Dräktiga ston 2021/2022

Igår var Ariel så fruktansvärt seg att rida. Sådär så att hon bara parkerar sig så fort jag inte driver. Skitirriterande, eftersom hon vanligtvis är en alldeles lagom pigg och framåt dam, som jag sällan ens behöver använda skänklarna på.

Sa högt till ridsällskapet på banan "Om jag inte visst bättre skulle jag skylla på att hon är brunstig". Sen blev jag alldeles kall i kroppen och insåg att såklart kan hon ha resorberat. :arghh:

Imorse var hon dessutom sådär fnasig på insida lår som hon brukar bli vid brunst. Fan alltså... Dessutom är det 16 dagar kvar innan jag kan kolla om hon är dräktig fortfarande. Det kommer att bli väldigt långa dagar. :nailbiting:
Hoppas hon fortfarande är dräktig. Vår ena ponny blev seg som sirap väldigt tidigt i dräktigheten. Gick knappt att rida alls, inte om man ville ha mer fart än skritt i alla fall. Så hon fick ta det lugnt helt enkelt.
 
Jag får äntligen ansluta till denna tråd!

Mitt sto konstaterades dräktig på 18 dygn i dag. En evighetslång väntan hela våren och sommaren. Hopp blandat med förtvivlan och jag var nära på att ge upp ett tag och låta henne vara ridhäst ett år till. Men skam den som ger sig. Ett hingstbyte och ett sista försök var det som krävdes.

Visst, mycket kan hända och det blir en nervös väntan till dygn 45 men så glad att det tagit sig så här långt i alla fall. Nu blir det vila fram till nästa koll.
 
Måste hon ridas @Habina ? Min vet råder alltid till att låta stona vila och ta de lugnt fram till dygn 45 eftersom det är som mest känsligt då men att man kan rida efter vad stoet vill och orkar.
 
Hoppas hon fortfarande är dräktig. Vår ena ponny blev seg som sirap väldigt tidigt i dräktigheten. Gick knappt att rida alls, inte om man ville ha mer fart än skritt i alla fall. Så hon fick ta det lugnt helt enkelt.

Hon var säkert också seg som sirap under den perioden, men nu har hon varit superpigg och glad i flera veckor. Därav min gnagande oro i magen (känner ju detta sto väldigt väl efter så många år tillsammans).
 
Måste hon ridas @Habina ? Min vet råder alltid till att låta stona vila och ta de lugnt fram till dygn 45 eftersom det är som mest känsligt då men att man kan rida efter vad stoet vill och orkar.

Ja, som jag tror jag skrev tidigare vill jag att hon hålls igång och har så bra kondition som möjligt inför fölningen. Däremot vilade hon helt tom dygn 47, hon är på 104 dygn idag.
 
Mamma mu vill bara ha hö märks att deras bete börjar bli dåligt. Hon står och hummar vid grinden och talar om vid lunch att nu matte får du allt komma för min mage kurrar 🤣🐴
 
Fångade ponnyn i en relativt smickrande vinkel under gårdagens hagrace. Dygn 30 nånting är hon på nu.
20210819_191519.jpg
 
Min häst som alltid har varit lugn och cool när man rider har blivit helt överladdad. Rädd för det mesta och idag tog hon priset när hon blev livrädd för grannens shetlandsponny. Skulle bara inte gå förbi deras hage, blåste upp sig, fnös, dansade runt på vägen och höll på. Att den har varit där i flera år och vi rider förbi flera gånger i veckan har hon nog förträngt!😉
Men samtidigt lite roligt att se en annan sida av min häst.😃
 
Igår var Ariel så fruktansvärt seg att rida. Sådär så att hon bara parkerar sig så fort jag inte driver. Skitirriterande, eftersom hon vanligtvis är en alldeles lagom pigg och framåt dam, som jag sällan ens behöver använda skänklarna på.

Sa högt till ridsällskapet på banan "Om jag inte visst bättre skulle jag skylla på att hon är brunstig". Sen blev jag alldeles kall i kroppen och insåg att såklart kan hon ha resorberat. :arghh:

Imorse var hon dessutom sådär fnasig på insida lår som hon brukar bli vid brunst. Fan alltså... Dessutom är det 16 dagar kvar innan jag kan kolla om hon är dräktig fortfarande. Det kommer att bli väldigt långa dagar. :nailbiting:
Satt upp på mitt sto idag, hon har vilat 4v veckor pga krångel med hovarna. Också lite matt i kroppen. Hon är bara på dygn 20 men har blivit för tjock så måste börja rida lite nu när det går. Det är såklart på hennes villkor 💕

hoppas Ariel bara hade en sämre dag o att det fortfarande är nån kvar där inne. Usch denna väntan kommer ta kål på mig 🧐
 
Kul med trådstart.
Här hos oss är fyra fjordston förhoppningsvis fortfarande dräktiga.
Två av dom går med sina föl på fint Bete, hoppas det blir en fin höst så att de kan gå där länge…
de två som inte har föl i år, går på bantningsbete och rids sporadiskt, tanken är väl att fortsätta så under vintern, alltså med sporadisk ridning, inte bantningsbete🙃
 
Igår hoppade vi igen och den gamla vanliga Ariel var tillbaka. Hoppas att hon bara sovit dåligt eller nåt i onsdags…

Underlaget var inte det bästa, så vi höll oss till 40-50 cm. Nojar över hur länge jag törs hoppa henne, men tänker att så länge jag får tävla henne enligt TR så hoppar jag.

Idag har hon gått 1/3 av tiden, om hon behagar knipa till 320 dygn denna gång. Om två veckor kan jag ta urinprov, då kanske jag kan andas lugnare. :p

Bild från igår, efter hoppning.
A1D77150-F0AC-4AD5-AC0D-9890EFA52C73.jpeg
 
Igår hoppade vi igen och den gamla vanliga Ariel var tillbaka. Hoppas att hon bara sovit dåligt eller nåt i onsdags…

Underlaget var inte det bästa, så vi höll oss till 40-50 cm. Nojar över hur länge jag törs hoppa henne, men tänker att så länge jag får tävla henne enligt TR så hoppar jag.

Idag har hon gått 1/3 av tiden, om hon behagar knipa till 320 dygn denna gång. Om två veckor kan jag ta urinprov, då kanske jag kan andas lugnare. :p

Bild från igår, efter hoppning.
Visa bifogad fil 75829
Ska man behöva vara såhär nojig fram till midsommar? 😂🙈
 
Mamma mu jäser och frodas. Hungrig konstant så när vi matar fölis så måste vi ställa oss i mellan så hon inte tar både sin och fölis mat 🙄 Gissar att vi kommer ha en rejäl madame till våren 🙈 Om allt går vägen så kommer hon ha beräknat datum drygt två veckor före årets. Så i mitten på Maj är den beräknad. Jätte svårt och fodra henne nu när hon fortfarande ska ge di en del åt fölis och samtidigt hålla lagom hull för ett dräktigt sto på 60 dygn. Hon vill gärna se jätte stor ut runt magen men egentligen är hon inte speciellt tjock. Var likadant när hon vänta årets. Folk trodde hon skulle spricka i sömmarna men direkt dygnet efter fölis var ute så såg hon ut precis som innan hon betäcktes ...Så vi kör lite balansgång här 😅 Men dygn 61 idag ❣️
 
Ska man behöva vara såhär nojig fram till midsommar? 😂🙈

Jag tänker att jag slutar noja när Ariel fölbrunstat. Så typ nånstans mellan 30 mars och 19 maj? :angel:

Hade fö en riktig genomkörare igår, när hon försökte hävda att hon var trött efter uppvärmning ute (där var hon pigg) när vi kom in på ridbanan. Plötsligt glömde jag bort att jag skulle vara mjuk och snäll och gullig med mitt dräktiga sto. :o Så det blev kanske lite tuffare än jag tänkt mig. Men hon var så himla fin att rida när hon väl kommit över den första tröskeln, så jag tänker att det säkert var nyttigt. Eller så är hon tom om 11 dagar. ;)
 
Mamma mu jäser och frodas. Hungrig konstant så när vi matar fölis så måste vi ställa oss i mellan så hon inte tar både sin och fölis mat 🙄 Gissar att vi kommer ha en rejäl madame till våren 🙈 Om allt går vägen så kommer hon ha beräknat datum drygt två veckor före årets. Så i mitten på Maj är den beräknad. Jätte svårt och fodra henne nu när hon fortfarande ska ge di en del åt fölis och samtidigt hålla lagom hull för ett dräktigt sto på 60 dygn. Hon vill gärna se jätte stor ut runt magen men egentligen är hon inte speciellt tjock. Var likadant när hon vänta årets. Folk trodde hon skulle spricka i sömmarna men direkt dygnet efter fölis var ute så såg hon ut precis som innan hon betäcktes ...Så vi kör lite balansgång här 😅 Men dygn 61 idag ❣️

Jag tycker att det är hopplöst svårt med fodret just nu. Ariel går i en väldigt nedbetad hage och är väldigt hungrig, men samtidigt har hon flera fettkuddar jag gärna skulle vilja bli av med. Man känner iaf revbenen fortfarande.

Jag har nog aldrig längtat så mycket efter installning, samtidigt blir det inte lättare egentligen, för de har gräs att gnaga på tills snön kommer och det är så svårt att bedöma hur mycket näring de får i sig via gräset.
 
Skorpan kom in igår med staket-skada. Fattar inte hur hon alltid lyckas. Hon har sår på större delen av benet, kota osv. Jättesvullen men ingen feber och inte halt. Riktigt elefantben. Jag tvättade benet och kylde, imorse var det såklart ännu större , jag tvättade lite och hon fick gå ut med bomull och vetwrap. Ingen feber ännu och inte halt. Vet inte vad jag ska göra, ringa veterinär eller ej?
kan inte säga om nån led eller sena är skadad, jag tycker alla sår är förhållandevis ytliga så isåfall är jag mer är för nån sena än led. Allt är så svullet så det är svårt att se.
o så är hon förhoppningvis dräktig på typ 80 dygn.
 
Skorpan kom in igår med staket-skada. Fattar inte hur hon alltid lyckas. Hon har sår på större delen av benet, kota osv. Jättesvullen men ingen feber och inte halt. Riktigt elefantben. Jag tvättade benet och kylde, imorse var det såklart ännu större , jag tvättade lite och hon fick gå ut med bomull och vetwrap. Ingen feber ännu och inte halt. Vet inte vad jag ska göra, ringa veterinär eller ej?
kan inte säga om nån led eller sena är skadad, jag tycker alla sår är förhållandevis ytliga så isåfall är jag mer är för nån sena än led. Allt är så svullet så det är svårt att se.
o så är hon förhoppningvis dräktig på typ 80 dygn.
Har hon ont ja då ringer du annars hade jag avvaktat. Vi ägna 6 månader av förra dräktigheten till att lappa och laga halvt avskuren kota på fölstoet. Sen drog hon på sig lymfangit också en vända. Men idag syns de knappt varit såret varit. Hon fastna troligtvis i en staket tråd på bete när hon var på betäckning med årets föl.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp