Dräktiga ston 2020/2021

Tog lite "gravid-bilder" på stona för skojs skull, medan vi väntar på fölen. Sjukt svårt att få båda att se någorlunda bra ut på samma tid, bara...!
 

Bifogade filer

  • received_3940376489390219.jpeg
    received_3940376489390219.jpeg
    546 KB · Visningar: 122
Här har damen betett sig annorlunda sedan igår em. Hon har känts väldigt inåtvänd, surat massor, inte velat äta, bara legat ner en kort stund. "Nu då?! Är det dags i natt?!", tänkte jag. "Nä, du kan gott ta och vara vaken några nätter till", tänkte hon.
I detta nu ligger hon utfläkt på sidan och sover hårt sedan minst en halvtimme, ser mer död än levande ut (men hon rör på öronen så lever gör hon i allra högsta grad) och struntar fullständigt i sin mattes mentala hälsa som snart fallerar pga sömnbrist :meh:
 
Min va jätte orolig igårkväll tänkte att nu så kommer bäbis..bajsade 10 ggr. hmm sen kl 02 somna hon 🥴
Jag känner med dig... :meh:

Stod ute och betade damen igår kväll och försökte förklara för bäbis att när jag knackar tre gånger på magen så är det fritt fram att komma ut :idea:. Så när vi kom in knackade jag tre gånger, och förtydligade med ”det där var tre, ifall du inte vet hur man räknar”. Men det hjälpte ju inte :mad:
 
Har en fråga, mitt sto har spruckit tror jag, efter sin stora bäbis. Behöver det här veterinärvård? Är det vanligt att stona ligger mer dagen efter (känns logiskt) och har lite flytningar? Hela efterbörden kom ut. :) hon äter och är pigg annars.
 

Bifogade filer

  • 20210507_101328.jpg
    20210507_101328.jpg
    428,9 KB · Visningar: 74
Har en fråga, mitt sto har spruckit tror jag, efter sin stora bäbis. Behöver det här veterinärvård? Är det vanligt att stona ligger mer dagen efter (känns logiskt) och har lite flytningar? Hela efterbörden kom ut. :) hon äter och är pigg annars.
Kan inte svara på att hon spruckit, men skicka bilden till en veterinär så får du säkert ett bra svar. :) Men flytningarna får du hålla ett öga på. Min trodde jag hade fått ut hela efterbörden, både jag och vet som var här på natten trodde det. Sen när han diade första gången och hon pep till när livmodern drog ihop sig så sa det ploff så kom det ut en bit till, ca 10x20cm. Då trodde vi definitivt att allt var ute. Efter nästan två dygn hade hon en aaaaanings gula flytningar så jag ringde direkt. Vi har nu spolat henne tre gånger, måndag kväll, tisdag och torsdag. Det kom ut lite grumligt med några pyttesmå millimeterstora bitar första gången, löjligt lite, men tillräckligt för att orsaka inflammation.
Klart att de måste få ha lite flytningar, de har ju ändå klämt ur sig en bebis! Men man får hålla koll så det inte är grumligt eller tjockt eller luktar illa. :)

Såhär såg min ut före spolning. Lite gult grumligt. Har varit tre olika veterinärer här som spolat henne och ingen av dem ansåg inte att det var nån större fara med resultatet utan tyckte det såg fint ut. Jag har dock haft mantrat hellre en gång för mycket just iom fången. Kvarbliven efterbörd är ju tyvärr en känd riskfaktor för fång, och på mitt sto som redan stod med fång så blev det en skjuts i fel riktning.

IMG_20210505_210917.jpg
 
Kan inte svara på att hon spruckit, men skicka bilden till en veterinär så får du säkert ett bra svar. :) Men flytningarna får du hålla ett öga på. Min trodde jag hade fått ut hela efterbörden, både jag och vet som var här på natten trodde det. Sen när han diade första gången och hon pep till när livmodern drog ihop sig så sa det ploff så kom det ut en bit till, ca 10x20cm. Då trodde vi definitivt att allt var ute. Efter nästan två dygn hade hon en aaaaanings gula flytningar så jag ringde direkt. Vi har nu spolat henne tre gånger, måndag kväll, tisdag och torsdag. Det kom ut lite grumligt med några pyttesmå millimeterstora bitar första gången, löjligt lite, men tillräckligt för att orsaka inflammation.
Klart att de måste få ha lite flytningar, de har ju ändå klämt ur sig en bebis! Men man får hålla koll så det inte är grumligt eller tjockt eller luktar illa. :)

Såhär såg min ut före spolning. Lite gult grumligt. Har varit tre olika veterinärer här som spolat henne och ingen av dem ansåg inte att det var nån större fara med resultatet utan tyckte det såg fint ut. Jag har dock haft mantrat hellre en gång för mycket just iom fången. Kvarbliven efterbörd är ju tyvärr en känd riskfaktor för fång, och på mitt sto som redan stod med fång så blev det en skjuts i fel riktning.

Visa bifogad fil 69098

Tack för svar. Hennes är lite rosa/blaskigt. Kom lite när hon legat ner. Ska hålla koll❤
 
Har en fråga, mitt sto har spruckit tror jag, efter sin stora bäbis. Behöver det här veterinärvård? Är det vanligt att stona ligger mer dagen efter (känns logiskt) och har lite flytningar? Hela efterbörden kom ut. :) hon äter och är pigg annars.

Lite sprickor men det ser inte ut att vara mycket. Kollade ni så efterbörden som kom var hel? En bra rutin att få in och det finns bilder online på hur man ser om den är hel eller ej. Innan livmodern har dragit ihop sig helt efter fölning är det också större infektionsrisk än vanligt, så håll koll så det inte börjar komma grumliga/gula flytningar. Vårat ena sto förra året fick en dunderinfektion och det enda som syntes var att hon fortsatte ha små grumliga flytningar ett par dar, och sen fick hon fångkänning. Ingen temp. När vet. kom och sköljde kom det vaniljsås ur henne, om jag får bjuda på en nice visual :yuck:
 
Lite sprickor men det ser inte ut att vara mycket. Kollade ni så efterbörden som kom var hel? En bra rutin att få in och det finns bilder online på hur man ser om den är hel eller ej. Innan livmodern har dragit ihop sig helt efter fölning är det också större infektionsrisk än vanligt, så håll koll så det inte börjar komma grumliga/gula flytningar. Vårat ena sto förra året fick en dunderinfektion och det enda som syntes var att hon fortsatte ha små grumliga flytningar ett par dar, och sen fick hon fångkänning. Ingen temp. När vet. kom och sköljde kom det vaniljsås ur henne, om jag får bjuda på en nice visual :yuck:

Ja hela kom ut. Jag la ut den och det såg bra ut :) Hoppas ditt sto snabbt blev frisk❤
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 675
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp