att man inte startar igång mjölkprocessen innan fölet kommit. Så jag låter bli juvret helt. De droppar mjölk som jag kontrollerar med refraktometern är droppar som redan kommit ut, skulle aldrig mjölka ur för att kolla.

Igår morse fångade jag en droppe på höger juverdel och fick ett värde på 15, imorse på samma juverdel var det 17. Det var på vänster sida som det igår kväll var 19. Spännande att se om det finns nån droppe på vänster sida att fånga idag! :)
Jag har inte hört eller läst det heller men personen som sa det har ljusår mer erfarenhet än jag så tänkte om jag missat nåt viktigt.. Kanske är det något man gjorde förr men har gått ifrån?
 
Här är juvret mindre, pålle lika sur, värdet på reffen har gått upp. Fick inte en hel droppe utan "fiskade upp" det som satt på spenspetsen. Har som vanligt läckt en hel del på benen.

Vänster igår kväll, höger för en stund sen, båda på vänster juverdel.

IMG_20210501_111800.jpg
 
Fick tips av en äldre uppfödare att massera juvret, och att det är särskilt viktigt på maidenston. Jag har inte gjort det alls, bara tränat henne att jag tar på juvret (innan dräktigheten skulle jag suttit som ett frimärke i väggen om jag försökt men med träning går det nu väldigt bra). Jag testade igår att känna och klämma lite mer och ut kom genomskinlig vätska.
Hur mycket grejar ni med juvret på maidenston?

Tycker det brukar funka väldigt bra efter fölning även med de som är väldigt ovilliga till att bli petade på juvret innan.
Skulle inte lägga allt för mycket fokus på att försöka tvinga ett sto som inte vill. När fölet har kommit och hormonerna gör sitt så brukar det (oftast, finns givetvis undantag) fungera väldigt väl.

Av vilken anledning man ska massera vet jag inte och vi brukar aldrig göra det☺️. Kollar innehållet för att förutsäga fölning men i övrigt får de ha sina juver ifred.
 
@MayGrace varför tror dom det är så?
Spännande det där..🤔
En fbl uppfödare med 20+ föl hade fått i tid eller några dagar innan i år.

Vi upplever nog inte alls att de går över mer än vanligt. Fått 30 föl hittills och såklart har nån gått över men inget onormalt. Svårt att säga vad det beror på men ofta inom avelskretsar så hör man ”det är ett sånt år”. Oavsett om det handlar om mycket fellägen, svårare att få dräktigt, kvarblivna efterbördar eller lång dräktighetstid. Kan säkert ligga något i det men tror det kanske delvis kan bero på att man är mer uppmärksam på det man själv råkar ut för och tycker att man ”hör det överallt”.
 
Tycker det brukar funka väldigt bra efter fölning även med de som är väldigt ovilliga till att bli petade på juvret innan.
Skulle inte lägga allt för mycket fokus på att försöka tvinga ett sto som inte vill. När fölet har kommit och hormonerna gör sitt så brukar det (oftast, finns givetvis undantag) fungera väldigt väl.

Av vilken anledning man ska massera vet jag inte och vi brukar aldrig göra det☺️. Kollar innehållet för att förutsäga fölning men i övrigt får de ha sina juver ifred.
Det låter bra! Vi har tränat med positiv förstärkning så det har blivit mysiga stunder för oss båda och inget tvång så jag tror det har varit relationsbyggande också!
 
Det låter bra! Vi har tränat med positiv förstärkning så det har blivit mysiga stunder för oss båda och inget tvång så jag tror det har varit relationsbyggande också!

Härligt. Såg nu att det kanske inte var något problem för dig men syftade till att man ganska ofta läser att man MÅSTE lära sitt maidensto att man ska acceptera pillande på juver innan (med diverse olika metoder😳) och som sagt, när väl bebis kommit så brukar de hamna i sin rosa bubbla och allt annat saknar betydelse.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 649
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp