Dräktiga ston 2020/2021

Mamma häst verkar rätt trött på att vara dräktig men sa till henne att hon får knipa en stund till då hon bara är på dygn 307 .. Men helst hade hon nog velat vräka ungen 🤣 Sedan hon byte hage går hon fram och tillbaka ut till Gärdet och tillbaka till höet osv. Men i morse var hon inne och åt upp kraftfodret som låg kvar i krubban ✊ Vi får se om islandshästen får vara kvar några veckor till hemma eller om han kan gå på bete till helgen. Beror helt på Majsan.
37176993_2021-05-04_08-19-48.jpg
 
I går kväll såg juvret ut såhär, gulaktiga sega "pluppar" på spenarna, och reffen visade på 27...! Så jag beslöt att sova i stallet, rusade iväg hemifrån vid 22-tiden då hon la sig ner rakt ut på sidan och jag var säker på att fölis var på väg... Men nej då. :meh:

Noll sövn, noll föl är status för ögonblicken.

181907340_1848616495290093_2891621969273904986_n.jpg
 
Tycker ni det är skillnad här? Fotot bifogat nu är från idag, dygn 334. Fotot i nästa svar är från dygn 332😊
 

Bifogade filer

  • 20210504_204503.jpg
    20210504_204503.jpg
    284,4 KB · Visningar: 31
Vad tror ni? Dygn 336, inatt klia hon mycket svans, rulla och såg mot magen. Första dagen tuttarna läcker, det var helt genomskinligt men tyckte jag kände typ vaxproppar, men fick inte böja mig och titta - hon var tjurig😏 så ska kolla lite senare
 

Bifogade filer

  • 20210506_102104.jpg
    20210506_102104.jpg
    304,9 KB · Visningar: 48
Vad tror ni? Dygn 336, inatt klia hon mycket svans, rulla och såg mot magen. Första dagen tuttarna läcker, det var helt genomskinligt men tyckte jag kände typ vaxproppar, men fick inte böja mig och titta - hon var tjurig😏 så ska kolla lite senare
Då är de nog inte långt kvar nu 😁
 
Fortfarande inget föl här, tror mitt sto luras.... Bäckenbanden verkar även ha återgått till en "fastare" form igen, trodde inte ens det var möjligt?! Dygn 330 och 333 i dag, hon som är på 333 verkar överhuvudtaget inte ha tänkt att föla inom närmsta tiden, hon har lite drygt halvfullt juver bara. Så frågan är om kompisen bestämt sig att knipa tills båda är redo. :cautious:

Aja, jag börjar få en bra rutin på min intervallsovning åtminstonde. Og har riggat till rätt mysigt i min bil med säng, så jag kan sova precis bredvid lösdriften och gå ut om det händer något. Mest jobbigt att inte kunna åka iväg någonstans överhuvudtagit....
 
Mitt sto har små vaxproppar.😊 Riktigt skitväder så hon var inne mellan 10-11:30 när en annan häst hade massören. Släppte ut henne nu en stund även om det regna, för visst är det bra att de ändå rör sig lite även om de inte vill ut direkt (hon streta inte emot)? Håller ju koll så hon inte lägger sig ute.
 

Bifogade filer

  • 20210506_114139.jpg
    20210506_114139.jpg
    291,4 KB · Visningar: 31
Fortfarande inget föl här, tror mitt sto luras.... Bäckenbanden verkar även ha återgått till en "fastare" form igen, trodde inte ens det var möjligt?! Dygn 330 och 333 i dag, hon som är på 333 verkar överhuvudtaget inte ha tänkt att föla inom närmsta tiden, hon har lite drygt halvfullt juver bara. Så frågan är om kompisen bestämt sig att knipa tills båda är redo. :cautious:

Aja, jag börjar få en bra rutin på min intervallsovning åtminstonde. Og har riggat till rätt mysigt i min bil med säng, så jag kan sova precis bredvid lösdriften och gå ut om det händer något. Mest jobbigt att inte kunna åka iväg någonstans överhuvudtagit....
Haha låter som min tant. Hon var ju en drama queen i dagar å knep sedan till dag 353 🥳
 
Usch, hoppast verkligen inte det går så länge! :nailbiting: Hon ligger dessutom ner flera ggr i dygnet, ofta rakt ut på sidan, så man hinner liksom få upp pulsen innan man inser att "nej, hon vilar bara"... :p
Häromnatten när jag kollade kameran låg min utsträckt på sidan och galopperade med bakbenen :confused: Jag var typ redo att hoppa i kläderna och springa dit för tänkte att nu jäklar är det värkar. Insåg dock ganska snabbt att hon förmodligen bara drömde om terrängbanan:laugh:
 
Här är det dygn 337, inget föl i sikte. Jag förstår det dock, för vem vill komma ut till en värld full av ösregn och 2-gradig kyla? Därför har jag försökt att tipsa om att inatt är ett lämpligt tillfälle att komma ut, både YR och SMHI lovar 8-10 grader och sol imorgon (jag har medvetet undvikit att berätta om regnet på lördag)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 538
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp