Dräktiga ston 2020/2021

5746D857-BBD2-47DB-883C-013403A9253A.jpeg


Dygn 347. Juvret har gått tillbaka lite. Fortfarande gul mjölk. Lite slappare vulva kanske.
Promenerade med henne igår och idag och juvret blir mindre efter det är min upplevelse. Hon är rätt ovillig till promenaderna och inte alls så sugen så jag tror inte jag ska göra det mer. Men i hagen gör hon inte många knop. Har säkert skrivit det här tusen gånger i tråden redan.
Fortfarande fångest så jag nästan kräks. Rädd att jag ger för lite mat, rädd att jag ger för mycket. Har ju lite puls till och från. Har fått ganska lite mat. Svårt att avgöra hur mycket gräs hon får i sig näe hon noppar. Men mager är hon inte. Men jag vill öka på. De flesta har dräktiga storhästar i tråden gissar jag och där är det väl bara att köra på antar jag. Ger en ordentlig giva halm med nu både inne och ute. Hö 4 ggr/dygn. Men inga stora mängder, men hon får rätt antal kilo förhållande till sin vikt. Men jag ökade på lite idag. Vill få bort den jäkla pulsen helt! Vill ha 15 grader och mulet väder nu.


Inbillar mig att hon är tom eftersom inget händer. Ringde veterinären idag som kommer ut i morgon och kollar på henne. Kanske avbokar tiden, det var okej för veterinären sa hon. Hon var väl rätt säker på att hon var dräktig efter min beskrivning av mjölk och att jag sett fosterrörelser. Nu var det några dagar sen dock.
Vill gråta. Orkar inte oroa mig mer. Det tar knäcken på mig. Nästa vecka jobbar jag massor och det ska väl bli rätt skönt. Fokucera på en häst dagarna i ända som det inte händer ett dugg med gör mig knäpp.
Skulle hon vara tom betäcker jag inte om. För mycket oro.

Blir avundsjuk på alla som skriver att de blivit överraskade med ett föl i hagen. Lär inte hända här. Svårt att se hur det skulle hända.
 
Senast ändrad:
Visa bifogad fil 70804

Dygn 347. Juvret har gått tillbaka lite. Fortfarande gul mjölk. Lite slappare vulva kanske.
Promenerade med henne igår och idag och juvret blir mindre efter det är min upplevelse. Hon är rätt ovillig till promenaderna och inte alls så sugen så jag tror inte jag ska göra det mer. Men i hagen gör hon inte många knop. Har säkert skrivit det här tusen gånger i tråden redan.
Fortfarande fångest så jag nästan kräks. Rädd att jag ger för lite mat, rädd att jag ger för mycket. Har ju lite puls till och från. Har fått ganska lite mat. Svårt att avgöra hur mycket gräs hon får i sig näe hon noppar. Men mager är hon inte. Men jag vill öka på. De flesta har dräktiga storhästar i tråden gissar jag och där är det väl bara att köra på antar jag. Ger en ordentlig giva halm med nu både inne och ute. Hö 4 ggr/dygn. Men inga stora mängder, men hon får rätt antal kilo förhållande till sin vikt. Men jag ökade på lite idag. Vill få bort den jäkla pulsen helt! Vill ha 15 grader och mulet väder nu.


Inbillar mig att hon är tom eftersom inget händer. Ringde veterinären idag som kommer ut i morgon och kollar på henne. Kanske avbokar tiden, det var okej för veterinären sa hon. Hon var väl rätt säker på att hon var dräktig efter min beskrivning av mjölk och att jag sett fosterrörelser. Nu var det några dagar sen dock.
Vill gråta. Orkar inte oroa mig mer. Det tar knäcken på mig. Nästa vecka jobbar jag massor och det ska väl bli rätt skönt. Fokucera på en häst dagarna i ända som det inte händer ett dugg med gör mig knäpp.
Skulle hon vara tom betäcker jag inte om. För mycket oro.

Blir avundsjuk på alla som skriver att de blivit överraskade med ett föl i hagen. Lär inte hända här. Svårt att se hur det skulle hända.
Att hon har puls, det kan inte bero på att hon är dräktig och tyngre än normalt? Mina ston, framförallt det jag har nu har blivit svullen i benen i slutet och man kan överlag känna starkare puls i hela hästens kropp. Blir ju en ökad blodmängd som ska pumpas runt.
 
Att hon har puls, det kan inte bero på att hon är dräktig och tyngre än normalt? Mina ston, framförallt det jag har nu har blivit svullen i benen i slutet och man kan överlag känna starkare puls i hela hästens kropp. Blir ju en ökad blodmängd som ska pumpas runt.
Så kan det ju vara. Svårt att veta. Men hon har lätt att få puls så här års när gräset kommer. Men det brukar gå snabbt att bryta genom att minska på gräset.
 
Så kan det ju vara. Svårt att veta. Men hon har lätt att få puls så här års när gräset kommer. Men det brukar gå snabbt att bryta genom att minska på gräset.
Åh förstår att du oroar dig, fång är inte att leka med. Hoppas du snart har den lilla eller lille att se efter. Inte för att oron direkt försvinner när man har ett nyfött föl, men då är man ju ett steg längre fram i processen alla fall.
 
Hur går det för ditt sto?
Inget än och hon känns inte färdig riktigt än. Hoppas det stämmer. Hon är stor som ett hus och har gigantiska juver.
From imorgon ska hon stå på box på natten så jag kan ha koll. Jag hoppas verkligen hon håller inne fölet minst en vecka till. Gärna två!
 

Bifogade filer

  • received_286372876512726.jpeg
    received_286372876512726.jpeg
    141,9 KB · Visningar: 20
Åh förstår att du oroar dig, fång är inte att leka med. Hoppas du snart har den lilla eller lille att se efter. Inte för att oron direkt försvinner när man har ett nyfött föl, men då är man ju ett steg längre fram i processen alla fall.
Tänker att det blir bättre när fölet är ute. Jag hoppas det blir lite lättare för mamma häst då. Tappa lite vikt och sen lägga energi på att ge di.
Har ökat på höt nu i allafall. Inte lustigt det inte händer något mer med juvret om jag svälter henne. Sen är det säkert ett bra tag kvar ändå.
 
@Ajda har ni analys på höt så du vet hur mycket socker det innehåller? Om inte så skulle jag vattna det för säkerhets skull iom att du oroar dig så. Vi har en häst på stallet med fång nu, den är dock betydligt mycket tjockare än vad din ser ut att vara, stora fettdepåer på rumpan... Men det lär vara extremt mycket socker i gräset just nu pga värmen, så better safe than sorry. Antar att du inte ger något krafftfoder? Mina varmblodiga ridhästar fick 0,5 liter krafftfoder innan fölningen, numera får de 1 liter iom att de ger di. Så inga enorma mängder direkt... De får dock så mycket gräs och hö de vill äta.
 
@Ajda har ni analys på höt så du vet hur mycket socker det innehåller? Om inte så skulle jag vattna det för säkerhets skull iom att du oroar dig så. Vi har en häst på stallet med fång nu, den är dock betydligt mycket tjockare än vad din ser ut att vara, stora fettdepåer på rumpan... Men det lär vara extremt mycket socker i gräset just nu pga värmen, så better safe than sorry. Antar att du inte ger något krafftfoder? Mina varmblodiga ridhästar fick 0,5 liter krafftfoder innan fölningen, numera får de 1 liter iom att de ger di. Så inga enorma mängder direkt... De får dock så mycket gräs och hö de vill äta.
Analys finns men inte på sockerhalten tyvärr. Kan vattna absolut. Hon har ätit stora mängder hö hela vintern och varit jättefin i hull hela tiden.
Får bara lite proteinpellets nu för att hon ska få ner selenen.
 
CB3E528F-9FE9-48F1-861E-170A2FA2E08D.jpeg


Något har faktiskt hänt sen igår! Spenarna har blrjat fyllas aningen vid roten och de pekar nedåt i stället för inåt som de gjort tidigare. Betydligt hårdare juver idag mot igår.
Borde vara maten som jag ökade på igår. Skäms om så är fallet. Lite kraftigare puls i kotorna idag men hon rör sig som tidigare. Hovarna var ganska svala när jag kom till stallet. Varmare sen efter nån timme. Solen står högt på himlen och det är varmt.
Orolig, ja. Men känner att jag inte kan ändra något nu. Mat måste hon ha och hon är inte fet. Ni såg ju bilden igår. Gräset är helt nedbetat längs marken. Hagen liten.
Egentligen skulle jag bara vilja sluta känna efter så mycket. Men det är svårt när man väl börjar.
 
3 nätter när jag varit upp och kollat Kapris ett par gånger per natt trots att hon har 17 dagar kvar. Då jag inte vet hennes rutiner inför fölningen. Igår svettades hon mycket och gick runt och kliade sig mot allt hon kunde. Tröck rumpan mot väggen var över social och flåsig. Fick upp en liten belysning i boxen då den är sååå mörk på natten och jag vill inte tända i taket varje gång jag ska kolla henne..hade ficklampa första dagarna och det var inte populärt. Nu står hon I ligghallen och vilar, är ju så himla varmt
 
3 nätter när jag varit upp och kollat Kapris ett par gånger per natt trots att hon har 17 dagar kvar. Då jag inte vet hennes rutiner inför fölningen. Igår svettades hon mycket och gick runt och kliade sig mot allt hon kunde. Tröck rumpan mot väggen var över social och flåsig. Fick upp en liten belysning i boxen då den är sååå mörk på natten och jag vill inte tända i taket varje gång jag ska kolla henne..hade ficklampa första dagarna och det var inte populärt. Nu står hon I ligghallen och vilar, är ju så himla varmt
Vi har ganska svag belysning där mitt sto står. När lampan är tänd alltså. Mina står på logen. Men jag hoppas det kommer räcka om hon fölar på natten. Har ingen plan B förutom ficklampor.

Jag lider lite med Lif nu i värmen. Det får gärna bli lite svalare. Men hästarna är inte svettiga så de klarar värmen bättre än man tror.
 
I natt föddes han! Lif hade vaxproppar igår kl 21. Han föddes kl 01.10. Så allt gick fort näe det väl satte fart (juvret).
Kollade klockan 00. Då var Lif pigg. Gick runt lite i boxen fram och tillbaka. Inte vankade utan mer lite hit och dit med pauset mellan. Kollade henne 30 min och konstaterade att hennes beteende avviker från de senaste tre veckorna när hon varit en levande död i princip.
Bestämde mig för att sova 30 min och klockan skulle ringa 01 igen. Kl 01 ligger hon och krystar. Skitdåligt placerad med rumpan mot dörren. Tittar lite och konstaterar att hon krystar, inget händer och hon ligger dåligt. Får panik, växker sambon, klär på oss och ska sätta oss i bilen. Kollar kameran hela tiden. Ser så att en stor blåsa kommer, som hänger halvvägs och inte brister. Dörren tar emot. Kör med gasen i botten i panik. Slänger mig ur bilen och sliter upp dörren. River sönder blåsan, tar tag i fölets hovar och drar ut honom.
Gråter en skvätt när han vänder upp huvudet och jag ser att han lever.
Han är det finaste jag sett. Helt förälskad i honom.
Lite vek i kotorna. Lif brast i slidan upp mot ändtarmen. Ringde ut en veterinär som konsterade att ja hon har brustit en bit men var ganska säker på att det inte var hela slidväggen och ibte upp i ändtarmen. Sydde henne med 6 stygn utanpå. Passade då på att göra en foalcheck, dock var han inte riktigt 12 timmar. Halvkasst värde så hon kommer ut i eftermiddag igen och gör en till. Han tuttar mycket men man hör inte riktigt ett jättetydligt klunkande. Vet kände på juvret och hon har mjölk.
Bad även veterinären känna på hovarna med vistertång (iskall om dem nu och ingen puls sen fölningen startade). Hon är ibte öm. Tack gode gud för det!
0CE0A7AB-49B6-493F-BBF7-E2102BF5DF1F.jpeg
 
I natt föddes han! Lif hade vaxproppar igår kl 21. Han föddes kl 01.10. Så allt gick fort näe det väl satte fart (juvret).
Kollade klockan 00. Då var Lif pigg. Gick runt lite i boxen fram och tillbaka. Inte vankade utan mer lite hit och dit med pauset mellan. Kollade henne 30 min och konstaterade att hennes beteende avviker från de senaste tre veckorna när hon varit en levande död i princip.
Bestämde mig för att sova 30 min och klockan skulle ringa 01 igen. Kl 01 ligger hon och krystar. Skitdåligt placerad med rumpan mot dörren. Tittar lite och konstaterar att hon krystar, inget händer och hon ligger dåligt. Får panik, växker sambon, klär på oss och ska sätta oss i bilen. Kollar kameran hela tiden. Ser så att en stor blåsa kommer, som hänger halvvägs och inte brister. Dörren tar emot. Kör med gasen i botten i panik. Slänger mig ur bilen och sliter upp dörren. River sönder blåsan, tar tag i fölets hovar och drar ut honom.
Gråter en skvätt när han vänder upp huvudet och jag ser att han lever.
Han är det finaste jag sett. Helt förälskad i honom.
Lite vek i kotorna. Lif brast i slidan upp mot ändtarmen. Ringde ut en veterinär som konsterade att ja hon har brustit en bit men var ganska säker på att det inte var hela slidväggen och ibte upp i ändtarmen. Sydde henne med 6 stygn utanpå. Passade då på att göra en foalcheck, dock var han inte riktigt 12 timmar. Halvkasst värde så hon kommer ut i eftermiddag igen och gör en till. Han tuttar mycket men man hör inte riktigt ett jättetydligt klunkande. Vet kände på juvret och hon har mjölk.
Bad även veterinären känna på hovarna med vistertång (iskall om dem nu och ingen puls sen fölningen startade). Hon är ibte öm. Tack gode gud för det!

Äntligen, vad skönt att se att det faktiskt fanns en liten en där inne! :love:

Man får komma ihåg om man ska hjälpa till att dra ut fölet, att man endast drar samtidigt som stoet krystar, och i riktining neråt mot haserna. Då är det mindre risk att de får bristningar i slidan. (Du kanske gjorde det, men det är inte alltid lätt att komma ihåg när man väl är uppstressad - så skriver här för andra som läser och inte vet eller behöver en liten påminning.)

Mitt äldste sto har lagt sig in mot väggen med de två senaste fölen, så jag har fått jaga upp henne med fölets ben på väg ut där bak.... Glad att jag varit där åtminstonde, annars vet man ju inte hur det skulle gått...
 
Äntligen, vad skönt att se att det faktiskt fanns en liten en där inne! :love:

Man får komma ihåg om man ska hjälpa till att dra ut fölet, att man endast drar samtidigt som stoet krystar, och i riktining neråt mot haserna. Då är det mindre risk att de får bristningar i slidan. (Du kanske gjorde det, men det är inte alltid lätt att komma ihåg när man väl är uppstressad - så skriver här för andra som läser och inte vet eller behöver en liten påminning.)

Mitt äldste sto har lagt sig in mot väggen med de två senaste fölen, så jag har fått jaga upp henne med fölets ben på väg ut där bak.... Glad att jag varit där åtminstonde, annars vet man ju inte hur det skulle gått...
Det vet jag om att man ska. Men inte tänkte jag på det i stundens hetta. Det slog mig efteråt när jag såg att hon spruckit. Jag drog mot hasen i allafall men var så fokucerad på att han inte skulle klämmas mer mot väggen att jag bara slet tag i frambenen och drog. Lät i allafall bakbenen ligga kvar i snippan ett tag.

Samtidigt är jag glad att hon sprack och jag ringde ut veterinären så vi passade på att göra foalchecken bara för att. Det var lågt värde nu på em också och har har fått plasma. Ny foalcheck i morgon igen. De kollade Lifs mjölk och ja den innehåller för lite antikroppar. Man skulle ha ett värde på 20. Hon låg på 10. Dock är provet taget lite för sent så det kan ha varit högre.
Han diar ofta.
Lite vek i kotorna och han blir kvar i boxen ett dygn på ordination från veterinären. I morgon ska han få gå ut 30 min i taget några gånger på hårt underlag (hagen är ju torkad nu så det passar bra).
Lif är otroligt lugn. Finner sig i att stå inne själv med sin bebis. En fantastisk mamma.
pessimisten i mig tror ju såklart hon är sjuk. :grin:
Passade på att fråga veterinären om ALLT jag kom på. Visade bild på efterbörden (check), fölis bajs o jaaa allt. Oerfaren som man är och bara läst om allt. Jag födde upp Lif för 13 år sen och där bara löste sig allt av sig självt. Behövde bara titta och njuta av henne. Annat med små karlar...
Hoppas nu nya foalchecken i morgon visar på bra värde så vi kan släppa det sen. Nu har jag åkt hem och de ska få vara själva resten av kvällen. Får kika i kameran i stället.

Nu får jag fortsätta i föltråden i stället.
 
Senast ändrad:
Här har det varit stiltje länge nu känns det som. Alla förberedelser är färdiga, så jag är redo, frågan är när mamma- och bäbishästen är det :D Men vi har ju en bit kvar till beräknat, bara jag som fick halv hjärtinfarkt när hon började fylla juver väl snabbt och tidigt och sedan förvärkar på det. Skönt ändå att den inte kom så tidigt.
Jag har fått sova ganska så bra om nätterna ett tag, men nu inatt var det mycket förvärkar igen, så jag tordes inte riktigt somna om igen.

Varmt som attans har det varit senaste dagarna, de går gärna in och ställer sig i ligghallen där det är svalt, känns bra.
men idag hänger vi lite i hagen :love:

7114FEEC-3A58-4CD8-AC2B-961D04032549.jpeg
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 897
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 325
Senast: ameo
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Cheraderama
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 537
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp