Dräktiga ston 2020/2021

2911538E-B7A7-4885-91D5-94212FB8B908.jpeg
 
Och mitt andra sto ska inte ha förrän 9/7!

Hon blev av med skorna bak för någon vecka sedan, och då fick hovslagaren en lite fot i ryggen medan hon jobbade :)
 
Uppdaterar idag igen då. Är det bara jag kvar som inte fått föl än?

Gul-genomskinlig mjölk på förmiddagen. Klibbig som igår. Juvret ser ut som innan. Mjölkade inte ur någon droppe nu på kvällen, såg ju på juvret att det inte var klart. Ngt större snippa kanske. Ljusrosa slemhinna, laxrosa skulle man kunna beskriva den som.

Släppte in hagkompisen till henne och de älskar varandra. Började klia direkt. Men imorn får hon gå ensam igen.
Hon är som Ferdinand. Ko-lugn. Gör inte många knop. Vankar runt i sakta mak. Är i botten en ganska vaken häst, men det märks inte nu sista 2 veckorna.
Jag väntar på två. En beräknad 2/6 och en 16/6.
 
Uppdaterar idag igen då. Är det bara jag kvar som inte fått föl än?

Gul-genomskinlig mjölk på förmiddagen. Klibbig som igår. Juvret ser ut som innan. Mjölkade inte ur någon droppe nu på kvällen, såg ju på juvret att det inte var klart. Ngt större snippa kanske. Ljusrosa slemhinna, laxrosa skulle man kunna beskriva den som.

Släppte in hagkompisen till henne och de älskar varandra. Började klia direkt. Men imorn får hon gå ensam igen.
Hon är som Ferdinand. Ko-lugn. Gör inte många knop. Vankar runt i sakta mak. Är i botten en ganska vaken häst, men det märks inte nu sista 2 veckorna.
Nej. Väntar vårt andra i början av juli. Det får gärna komma någon vecka tidigare. :)
 
Juvret oförändrat idag med, likaså mjölken.
på torsdag jobbar jag natt. Kan inte plocka semesterdagar i onödan nu.
Nästa vecka jobbar jag 4 nätter och en dag. Det är väl då hon tänkt passa på att föla. Har lite back up i form av sambo och vänner, men jag vill ju så gärna vara med.
Men ibland undrar jag om hon ens är dräktig. :nailbiting:
 
Här var det ordentligt med förvärkar i går kväll och lite fortsatt oroligt under natten. Jag tordes inte riktigt sova utan höll koll på henne. Hon känns däremot inte alls färdig i övrigt, inte släppt bäckenband ordentligt, inget färdigt juver.. men håller henne under lite extra uppsikt nu.
 
Kapris var som en huggorm i hagen nu i em/kväll... inga andra hästar fick komma nära henne... väl inne ställde hon sig och petade i maten. Juvret har fyllt på sig lite bäckenet släppt lite men är långt ifrån klart. Hon har ju aldrig fölat hos mig så vet inte hennes rutiner. Stod och kliade magen mot en sten när jag kom hem från jobbet.. får se hur kvällen blir
 
Börjar bli lite orolig. Krax ska ha om fem veckor men idag kom det lite vätska och jag kollade värdet.
Juvret är inte klart men mjölken är på för god väg att bli klar.
 

Bifogade filer

  • IMG_20210531_202246.jpg
    IMG_20210531_202246.jpg
    167,5 KB · Visningar: 63
Dag 345. Samma status som tidigare. Dock såg jag strimmor av något vitt torkat på insidan av bakbenet och fram mot naveln. Borde inte vara mjölk som läckt då den fortfarande är gul-genomskinlig.

Angående bäckenbanden. Känner man precis bredvid svansroten är hon mjuk där. Men går man högre upp känns det inte vidare mjukt. Absolut inget toppigt kors.
 
Nu har jag stängslat av hennes vinterhage så den blev riktigt liten. Inte roligt men fångesten tar död på mig. Hon får ju lite puls till och från i kotorna, framförallt de varma dagarna. Jag vet inte vad det står för om det är sockret i gräset eller om det är av värmen. Detta är återkommande såhär års. Sen är det väl en ökad risk även som högdräktig. Ingen rolig hage men jag tror ändå det får vara såhär nu tills fölet är ute.
idag dygn 346. Ingen progress av något. Tror vi kommer få vänta ett par veckor till, kanske ännu mer.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 537
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp