Dräktiga ston 2020/2021

Har ni era dräktiga ston skodda eller oskodda?
Tog av min skorna i vintras. Funkat sådär. Och nu när hon är stor och tung är det värre. Går bra i hagen men på stallplanen är hon rejält ömfotad. Skulle vilja få på skor fram men hovslagaren avråder mig pga risken för trampskador på fölet sen. Får huvudbry.
 
@Ajda Mitt sto klarade inte av att gå oskodd fram, hon blev ju halt av ömhet. Har haft framskor hela sedan dess och vid födseln, pratade med två hovslagare varav en jobbar på klinik och de två veterinärer jag hade ut och de var överens om att bak var viktigast att sko av, de har i regel bra koll på var de sätter fötterna. I mitt fall var det ingen idé att prova något annat och det gick bra, har aldrig varit i närheten av att trampa på fölet. Hade valt det igen om stoet ömmade. :)
 
Har ni era dräktiga ston skodda eller oskodda?
Tog av min skorna i vintras. Funkat sådär. Och nu när hon är stor och tung är det värre. Går bra i hagen men på stallplanen är hon rejält ömfotad. Skulle vilja få på skor fram men hovslagaren avråder mig pga risken för trampskador på fölet sen. Får huvudbry.
Hästarna som behöver vara skodda är skodda. Har aldrig haft problem med att ngn har trampat på sitt föl. Har dock endast framskor på avelstona.
 
Har ni era dräktiga ston skodda eller oskodda?
Tog av min skorna i vintras. Funkat sådär. Och nu när hon är stor och tung är det värre. Går bra i hagen men på stallplanen är hon rejält ömfotad. Skulle vilja få på skor fram men hovslagaren avråder mig pga risken för trampskador på fölet sen. Får huvudbry.
Hon är barfota runt om nu, hade skor i vintras med brodd. Men hon kan också gå raka vägen ut i sin hage från boxen så hon går aldrig på något grus till exempel längre.
 
Har ni era dräktiga ston skodda eller oskodda?
Tog av min skorna i vintras. Funkat sådär. Och nu när hon är stor och tung är det värre. Går bra i hagen men på stallplanen är hon rejält ömfotad. Skulle vilja få på skor fram men hovslagaren avråder mig pga risken för trampskador på fölet sen. Får huvudbry.
Jag tog av på min, var också orolig för att hon inte skulle klara det men det funkade bra. Märkte att hon blev mer ömfotad sista veckorna, särskilt på hårt underlag. När hon skulle resa sig efter fölning trampade hon den lilla rakt över bröstkorgen. Det gick bra, och hon har varit extremt försiktig sen dess men jag är glad att hon inte hade skor faktiskt.
 
Hovslagaren kommer ut i morgon och slår på framskor. Även om ömheten blivit värre nu sista veckan när hon är så stor så har hon varit lite besvärad innan också. Då hade jag is i magen och hoppades att hon skulle vänja sig efter lite tid. Men 6 månader är ju lite tid...
 
Hovslagaren kommer ut i morgon och slår på framskor. Även om ömheten blivit värre nu sista veckan när hon är så stor så har hon varit lite besvärad innan också. Då hade jag is i magen och hoppades att hon skulle vänja sig efter lite tid. Men 6 månader är ju lite tid...
Hade min inte varit så nära fölning när hon blev öm hade jag nog satt på framskor också. Nu när hon blivit av med vikten verkar det funka bra oskodd.
 
Plockade av skorna ett par veckor innan, känslig häst.
Funkar bra barfota på mjukt, håller det sig bra så får hon gå oskodd nu tills i höst när knagglet kommer.
men då ska hon ändå sättas igång förhoppningsvis =)
 
637521C5-325D-4AAA-A78F-1C2FBFEEA50A.jpeg

Idag har mjölken ändrat karaktär och la sig som pärlor på remsan. Tog lång tid innan det blev blått, låg på grönt först. Tidigare har konsistensen varit mer som vatten och den har flutit ut och trängt ner i remsan direkt.
 
Majsan fortsätter vara orolig och trött, ända förändringen idag är att de hade läckt mjölk på bakbenen på henne .. Så hoppas och tror att de är de sista tecknet nu 😴😴😂 Vi blir snart utbrända på henne senast inatt fastna hon i vattenhinken med sin tjocka långa svans vid tre tiden ... Men tejpade den Idag, har fått göra samma åt min vallack.
 
Idag var jag laddad för att se gråaktig grumlig mjölk. Men icke. Tyckte till och med juvret såg mindre ut. Herre gud häst, vad väntar du på?!

Btw så fick hon skor igår och det blev bra. Idag gick vi en promenad utan ömma hovar.
 
Senast ändrad:
Rozalie har lugnat sig lite igen med och juvret har backat lite. Så det dröjer kanske ett tag till ändå.
Hon är en ganska så dramatiskt lagd häst :angel:, så hon höll på att skrämma slag på oss genom att ha en del förvärkar då hon passade på att vända upp och ner på bädden bla, det i kombination med att juvret helt plötsligt tog ett jätteskutt gjorde att jag fick hjärtat lite i halsgropen. Nu känns det mer rimligt igen, hon är lugnare igen och juvret utvecklas lite mer normalt.
Och nu har jag semester!! :D
 
Idag är vi på dygn 342. Mjölken var idag gulaktig i färgen. Som utspätt kiss. Klibbig. Innan var den genomskinlig. Kanske går det framåt?
Juvret var dock mindre idag. Spenarna lite större och har blivit lite mer svullna. Men generellt sett år det ingen större skillnad på juvret nu mot för två veckor sen.

Idag fick hon flytta in i gamla vinterhagen igen där kompisarna betat ner. Jag år fullkonligt livrädd för gräset nu när värmen kommit efter två dagars spöregn. Hon tenderar att få lite nacke och den är en antydan till hård. Ingen stor hård fångnacke men som sagt hon brukar vara känslig för gräset. Får lite puls i kotorna till och från när det är varmt. Aldrig haft fång men skulle jag släppa henne på det sättet många andra gör så skulle hon nog vara i en stor riskzon för att få det.
98734B6E-CE14-48D7-883E-2A81A2D00F92.jpeg


Fin i hullet annars. Magen döljer hon ibland bra på vissa bilder. På andra ser hon enorm ut. Inga andra depåer tycker jag. Svårt att veta hur mycket man ska fodra på nu när det kommer gräs. Alla jag pratar med säger att man ska fodra på. Men jag vågar inte riktigt lyssna på det. Hon får hö 4 ggr/dygn och nu när det är helt nedbetat grs och hon bara får gå och noppa får hon såklart mer. Men jag ger henne inte extrema givor. Ser man till gravida människor så krävs det inte mycket extra mat för att man ska få ett välskapt barn.
 
Idag är vi på dygn 342. Mjölken var idag gulaktig i färgen. Som utspätt kiss. Klibbig. Innan var den genomskinlig. Kanske går det framåt?
Juvret var dock mindre idag. Spenarna lite större och har blivit lite mer svullna. Men generellt sett år det ingen större skillnad på juvret nu mot för två veckor sen.

Idag fick hon flytta in i gamla vinterhagen igen där kompisarna betat ner. Jag år fullkonligt livrädd för gräset nu när värmen kommit efter två dagars spöregn. Hon tenderar att få lite nacke och den är en antydan till hård. Ingen stor hård fångnacke men som sagt hon brukar vara känslig för gräset. Får lite puls i kotorna till och från när det är varmt. Aldrig haft fång men skulle jag släppa henne på det sättet många andra gör så skulle hon nog vara i en stor riskzon för att få det.Visa bifogad fil 70465

Fin i hullet annars. Magen döljer hon ibland bra på vissa bilder. På andra ser hon enorm ut. Inga andra depåer tycker jag. Svårt att veta hur mycket man ska fodra på nu när det kommer gräs. Alla jag pratar med säger att man ska fodra på. Men jag vågar inte riktigt lyssna på det. Hon får hö 4 ggr/dygn och nu när det är helt nedbetat grs och hon bara får gå och noppa får hon såklart mer. Men jag ger henne inte extrema givor. Ser man till gravida människor så krävs det inte mycket extra mat för att man ska få ett välskapt barn.
Vi höjde och bytte sort på Majsans kraftfoder sista 1 och halv månaden, då började hon äta krafft grov protein 3 kg om dagen. Innan åt hon Granngården original pellets 2 kg om dagen till sina 165 cm i mankhöjd. Ja fri tillgång på hö har hon ju haft hela tiden. Dock ser de ut som vi kommer behöva höja ett snäpp till nu när fölis är född då man nu ser att Majsan inte alls var så tjock som vi trodde utan de mesta var nog fölis som behövde plats 😅 Så de är jätte svårt, Majsan har alltid varit extremt lätt född men ska hennes Fölunge tutta så mycket som hon gör just nu då kommer de gå åt mat 😅
 
Vi höjde och bytte sort på Majsans kraftfoder sista 1 och halv månaden, då började hon äta krafft grov protein 3 kg om dagen. Innan åt hon Granngården original pellets 2 kg om dagen till sina 165 cm i mankhöjd. Ja fri tillgång på hö har hon ju haft hela tiden. Dock ser de ut som vi kommer behöva höja ett snäpp till nu när fölis är född då man nu ser att Majsan inte alls var så tjock som vi trodde utan de mesta var nog fölis som behövde plats 😅 Så de är jätte svårt, Majsan har alltid varit extremt lätt född men ska hennes Fölunge tutta så mycket som hon gör just nu då kommer de gå åt mat 😅
Ja vi får se hur hon blir i kroppen när hon ska ge di. Jag hoppas fölet kommer ta mycket av henne så jag kan släppa på gräs ganska tidigt. Den hagen är betydligt trevligare än vinterhagen.
Hon brukar gå på bete men jag tar det alltid väldigt försiktigt och vänjer in långsamt. Ser till att de betar ner riktigt hårt innan jag släpper över på nästa del ett par timmar.
Hade gärna haft henne med hagkompisarna om man ser ur hagaspekten. Går snabbare att beta ner och de kan gå på större ytor. Nu är jag liksom orolig att den nedbetade vinterhagen kommer börja frodas för Lif inte kommer hinna hålla gräset kort. Då är den hagen inte ens stor.
Men gräset frodas på ett annat sätt i år mot tidigare vårar är min upplevelse. Vädret är på gräsets sida.
 
På tisdag är det 3 veckor kvar innan bf.. Brukar inte önska att stona fölar för tidigt. Men denna gången gör jag det;) Kapris är sååå stor och tung och får knappt i sig någon mat.. dom har Julie gets att noppa på och hö ute i hagen men maten inne går så trögt att äta... ser fram emot en fölis snart
 
Uppdaterar idag igen då. Är det bara jag kvar som inte fått föl än?

Gul-genomskinlig mjölk på förmiddagen. Klibbig som igår. Juvret ser ut som innan. Mjölkade inte ur någon droppe nu på kvällen, såg ju på juvret att det inte var klart. Ngt större snippa kanske. Ljusrosa slemhinna, laxrosa skulle man kunna beskriva den som.

Släppte in hagkompisen till henne och de älskar varandra. Började klia direkt. Men imorn får hon gå ensam igen.
Hon är som Ferdinand. Ko-lugn. Gör inte många knop. Vankar runt i sakta mak. Är i botten en ganska vaken häst, men det märks inte nu sista 2 veckorna.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 534
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp