Dräktiga ston 2020/2021

Mitt sto är på dygn 331 och igår trodde jag först det kunde vara något. ☺️ Det kändes som små "gruskorn" som lossnade vid juvret och kanske det var det? De såg inte ut som något ur vaxproppar eller så och själva spenarna är mjuka om än juvret är hårt. Men ifall att höll jag extra koll i kameran och det var ingenting i natt. Mitt sto har även ätit sämre en tid men börjat äta mer nu igen vilket jag läst att de kan göra mot slutet. Jag tycker att det kanske syns lite skillnad på juvret men främst är det väl att det är hårt. Hon sover mycket liggande på nätterna med.😊 Vet att det är svårt att avgöra på bilder och att det kan gå hur fort/långsamt som helst, men vad tror ni? Min är en shettis och det är hennes första föl. Har hört att shettisar kan föda tidigt medan förstföderskor kan gå över tiden. Bifogar bild bakifrån i ett till inlägg för kunde bara bifoga en bild i taget.
 

Bifogade filer

  • 181467094_882898412293052_2732374213832963481_n.jpg
    181467094_882898412293052_2732374213832963481_n.jpg
    325,8 KB · Visningar: 44
Här är mitt sto bakifrån idag:bump: Tycker hennes bäckenband är lite sladdriga med men har varit så ett tag.
 

Bifogade filer

  • 181329809_510593886630147_1016275142108818573_n.jpg
    181329809_510593886630147_1016275142108818573_n.jpg
    205,6 KB · Visningar: 29
Mitt sto är på dygn 331 och igår trodde jag först det kunde vara något. ☺️ Det kändes som små "gruskorn" som lossnade vid juvret och kanske det var det? De såg inte ut som något ur vaxproppar eller så och själva spenarna är mjuka om än juvret är hårt. Men ifall att höll jag extra koll i kameran och det var ingenting i natt. Mitt sto har även ätit sämre en tid men börjat äta mer nu igen vilket jag läst att de kan göra mot slutet. Jag tycker att det kanske syns lite skillnad på juvret men främst är det väl att det är hårt. Hon sover mycket liggande på nätterna med.😊 Vet att det är svårt att avgöra på bilder och att det kan gå hur fort/långsamt som helst, men vad tror ni? Min är en shettis och det är hennes första föl. Har hört att shettisar kan föda tidigt medan förstföderskor kan gå över tiden. Bifogar bild bakifrån i ett till inlägg för kunde bara bifoga en bild i taget.
Säger som min mamma de kommer när de är färdigbakade 😂😅 Tycker de är extra svårt när de är förstagångsföderskor för man har inget att gå på.
 
Nej husse är helt säker på att Majsan ska föla inom 2-3 veckor men jag är inte så säker vi får se vem som har rätt 😁
I min familj har vi alla gissat, även i stallet och några har redan förlorat. :P Jag har 6 äldre syskon som gissar, även deras partners. Lovade att om någon har rätt bjuder jag på tårta haha. :D
 
Hur fungerar en sånn?
Ska försöka förklara. :D Har förstått att det finns olika, men den vi har på jobbet ser ut som ett väldigt litet teleskop, med en platta med glaslock i ena änden som man lägger en droppe mjölk på. Så stänger man locket och kikar in i den så ser man den där skalan från 0-30. Den mäter densiteten i mjölken och det blir en kant mellan blått och vitt där man läser av. Ett önskvärt värde på bra råmjölk är över 22. Ju högre desto bättre, och ju högre värde desto närmare förestående fölning då råmjölken börjar bli färdig. :)
 
Dygn 340 idag då. Började ju lovande med höga värden på reffen, men nu ikväll är det bara på 11. :arghh: Juvret är litet igen men det har som vanligt läckt på benen. Hon har idag plötsligt blivit väldigt kelig och ville verkligen bli kliad och lade inte ens öronen bakåt när jag borstade av henne ikväll. :confused: Hon är otroligt slapp i bäckenbanden och ikväll är även vulvan slapp. Men i juverväg är det som sagt inget att hurra över, så jag känner mig lite kluven!

Juvret ikväll, typ puts väck

IMG_20210501_210211.jpg
 
Mitt sto sover mycket inatt, ligger länge och ofta. Äter däremellan. Såg nyss på kameran när hon låg ner att fölis sparkade så hon föll åt sidan när hon låg ner😬❤ Då rulla hon lite och krafsa med frambenet (liggandes platt). Sedan stod hon o åt lite och nu ligger hon och sover djupt igen.

Ikväll var juvret mindre, mjukare o "sladdrigare" än i morse och igår med. Men håller extra koll. Kan de ha förvärkar? Kanske pinsam fråga.🙈😂
 
Jag sov över ett av larmen. På nästa larm stapplade det runt en fölunge i boxen. :eek:Tror aldrig jag varit så snabb ut nån gång. Allt hade som tur var gått bra och efterbörden var redan släppt när jag kom ut. Arrgh så dåligt! Nu försöker vi hitta balansen så det går att stå upp. Mamma häst är så duktig. :love: värdet på mjölken är dock skräp så det blir veterinärbesök idag.
 
Jag sov över ett av larmen. På nästa larm stapplade det runt en fölunge i boxen. :eek:Tror aldrig jag varit så snabb ut nån gång. Allt hade som tur var gått bra och efterbörden var redan släppt när jag kom ut. Arrgh så dåligt! Nu försöker vi hitta balansen så det går att stå upp. Mamma häst är så duktig. :love: värdet på mjölken är dock skräp så det blir veterinärbesök idag.
Skönt att de gick bra ändå ❤️🥰 Som du har väntat 😅
 
Har fått länk till kameran i mamma mu box 🥰 spännande och kunna titta även fast man långt bort.
Var där igår hälsa på, mu börjar bli trött och hoppas nog på att hyresgästen vräks snart.
Dygn 323 idag 💕
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210502-114419_Gallery.jpg
    Screenshot_20210502-114419_Gallery.jpg
    193,9 KB · Visningar: 26
Här är mitt sto bakifrån idag:bump: Tycker hennes bäckenband är lite sladdriga med men har varit så ett tag.

Skulle inte säga att det ser så färdigt ut, varken på bilden underifrån eller på den bakifrån. På mina är skåran mellan halvorna alltid helt borta när det är dags...ena stoet har haft skårlöst i typ 3 veckor. Men ännu är det inte fyllt ut i spenarna och hon har inte droppat vit mjölk heller som hon brukar göra.
 
Skulle inte säga att det ser så färdigt ut, varken på bilden underifrån eller på den bakifrån. På mina är skåran mellan halvorna alltid helt borta när det är dags...ena stoet har haft skårlöst i typ 3 veckor. Men ännu är det inte fyllt ut i spenarna och hon har inte droppat vit mjölk heller som hon brukar göra.
Jag tänker lite samma, däremot i natt och mitt på dagen har hon haft mycket förvärkar och haft lite ont så ska sova i stallet inatt, bara ifall att liksom. :) Men tror inte det är dags. :)
 
37176993_2021-05-02_18-42-17.jpg

Fröken Majsan har fått bekanta sig med sitt nya stall i lugn och ro under dagen då hennes nya hage ligger utanför, så hon fick en dörr direkt ut i hagen ,😊 Hon våga sig in till slut och upptäckte att någon host matte hade lagt i kraftfoder 😆 Dygn 305 för henne idag, hon sover mycket ute när hon inte pillar med de lilla gräs som tittat upp ute på Gärdet.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 535
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp