Dräktiga ston 2021/2022

Provsvaret hann komma redan idag. Inget EHV-virus ❤️. Ett vanligt förkylningsvirus, så det bör inre vara någon större risk för Kimbi och fölis!

Kimbi börjar bli lite tjurig mot hagkompisen och idag var hon även tjurig mot mig när jag borstade i boxen. Hon är annars världens snällaste, men blev likadan förra dräktigheten. Jag fick binda henne då för att få sätta på täcket, annars högg hon när jag skulle stänga maggjordarna (trots att de inte satt åt alls) 🙈

Men så skönt att det inte var EHV! Vi har kvarka typ nästgårds och jag hoppas verkligen att det inte dras hit. Men det är svårt när man står på en gård med 16 hästar där åtminstone en handfull är iväg på träningar och tävlingar.
 
Provsvaret hann komma redan idag. Inget EHV-virus ❤️. Ett vanligt förkylningsvirus, så det bör inre vara någon större risk för Kimbi och fölis!

Kimbi börjar bli lite tjurig mot hagkompisen och idag var hon även tjurig mot mig när jag borstade i boxen. Hon är annars världens snällaste, men blev likadan förra dräktigheten. Jag fick binda henne då för att få sätta på täcket, annars högg hon när jag skulle stänga maggjordarna (trots att de inte satt åt alls) 🙈
Vad skönt❤️❤️
 
Igår red jag ett helt fantastiskt dressyrpass på Ariel. :love: Hon har äntligen fått energin tillbaka (normalt såhär års är hon lite för pigg, för att bli helt oregerlig när snön kommer) så skönt! Magen börjar bli rundare också, häromdagen fick jag byta hoppgjord till den längre (alltså vi hoppar inte längre, men jag rider i hoppsadeln en del fortfarande) och snart blir det även byte av dressyrgjord.

Idag är hon på dygn 160 dvs halvvägs igenom (om hon är snäll och kniper) och jag ska se om jag känner några fosterrörelser. Det har gått så himla fort tycker jag! Det börjar bli dags att fundera på om hon ska föla inne eller ute och vilken box jag i såna fall ska försöka "paxa".
 
Här är vi snart på dygn 130, och jag har börjat så smått fundera på om jag ska sälja mitt sto när hon fått det här fölet... Har alldeles för många hästar just nu, och inser att ju flera avelsston man sitter med ju flera hästar blir det.... :angel: Och kan inte direkt sälja det andra stoet som blir 20 nästa år - henne känner jag mig dessutom inte "klar" med i avelsboxen än utan vill ha minst 1 eller allra helst 2 avkommor till på...

H som är dräktig nu är endast 14 år, och trivs mycket bättre som avelssto än som ridhäst - vilket är himla trist egentligen då jag verkligen ÄLSKAR att rida henne... Men tror oavsett inte jag orkar försöka sätta igång igen, efter flera misslyckade uppträningsförsök de senaste åren. Hon ger fantastiska avkommor, så om jag visste att jag skulle kunna sälja dom utan problem så skulle jag absolut vilja ha kvar henne för vidare avel, men marknaden för hoppföl är tyvärr inte lysande och jag är inte jättepepp på att sälja med förlust - liksom betala för att få ta allt jobbet och slitet som det ändå är att sköta om avelsston och föl... nej tack.

Så det kan tänkas att jag kommer lägga ut en annons eller höra runt lite redan nu, vore ju himla smidigt om hon kunde flytta innan fölningen så mitt föl (som jag ska behålla) fick växa upp på ett stuteri med andra fölisar... Alternativt låna ut henne, då har jag fortfarande kontroll så att hon inte rids eller något. Min älsklingshäst. :heart Kommer göra jätteont att evt. sälja.
 
Helt irrationellt så är jag så himla nojig med henne så jag vill helst inte störa henne alls med något. Hon förlorade sitt första foster e Conthargos när det var 9 månader gånget för att navelsträngen var snodd. Sedan fick hon en hingstunge e Chacfly och blev dräktig med Diaron. Men på dag 108 såg jag en gråvit flytning och vid koll var hon förstås tom... så på tre dräktigheter har det blivit ett föl. Nu är hon dräktig med Chaccon Blue och jag hoppas så innerligt på ett stoföl, har fått sju hingstföl på rad i min lilla avelsverksamhet. Därför är jag jättenojig nu och vill helst linda in henne i bomull. Men det lutar åt att det blir ett blodprov istället för hon har gått 128 dagar i morgon.
Tog blodprov i måndags på dag 130, fick besked idag och visst var hon dräktig fortfarande! Progesteron 11.6 ng/ml (över 1 ng/ml vid aktiv gulekropp) och östronsulfat 194,8 ng/ml (över 100 påvisar dräktighet)! Underbart:bow::bow::bow:
 
Fortfarande inga puffar från fostret. Ariel tycker att jag är väldigt jobbig som ska hålla handen på magen och det tar jag som ett tydligt tecken på fortsatt dräktighet.

Igår reds hon av en annan i stallet och var MYCKET arg vid uppsittningen. Jag glömde säga att man absolut inte får nudda med högerskänkeln i sidan när man sitter upp… Så magen är helt klart ett känsligare område nu.
 
Okej. Nu har Otti gått in i dygn 150. Skall man vaccinera mot abort virus eller inte.? Jag är så kluven. Vi har bara en häst i stallet som åker. Resten är på hemma plan. Finns de risker med att ta de? Kan dom kasta på grund av vacc?
 
Här är det oroligt just nu. Min vallack hade feber och svullna bakben i måndags när jag tog in honom. Då har han gått i samma hage som mitt dräktiga sto. 😥 hon visar inga symptom och jag har dem nu i olika hagar och försöker klä om mellan jag sköter om dem. Så rädd att hon ska dra på sig något och kasta. Så sur också på att någon måste ha haft en sjuk häst till ridhuset så han blev smittad. 😟😟
 
Här är det oroligt just nu. Min vallack hade feber och svullna bakben i måndags när jag tog in honom. Då har han gått i samma hage som mitt dräktiga sto. 😥 hon visar inga symptom och jag har dem nu i olika hagar och försöker klä om mellan jag sköter om dem. Så rädd att hon ska dra på sig något och kasta. Så sur också på att någon måste ha haft en sjuk häst till ridhuset så han blev smittad. 😟😟
Smittad av vad menar du?
 
Jag är glad över Ariel idag. Hon står ensam långt bort i hagen och äter gräs, medan de andra trängs vid nya halmbalen som kommit…

Klurar på om jag ska vara ”snål” och ge sojamjöl eller om jag först ska försöka maxa lusernet. Ariel tycker ju att sojan är mycket godare, men samtidigt tar de ju upp lusernets protein bättre.
 
På lördag har madame redan gått 120 dygn 🙏❤️ Gått så himla fort i år. Förra året tycker jag de gick så sakta men de kanske känns som de går fort pga av att hon har en fölis vid sidan i år. Rund och go är hon iaf 😁 Hon är rätt sur och vrång på sin snart 6 månaders fölis så vi får se hur länge hon står ut med henne 🙄 Hennes mormor slängde ut alla sina stoföl när de var 6 månader medan hingstarna kunde gå kvar längre. Hon var en ytterst speciell Donna 🙈 Majsan mamma ledsna på henne när hon var 7 månader men tror de mer handlade om att hon började ta upp för mycket plats i boxen.

Årets fölis när de flyttar isär flyttar in i stora stallet. Vi får se vem som ska sällskap med Majsan sen istället.
 
På lördag har madame redan gått 120 dygn 🙏❤️ Gått så himla fort i år. Förra året tycker jag de gick så sakta men de kanske känns som de går fort pga av att hon har en fölis vid sidan i år. Rund och go är hon iaf 😁 Hon är rätt sur och vrång på sin snart 6 månaders fölis så vi får se hur länge hon står ut med henne 🙄 Hennes mormor slängde ut alla sina stoföl när de var 6 månader medan hingstarna kunde gå kvar längre. Hon var en ytterst speciell Donna 🙈 Majsan mamma ledsna på henne när hon var 7 månader men tror de mer handlade om att hon började ta upp för mycket plats i boxen.

Årets fölis när de flyttar isär flyttar in i stora stallet. Vi får se vem som ska sällskap med Majsan sen istället.

Går de fortfarande bara de två tillsammans? Inte konstigt hon blir trött på fölet i så fall, det har nog mycket mera energi och aktivitetsbehov än vad mamma orkar med.... Mina ston turas om att vara barnvakt plus att fölen mest hänger med varandra, så tror knappt de kommer tröttna alls...
 
Går de fortfarande bara de två tillsammans? Inte konstigt hon blir trött på fölet i så fall, det har nog mycket mera energi och aktivitetsbehov än vad mamma orkar med.... Mina ston turas om att vara barnvakt plus att fölen mest hänger med varandra, så tror knappt de kommer tröttna alls...
Ja de är ensamma då vi inte har någon lämplig kompis åt dem. Majsan är inge rolig att släppa ihop med andra och efter Maggan blev skadad så vart de ännu mindre aktuellt 😔 Maggan ska flytta in till Farbror Palle i hagen bredvid när de säras på. Tanken är väl att Maggan ska börja bo själv till jul.
 
Min blivande mamma häst vill inte vara dressyrhäst längre. Hon bara tjurar ihop och går inte fram. Hade tänkt rida på ett tag till men nu får de bli ändrade planer. Ska be vet om en tid o kika om hon fortfarande är dräktig (blir runt 90 dygn) sen får hon gå ut på lösdriften där hon ska bo framöver. Så rider vi i skogen och på åkrarna istället 💕
 
Ariel och jag har nu ridbaneförbud, för jag får feeling och hon tycker att det är så roligt, så bägge glömmer vi bort oss och så slutar det med att stackarn är helt slut.

Så nu är det ut som gäller. Det har blivit några lugna turer med handhäst (lugna eftersom handhästen annars biter Ariel i halsen…) och idag skulle vi ta en lugn körtur.

Det slutade med att vi jobbade tempoväxlingar i galoppen och hon blev helt magiskt fin i samlad galopp. :love: Tills jag kom på mig själv med att återigen jobba henne för hårt.:banghead:

Så nu blir det mysturer med en stallkompis på ryggen några dagar, medan matte står i skamvrån. :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp