Dräktiga ston 2020/2021

Härligt @Freazer 🙌

Hittade som bulor på Doris hals,bog och vid ganaschen, lite vätska och om man pillar bort skorpan blir det som en litet sår.

Ingen krafftfoder och får bara hö och gräs just nu, bara ett ofodrat regntäcke på sig .

Platsar inte in som varken ringorm,regnskållor eller kvarka.

Ingen feber hittills.
Hade inte detta igår .
 

Bifogade filer

  • F31CD6A3-3B93-4A24-9BD6-4116174C6D7A.jpeg
    F31CD6A3-3B93-4A24-9BD6-4116174C6D7A.jpeg
    163,4 KB · Visningar: 83
Något bitande djur? Våra har fortfarande små sår efter bitande knott och skit då de vart så pass varmt fortfarande.

Kan ju hoppas på det 🙏, jag som hade laddat för ett ridpass och så hittar man henne så 😱 tanken är att hålla igång henne i ridningen till årsskiftet 😇
 
Härligt @Freazer 🙌

Hittade som bulor på Doris hals,bog och vid ganaschen, lite vätska och om man pillar bort skorpan blir det som en litet sår.

Ingen krafftfoder och får bara hö och gräs just nu, bara ett ofodrat regntäcke på sig .

Platsar inte in som varken ringorm,regnskållor eller kvarka.

Ingen feber hittills.
Hade inte detta igår .

Stoet ovan har fått ngt liknande undertill på huvudet. ”Varet” blir som gul kristall typ, typ som när jag själv fått ett myggbett och får sån varknopp. Kanske är samma? Jag har avfärdat det som insektsbett iaf.
 
Stoet ovan har fått ngt liknande undertill på huvudet. ”Varet” blir som gul kristall typ, typ som när jag själv fått ett myggbett och får sån varknopp. Kanske är samma? Jag har avfärdat det som insektsbett iaf.

Tänker att det antingen är något insektsbett eller om hon har reagerat på någon växt i hagen 🙏
 
118 dygn här och vi myser mest i skogen, hon känns riktigt fin och är pigg och glad.
Hon har ju varit skadad och därför hon är betäckt, men skadan har läkt fortare än trott så mys rida lite klarar hon av. Och benet verkar inte påverkat så förhoppningarna om en fortsatt träning/tävlings häst efter mamma ledigheten känns hoppfullt.
Men blir bra med lite extra vila, för säkerhets skull.

Vi ska hålla igång tills hon åker i nov/dec till dit hon ska föla och bo nästa sommar.
Blir det en hingst så kommer den kunna bo kvar där sen förhoppningsvis på lösdrift.
Så tar jag bara hem henne, nästa höst.
Så allt känns ordnat och tryggt med lösningen jag valde.
Hon kommer få det super där och jag har möjlighet hälsa på och dom kommer bo 40 min bort.
 
Hedwig rids 5-6 dagar i veckan i skogen. Hon är på dygn 54 el 55. Ganska tjock och har satt en rejäl vinterpäls. Jag funderar på att klippa henne eftersom hon svettas mängder när vi tar en galopptur. (Någon typ av täckesklippning) De går fortfarande i stor gräshage men får sova inne på natten nu.
I övrigt verkar hon må väldigt bra och är nöjd med livet.😊
 

Bifogade filer

  • 0B1B1E0D-17B9-4269-91CE-96D5F7ADCF5B.jpeg
    0B1B1E0D-17B9-4269-91CE-96D5F7ADCF5B.jpeg
    264,6 KB · Visningar: 71
Hedwig rids 5-6 dagar i veckan i skogen. Hon är på dygn 54 el 55. Ganska tjock och har satt en rejäl vinterpäls. Jag funderar på att klippa henne eftersom hon svettas mängder när vi tar en galopptur. (Någon typ av täckesklippning) De går fortfarande i stor gräshage men får sova inne på natten nu.
I övrigt verkar hon må väldigt bra och är nöjd med livet.😊

Var försiktig så hon inte blir för tjock så tidigt🙂
Vem hade du betäckt med?
 
Var försiktig så hon inte blir för tjock så tidigt🙂
Vem hade du betäckt med?
Vivaldon. 😊
Hon har ingen späckhals utan mest gräsmage. De kommer bara få gå kvar i gräshagen till slutet av oktober max. Sen blir det vinterhage och ingen fri tillgång. Hon ska ju inte föla förrän i juli så jag kan rida henne länge till. Borde slimma till sig när hon kommer in från betet och med fortsatt motion. Eller iaf inte bli fetare.
 
Mitt sto är på dygn 111 :love: (Kollades runt 90). Mysrider lite lugnt,och fortsätter med det så länge hon vill (och är hel i kroppen). Hon har satt ordentlig päls, går fortfarande ute dygnet runt och verkar väldigt nöjd med livet. Det är både hennes och mitt första föl och jag är nervös, förväntansfull och livrädd:nailbiting:
 
Aha men då är hon inte överdrivet tjock ännu utan bara lite gräsmage som du skrev. Tycker jag sett så många ston i år som redan är jättetjocka för att ägarna redan matar på av välvilja så hoppas inte du tog illa upp. :)
Nej då ingen fara.😄 Jag fattade att det var välmening. Hon får inget mer än gräs, hösilage på kvällen o morgonen o mineraler. Hon är ”tjock” med tanke på hur hon ser/såg ut när hon var i full tävlingskondition.😍
 

Bifogade filer

  • 0DFA5061-4D0C-4EFB-B399-30452F2F43E2.jpeg
    0DFA5061-4D0C-4EFB-B399-30452F2F43E2.jpeg
    34,5 KB · Visningar: 68
AD1D8AC9-2A8C-4BFD-8890-3DF28515F7F2.jpeg

Så här litet har såret blivit efter två månader hemma 🙌🏻 Från början täckte de runt hela kotan och var fullt i svallkött när hon kom hem 😬 Men hårt arbete har lönat sig och Madame är snäll trots att vi krånglar med henne morgon och kväll. Hon kommer nog för alltid ha ett fult ärr där men de kunde ha gått så mycket värre med en häst med avskuren sena ...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 535
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp