Dräktiga ston 2021/2022

Kimbi är nu på drygt 140 dygn. Hon som normalt är världens snällaste hatar sin boxgranne så där har vi fått sätta upp ett täcke imellan.

Idag när vi stod på gången skulle en annan häst gå förbi. Denna häst ogillar Kimbi normalt, men brukar aldrig göra något mer än att dra öronen lite bakåt. Idag vred hästen på huvudet när den gick förbi som att den skulle nosa på Kimbis mage. Blixtsnabbt försökte Kimbi attackera! Hade hon inte suttit fast på andra sidan hade det nog kunnat hända något. Nu blev den andra hästen mest skrämd och stannade upp först innan vi fick förbi den. Man bråkar inte med ett dräktigt sto! 🙈

Förra dräktigheten var hon lite likadan. Då fick jag binda henne för att kunna ta på täcket, då hon försökte bitas när jag böjde mig för att få tag på maggjordarna. Kimbi är normalt sätt vänlighet personifierad, så hon är väldigt tydlig med att hon är dräktig 😊.
 
Men åhhh!!! :love1: Hur??

Jag tror den tröttnade på mitt tjat. :rofl: Varje dag (minst en gång, ofta två eller tre) lägger jag en handflata på magen precis framför juvret och sen pratar jag med magen vid virveln samtidigt. Ofta låter det ungefär "Hej Leia. Hur är det? Leia? Är du där? Hallå?"

Efter 32 dagar så fick jag mig en liten puff. Nu kommer det bli ännu värre, för nu vet jag att den lyssnar. :laugh: Så nu kommer jag tjata ihjäl den varje dag...
 
Kimbi är nu på drygt 140 dygn. Hon som normalt är världens snällaste hatar sin boxgranne så där har vi fått sätta upp ett täcke imellan.

Idag när vi stod på gången skulle en annan häst gå förbi. Denna häst ogillar Kimbi normalt, men brukar aldrig göra något mer än att dra öronen lite bakåt. Idag vred hästen på huvudet när den gick förbi som att den skulle nosa på Kimbis mage. Blixtsnabbt försökte Kimbi attackera! Hade hon inte suttit fast på andra sidan hade det nog kunnat hända något. Nu blev den andra hästen mest skrämd och stannade upp först innan vi fick förbi den. Man bråkar inte med ett dräktigt sto! 🙈

Förra dräktigheten var hon lite likadan. Då fick jag binda henne för att kunna ta på täcket, då hon försökte bitas när jag böjde mig för att få tag på maggjordarna. Kimbi är normalt sätt vänlighet personifierad, så hon är väldigt tydlig med att hon är dräktig 😊.

Ariel är också personlighetsförändrad. Hon har plötsligt fått kort stubin, blir irriterad på mig när jag kliar på "fel" ställe och har tom bitit ponnyn i nosen. :eek: När jag sitter upp kan det hända att det kommer ett hugg i högerbenet också, ifall jag inte är supernoga med att benet inte nuddar i sidan. Så var hon inte förra gången hon var dräktig, så jag när ett litet hopp om att hon har ett stoföl denna gång.
 
Ariel är också personlighetsförändrad. Hon har plötsligt fått kort stubin, blir irriterad på mig när jag kliar på "fel" ställe och har tom bitit ponnyn i nosen. :eek: När jag sitter upp kan det hända att det kommer ett hugg i högerbenet också, ifall jag inte är supernoga med att benet inte nuddar i sidan. Så var hon inte förra gången hon var dräktig, så jag när ett litet hopp om att hon har ett stoföl denna gång.
Håller tummarna 😊. Kimbi var lite hingstig i börja av dräktigheten, men nu är det mer tjursto. Kanske en hermafrodit? 😅
 
Nu har Ariel fått andra sprutan mot herpesvirus. Skönt att få bolla lite oro med veterinären. Krustorna misstänks vara sår från halmstrån, då de fått klippt halm i ligghallen tidigare (nu har de precis fått ny halm och den var inte klippt) och sen bestämde vi att inte droga ned henne under nyårsafton. :nailbiting:

Planen då blir istället att byta ut ponnysällskapet mot flockledaren och hoppas att det gör Ariel lugnare.
 
Jag tror den tröttnade på mitt tjat. :rofl: Varje dag (minst en gång, ofta två eller tre) lägger jag en handflata på magen precis framför juvret och sen pratar jag med magen vid virveln samtidigt. Ofta låter det ungefär "Hej Leia. Hur är det? Leia? Är du där? Hallå?"

Efter 32 dagar så fick jag mig en liten puff. Nu kommer det bli ännu värre, för nu vet jag att den lyssnar. :laugh: Så nu kommer jag tjata ihjäl den varje dag...
Jag tjatar ihjäl min men inga tecken...
 
Idag är Doris på 155 d. 👍
Jag är just nu i mina hemtrakter under 4 veckor ,där jag har praktik genom min utbildning som jag läser (förskollärare) och har jobbat extra på helgerna på min gamla arbetsplats.

De har 2 st andra dräktiga ston där, vart erbjuden att flytta ner mitt sto och jobba under vissa helger under varje månad mot stoets uppehälle ( ingår fri tillgång på hösilage, strö, kraftfoder och mockning)

De hade dessutom ev.fixat ett boende åt mig.

Detta skulle ju dels vara en bra deal ekonomiskt men också rent praktiskt, närmare till buss och tåg till skolan därifrån, plus att jag har den mesta släkten här nere.

Det jag funderar på är när jag isåfall ska flytta på Doris, årets fölunge flyttar andra veckan i januari, min fd.arbetsgivare föreslog att jag skulle flytta henne samma dag som fölet åker ( fölet åker först och sen lasta på Doris), men kan det bli för stressigt att göra båda grejorna på samma gång?.

Fölet och Doris kommer sova de sista 2 veckorna i varsin box i stallet och gå ihop under dagen i deras vanliga lösdrift.

Och hur ska man säga det till nuvarande stallägare? 😏

Tips/tankar? 🥰
 
Idag är Doris på 155 d. 👍
Jag är just nu i mina hemtrakter under 4 veckor ,där jag har praktik genom min utbildning som jag läser (förskollärare) och har jobbat extra på helgerna på min gamla arbetsplats.

De har 2 st andra dräktiga ston där, vart erbjuden att flytta ner mitt sto och jobba under vissa helger under varje månad mot stoets uppehälle ( ingår fri tillgång på hösilage, strö, kraftfoder och mockning)

De hade dessutom ev.fixat ett boende åt mig.

Detta skulle ju dels vara en bra deal ekonomiskt men också rent praktiskt, närmare till buss och tåg till skolan därifrån, plus att jag har den mesta släkten här nere.

Det jag funderar på är när jag isåfall ska flytta på Doris, årets fölunge flyttar andra veckan i januari, min fd.arbetsgivare föreslog att jag skulle flytta henne samma dag som fölet åker ( fölet åker först och sen lasta på Doris), men kan det bli för stressigt att göra båda grejorna på samma gång?.

Fölet och Doris kommer sova de sista 2 veckorna i varsin box i stallet och gå ihop under dagen i deras vanliga lösdrift.

Och hur ska man säga det till nuvarande stallägare? 😏

Tips/tankar? 🥰

Jag tänker att du bara förklarar för nuvarande stallägare precis som du skrivit här, att det blir både mer praktiskt och ekonomiskt. Inte krångla till det.

Huruvida du ska flytta stoet samma dag som fölet beror nog på hur upprörd stoet kan tänkas bli när fölet åker. Ariel blir alltid stressad vid flytt (men ju tidigare desto bättre tänker jag), medan ponnyn mest skrider ut ut transporten och nådigt ser sig omkring i sitt nya kungadöme. :angel: Så jag hade nog flyttat samma dag om stoet inte var superstressad när fölet åkt.
 
Sherry fick sin första ehv-spruta idag när den lille ändå skulle ha influensavaccin. Hon tog det med viss skepsis. Är på 165 dygn sedan betäckning nu.
IMG_20211122_133412.jpg
 
Vi närmar oss sakta men säkert 200 dygn. Masken lever rövare varje dag, och Otti tycker redan den är jobbig. Magen börjar bli större redan, och täckes gjordarna har vi fått länga nu. 😅 I övrigt rullar allt på som vabligt. Nu kommer den hektiska jul handeln, och jag kommer jobba mer än vanligt. Så de blir inte mer än två promenader i veckan nu i Dec. Troe inte Otti säger nej till en lite lugnare månad, de är ju bara jobbigt att gå ut i hagen på morgonen 😂😂
 

Bifogade filer

  • sketch-1637689226627.png
    sketch-1637689226627.png
    472,4 KB · Visningar: 47
Vi har äntligen börjat fodra med analyserade hösilaget. Tyvärr är det en del mögelfläckar, så nu är det sortera som gäller (och hoppas på att stallkompisarna sorterar lika noga).

Ariel är pigg som en spigg, i förrgår red vi på banan och gjorde övergångar ryggning-galopp och igår klättrade vi. Idag har jag lovat en lugn skrittur dock. Enda skillnaden jämfört med vanligtvis är att vi tar oftare skrittpaus i jobbet.

Dygn 200 idag!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp