Dräktiga ston 2021/2022

Min mammahäst är möjligen aningen bukig, i detta hullet brukar magen vara välformad. Dygn 106 idag. Så svårt när man aldrig varit med förut och inte ponnyn heller ❤️

Men nu har hon fri tillgång på hö så misstänker att till våren funderar vi om det är trillingar 😍
 
@Ketrawzc tycker det är väldigt olika på olika hästar när man ser att de är dräktiga.
Min nuvarande häst, sa veterinären vid 90- dygnskollen, att hon egentligen inte behövde ultraljuda för det syntes så tydligt att hon var dräktig vid virveln. Hon bär fölet långt bak.
Hennes mormor syntes nästan ingenting på, så när jag skulle ta 2a abortvirus sprutan ville veterinären göra UL.😉

Här är vi på dygn 134, väntan är så lång!🙄
 
@Ketrawzc tycker det är väldigt olika på olika hästar när man ser att de är dräktiga.
Min nuvarande häst, sa veterinären vid 90- dygnskollen, att hon egentligen inte behövde ultraljuda för det syntes så tydligt att hon var dräktig vid virveln. Hon bär fölet långt bak.
Hennes mormor syntes nästan ingenting på, så när jag skulle ta 2a abortvirus sprutan ville veterinären göra UL.😉

Här är vi på dygn 134, väntan är så lång!🙄
Jag förstår 😍 vi får se när jag får sluta vara nojig. Förmodligen när fölet står där i boxen 🙈
 
Mitt sto har fått krustor i pälsen, hon har aldrig haft det förut men hennes mamma hade mycket problem med det. Så nu åkte täcket av så hoppas jag att det ska räcka för att de ska försvinna. Hon får vara otäckad när det inte regnar eller snöar, de har ligghall fri tillgång på hö. Hon är inte så frusen av sig och rids ju inte nu, annars är det ju så att jag inte vill att hon ska spänna sig. Sen har det hänt ganska ofta att jag har fått ta av henne täcket i perioder vintertid då hon brukar utnyttja drt för att gå under tråden! 😂
 
Mitt sto har fått krustor i pälsen, hon har aldrig haft det förut men hennes mamma hade mycket problem med det. Så nu åkte täcket av så hoppas jag att det ska räcka för att de ska försvinna. Hon får vara otäckad när det inte regnar eller snöar, de har ligghall fri tillgång på hö. Hon är inte så frusen av sig och rids ju inte nu, annars är det ju så att jag inte vill att hon ska spänna sig. Sen har det hänt ganska ofta att jag har fått ta av henne täcket i perioder vintertid då hon brukar utnyttja drt för att gå under tråden! 😂
Regnskållor menar du? Det kan ju behöva lite hjälp på traven isåfall.
 
Här är vi på dygn 125 och hon har fått en rejäl mage redan. Hon rids inte heller och har varit väldigt hungrig så hon har lagt på sig en del också. ❤❤
 
Mitt sto har fått krustor i pälsen, hon har aldrig haft det förut men hennes mamma hade mycket problem med det. Så nu åkte täcket av så hoppas jag att det ska räcka för att de ska försvinna. Hon får vara otäckad när det inte regnar eller snöar, de har ligghall fri tillgång på hö. Hon är inte så frusen av sig och rids ju inte nu, annars är det ju så att jag inte vill att hon ska spänna sig. Sen har det hänt ganska ofta att jag har fått ta av henne täcket i perioder vintertid då hon brukar utnyttja drt för att gå under tråden! 😂

Det har Ariel också fått! Hennes är mest på mage och ljumskar, de kliar och hon blir så irriterad om jag kliar på "fel" ställe. Hon som aldrig brukar vara stoig. :crazy: Hon har dock inte haft täcke på sig, eftersom hon ska föla så tidigt på året vill jag gärna att fölet har lite mer päls.

På torsdag är det vaccinering igen och då ska jag be veterinären kika på krustorna.
 
Pratade precis idag med min hovslagare om att Ariel fick tre livshotande diagnoser pga fölningen senast men ändå överlevde hon. Jag hoppas bara hon gör det igen. :crazy:
Min är världens otursfågel. Hon krånglar med allt och det är alltid massa konstiga fel. Hoppas hennes fölning är undantaget som bekräftar regeln 🙄
När vi krånglade som mest med att få henne dräktig sa jag tröstande till min veterinär att hon krånglar med allt, alltid. Men det brukar gå bra i slutändan. Fick en uppgiven blick 😆 hon trodde inte hon skulle lyckas, (vi stötte på endel problem längs vägen) jag frågade när hon väl var dräktig 😂 men nu har hon lovat att hjälpa till om det blir problem senare också. 😅
 
De måste jag säga att årets fölning var som i en skolbok. Dels hade hon väldigt få timmar från att de började tills fölis var ute. Sen gick de i raket fart och efter 20-25 minuter försökte fölis ställa sig upp 🙈 Vi visa henne vart hon skulle äta en gång sen skötte hon de själv var 20 minut ungefär, vi kollade i kameran för att de skulle få vara ifred och bekanta sig med varandra. Så önskar mig en sådan fölning nästa år med 🤣🙈
 
Min är världens otursfågel. Hon krånglar med allt och det är alltid massa konstiga fel. Hoppas hennes fölning är undantaget som bekräftar regeln 🙄
När vi krånglade som mest med att få henne dräktig sa jag tröstande till min veterinär att hon krånglar med allt, alltid. Men det brukar gå bra i slutändan. Fick en uppgiven blick 😆 hon trodde inte hon skulle lyckas, (vi stötte på endel problem längs vägen) jag frågade när hon väl var dräktig 😂 men nu har hon lovat att hjälpa till om det blir problem senare också. 😅

Jag försöker intala mig själv att vi kanske rev av alla problem samtidigt sist, så att jag äntligen kan få en skolboksfölning. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp