Dräktiga ston 2020/2021

332 d. här, lugnt än så länge, fyller på juvret 😎
 

Bifogade filer

  • 118219E5-F9DF-4D8F-B379-7E9037EC467F.jpeg
    118219E5-F9DF-4D8F-B379-7E9037EC467F.jpeg
    195 KB · Visningar: 49
Här blev det inte mycket sömn i natt 😴 Hon hade såna förvärkar så trodde verkligen att det var på gång men ingen fölis ville komma ut 😕
 
Hur stor/liten skillnad kan det vara på juverhalvorna innan man ska oroa sig för juverinflammation?
Är det före eller efter fölning? Mitt sto som fölade 19 hade väldigt spänt juver särskilt ena sidan. Det var till att massera några gånger per dag för att det inte skulle bli mjölkstockning som sen blev till inflammation. Man får liksom massera/trycka fram mjölken till spenen. Men det beror ju på om hon fölat eller inte?
Jag får uppfattningen att hon inte fölat än. Hur känns juverdelen? Har hon feber?
Stäm av med veterinär tycker jag.
 
Är det före eller efter fölning? Mitt sto som fölade 19 hade väldigt spänt juver särskilt ena sidan. Det var till att massera några gånger per dag för att det inte skulle bli mjölkstockning som sen blev till inflammation. Man får liksom massera/trycka fram mjölken till spenen. Men det beror ju på om hon fölat eller inte?
Jag får uppfattningen att hon inte fölat än. Hur känns juverdelen? Har hon feber?
Stäm av med veterinär tycker jag.
Precis, inte fölat än. Ingen feber och båda halvorna är ganska spända. Det skiljer lite i storlek, som man särskilt ser bakifrån. Ska stämma av med min veterinär. Ang massera, det är ingen risk att man sätter igång mjölkproduktionen för tidigt?
 
Hur stor/liten skillnad kan det vara på juverhalvorna innan man ska oroa sig för juverinflammation?
Stoet jag har som fölade först i år får ofta en hård och bred ”korv” i juvret när hon börjar sätta juver. Det brukar vara ganska stor skillnad på storleken på de båda sidorna men hon har inte ont och min veterinär menar på att det är bara så hon gör när hon fyller upp men är du orolig så be din vet ta en titt. Jag har aldrig varit med om att dom har fått juverinflammation innan fölning, bara vid avvänjning.
 
Stoet jag har som fölade först i år får ofta en hård och bred ”korv” i juvret när hon börjar sätta juver. Det brukar vara ganska stor skillnad på storleken på de båda sidorna men hon har inte ont och min veterinär menar på att det är bara så hon gör när hon fyller upp men är du orolig så be din vet ta en titt. Jag har aldrig varit med om att dom har fått juverinflammation innan fölning, bara vid avvänjning.
Tack! Hon är inte öm och nu när jag läst verkar det ju ganska ovanligt precis som du skriver. Ska hålla lite mer koll och skicka bild till min veterinär!
 
Tack! Hon är inte öm och nu när jag läst verkar det ju ganska ovanligt precis som du skriver. Ska hålla lite mer koll och skicka bild till min veterinär!
Det kan säkert hända men skulle mer gissa på en infektion kanske isåfall. Har haft infektion i juvret på ett sto jag fick hem som var riktigt illa och äckligt. Hon var inte dräktig men fyllde upp juvret ganska mkt som om hon var det fast det visade sig vara med gult var...🤮
Men hon hade feber och ont också.

Skicka bild till din vet låter som en bra idé 😊
 
Jag börjar bli lite orolig över mitt swb-sto som ska föla i början av juni.
Hon har börjat fylla upp juvret och dessutom kommer det lättmjölk ur spenarna om jag trycker ut en droppe.
Hon är stor och trött. Jag såg hur fölet levde om för en stund sedan så jag hoppas allt är bra. ❤️
 
Jag börjar bli lite orolig över mitt swb-sto som ska föla i början av juni.
Hon har börjat fylla upp juvret och dessutom kommer det lättmjölk ur spenarna om jag trycker ut en droppe.
Hon är stor och trött. Jag såg hur fölet levde om för en stund sedan så jag hoppas allt är bra. ❤️
Kolla bara så hon inte har fått placentit, vi har 2 ston som behandlas för det där jag är med mitt sto.

😇🍀
 
Dygn 330 idag.. hästen stöka lite inatt så trodde den skulle komma imorse men icke. Däremot så hade hon enormt bråttom ut imorse något hon aldrig haft, tryckte på boxdörren och sprang ut 🤔🙄 antingen har det slagit slint eller så var det en jobbig natt hon ville springa ifrån 😆

Kan tillägga att hon aldrig aldrig har bråttom ut i hageb, man kan släppa ut alla och öppna hennes box och hon står gärna kvar inne en halvtimme till och filosoferar 🤓
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 650
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp