Dräktiga ston 2021/2022

Jag tänkte med på olja, @Hippocampus. Men om hon redan börjat tappa lär hon ju garanterat behöva stödfodras en hel del senare i dräktigheten, så kanske börja så smått att vänja in något avelsfoder? Var det ett fullblod detta?

Utgår ifrån att tänder är okej och att hon inte har mask, foderrationen låter ju annars rimlig. Men om det är ett fbl så brukar de ju behöva betydligt mycket mera än "normalhästen"....
 
Jag tänkte med på olja, @Hippocampus. Men om hon redan börjat tappa lär hon ju garanterat behöva stödfodras en hel del senare i dräktigheten, så kanske börja så smått att vänja in något avelsfoder? Var det ett fullblod detta?

Utgår ifrån att tänder är okej och att hon inte har mask, foderrationen låter ju annars rimlig. Men om det är ett fbl så brukar de ju behöva betydligt mycket mera än "normalhästen"....
Ja det är nu när det är så kallt som jag tyckte hon gått ner lite. Vet ju av erfarenhet att när det väl börjar gå ner på denna så går det fort.
Hon får avelsfoder också, müsli alltså. Avel och ung.
Hon orkar inte äta upp allt hö så frågan är om jag ska titta på det också. Ge mer grönpellets (salsa) som ändå är mer näringstätt än höet.
Fullblod ja.
 
Jag tycker det här med hull verkligen är supersvårt. Förra fölningen gick Ariel på fri tillgång på både halm och hösilage, hon slutade jobbas ungefär nu (mer exakt dygn 218) och fick bara lufsa i hage. Hon var vansinnigt fet och hade en väldigt jobbig förlossning. Ändå noterade jag lite längre fram på sommaren att hon var tunn när fölet diade som mest. Då hjälpte det inte att fodra på, hon fortsatte vara tunn och fölet blev supertjock.

Den här gången har jag medvetet hållit henne i normalhull, nu har hon börjat tunna ut, så jag har ökat på fodret en aning (men fortfarande inte jättemycket). Snart är det dags att börja ge extra foder pga fosterutvecklingen, men jag undrar om det kommer att sluta med att hon har en lättare förlossning (rids fortfarande och planen är att hålla igång ända fram till fölning med åtminstone promenader i lugn takt) men faller ur rätt så snart efter fölning. :crazy:
 
@Hippocampus tipsar om Equijewel om du vill få upp energin snabbt med förhållandevis liten giva. Det är riskli som är väldigt energitätt och lättsmält. För mina svårfödda brukar jag mixa equijewel och krafft muskel, då får jag både en hög andel protein och energi i en komprimerad giva.
Tack, skrev lite snabbt men nu går hon på:
12-15 kg hö (9,1 MJ, 84 smrp)
Grönpellets (Salsa)
Lite Kiwk-beet
Avel och ung-musli
Mineraler
E-vitamin

Det hon svarat bäst på är Build Up men det ska inte ges till dräktiga. Ska kolla Equijewel, kanske byta bort Kwikbeeten mot det?
Är inte riktigt förtjust i muslin heller (jag alltså), hon är inte förtjust i grönpellets om hon inte får lite "topping" :cautious:
 
Tack, skrev lite snabbt men nu går hon på:
12-15 kg hö (9,1 MJ, 84 smrp)
Grönpellets (Salsa)
Lite Kiwk-beet
Avel och ung-musli
Mineraler
E-vitamin

Det hon svarat bäst på är Build Up men det ska inte ges till dräktiga. Ska kolla Equijewel, kanske byta bort Kwikbeeten mot det?
Är inte riktigt förtjust i muslin heller (jag alltså), hon är inte förtjust i grönpellets om hon inte får lite "topping" :cautious:

Varför ska det inte ges till dräktiga? Spelar väl ingen roll vad fodret heter? Även om jag själv föredrar rena foder, så Ariel äter lusern och soja just nu.
 
Nu har Ariel gått 2/3 av tiden. :love: Allt går bra (vilket gör mig toknojig) och igår var det sambadans i magen. Jag gjorde som vanligt, la handen framför juvret och örat mot virveln och ropade på Leia. Genast fick jag en rad småbuffar i handen.:love: Samt onda ögat från Ariel för att jag väckte illbattingen.:rage:

I helgen var vi ute med nästan hela stallet på tur och då var det flera som påpekade att nu syntes det lite bebismage på Ariel. Åh som jag längtar till våren och att få träffa min nya häst!

AAAC90A1-4734-475E-88C8-149ADFA64B4F.jpeg
 
130 dygn idag och första sprutan är tagen. Vår fantastiska seminveterinär kom hem och sa att nog syns dräktigheten och fosterrörelser är nog inte så långt borta 💕
 
Jag hittar inga fosterrörelser :down: men ska fortsätta tjata på kattungen där inne så kanske jag kan få uppleva det med!
Våran veterinär flinade igår och kände på magen o sa att hon brukar ha tur och va den första som får känna något. Orättvist sa jag 😂 men nu är det för tidigt. Vid nästa spruta får hon känna igen, då kanske 😍
 
Tror om jag inte minns fel att vi kunde se fosterrörelser efter 170 dygn alltså förra året runt jul. Speciellt när mamma mu åt varm blöt mat eller drack vatten som var kallt då fick Maggan spunk där inne 🤣 I år har jag inte sett något ännu men de kommer säkert hon är snart på 170 dygn.
 
Jag hittar inga fosterrörelser :down: men ska fortsätta tjata på kattungen där inne så kanske jag kan få uppleva det med!
Jag har inte heller känt eller sett några rörelser, dygn 169 idag. Jag har dock inte tålamod till att vänta mer än max 30 sek heller, så har väl inte försökt helhjärtat :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp