Dräktiga ston 2021/2022

En vecka mellan bilderna. Måste justera skaklarna nu, magen börjar ta emot…

635EED10-3017-4637-BB8B-D16076A70578.jpeg
 
Ja jag känner mig rätt maktlös, att börja tvätta henne flera gånger i veckan är inget alternativ så här års heller då hon är oklippt och går på lösdrift. Har funderat på om det hjälper att klippa henne för att hjälpa henne vid fällning men det känns också väldigt onaturligt för ett avelssto.
Ger du henne ngt tillskott när hon är dräktig som hon kanske reagerar på?
Tror inte det hjälper att klippa henne men ngt som lindrar klådan bör hon ju få. Vad säger din veterinär?
 
Ger du henne ngt tillskott när hon är dräktig som hon kanske reagerar på?
Tror inte det hjälper att klippa henne men ngt som lindrar klådan bör hon ju få. Vad säger din veterinär?
Hon får mash, krafft gastro och krafft miner blå plus selentillskott, samma som när hon är odräktig bortsett från selenet. Jag upptäckte att hon kliade sig igår, inte sett det förrän dess denna dräktigheten och sist var det bara sista veckorna hon kliade sig. Jag ska givetvis ta ett snack med min veterinär om det men jag är tveksam till om det finns nåt att ge såvida det är hormonellt utlöst. Jag hade redan bestämt att detta skulle bli sista fölet och detta befäste bara det beslutet.
 
Hon får mash, krafft gastro och krafft miner blå plus selentillskott, samma som när hon är odräktig bortsett från selenet. Jag upptäckte att hon kliade sig igår, inte sett det förrän dess denna dräktigheten och sist var det bara sista veckorna hon kliade sig. Jag ska givetvis ta ett snack med min veterinär om det men jag är tveksam till om det finns nåt att ge såvida det är hormonellt utlöst. Jag hade redan bestämt att detta skulle bli sista fölet och detta befäste bara det beslutet.
Ok, låter som om det inte är foderrelaterat iaf, tror inte selentillskottet orsakar det.
Låter sunt att det är sista fölet, hoppas det finns ngt som kan lindra klådan för henne.
 
Har lagt ut annons på mitt dräktiga sto nu, utlån för vidare avel eller evt försäljning på sikt (om det funkar bra med utlån). Jag har inte tid/råd att ha kvar alla hästar samt fortsätta avla nya hela tiden... :angel:

Nu verkar hon iaf helt lugn och fin igen efter att vi tog bort hennes föl för en dryg vecka sedan, så nu andas jag ut lite. Andra abortvirussprutan satt i tisdags och om jag räknat rätt är vi på dygn 221, så ganska exakt 2/3-vägs i dräktigheten. :heart Senast fölade hon på 11 månader prick, blir spännande om det blir samma i år.
 
Idag är Doris på 211 d. ✌️😍 Förra årets fölunge ska börja vänjas av nu snart, han flyttar i slutet på januari/början på februari.

Ska bli intressant att se hur upprörd hon kommer bli när han åker, första fölet för henne (Doris blir i år 5 år) , hon är inte direkt ”mammig”av sig, utan kan vara i en annan del av hagen, tex.där hösilaget är o fölet i en helt annan del i hagen, tex. I huset.
 

Bifogade filer

  • 3E478B73-F5EB-4FAF-A7E2-0B703533A11A.jpeg
    3E478B73-F5EB-4FAF-A7E2-0B703533A11A.jpeg
    498,5 KB · Visningar: 42
IMG_20220118_163402841_HDR.jpg
208 dygn idag 🥰 Vi har haft lite matte och Majsan tid när hon kom in ❣️ Hon lyser verkligen upp när man ägnar bara en stund åt henne. Men lika arg på andra hästar är hon fortfarande 🤣 Men nu börjar även fölis få sig en tillsägelse om hon försöker tutta när det ska gå in. På morgonen får hon tutta en stund men eftermiddag/kväll big No säger Morsan 🤪
 
Jag sitter hemma i karantän med covid. Skit kul! Så ringer telefonen 07.30... Min första tanke är att skit nu har Otti kastat!
Hon hade inte kastat, men har problem med vänster bakben, typ patella aktigt.
Min första tanke är att hon är tyngre, ligamenten blir lite lösare på grund av hormoner. Men ja, jag kan ju inte göra mkt hemifrån. Har en nära vän som har koll på henne och jobbar tsm med våran lokala vet, och hon sa att vi avvaktar tills imorgon. Hon rör sig mkt bättre nu när hon varit ute en stund. Hon odinerade korta promenader morgon och kväll så hon får röra på sig lite extra.
Någon som varit med om liknande på hög dräktig sto?
 
Jag sitter hemma i karantän med covid. Skit kul! Så ringer telefonen 07.30... Min första tanke är att skit nu har Otti kastat!
Hon hade inte kastat, men har problem med vänster bakben, typ patella aktigt.
Min första tanke är att hon är tyngre, ligamenten blir lite lösare på grund av hormoner. Men ja, jag kan ju inte göra mkt hemifrån. Har en nära vän som har koll på henne och jobbar tsm med våran lokala vet, och hon sa att vi avvaktar tills imorgon. Hon rör sig mkt bättre nu när hon varit ute en stund. Hon odinerade korta promenader morgon och kväll så hon får röra på sig lite extra.
Någon som varit med om liknande på hög dräktig sto?
Hakar hon mkt? Har hon hakat innan också ngn gång? Kanske har rullat fast och blivit lite sned? Om din veterinär säger ok så prova ge henne thiamin också kanske?
 
Hakar hon mkt? Har hon hakat innan också ngn gång? Kanske har rullat fast och blivit lite sned? Om din veterinär säger ok så prova ge henne thiamin också kanske?
Aldrig hakat. Aldrig varit lös i knän eller så. Hade aldrig avlat på henne då.
Jag håller tummarna att de bara är så att hon legat illa, och att det bråkar för att hon är tung och att detta försvinner efter fölis..
 
Här är vi på dygn 202 nu.😃
Tanken har varit att hålla igång och rida och köra henne så länge som möjligt i dräktigheten.
Men denna veckan har det varit kaos på jobbet (jobbar inom vården). Fått jobba extremt mycket pga av covid, och nu inbeordrad min första lediga helg på 4a veckor, så känner att ridningen får bli sporadisk.
Men skönt att hon är dräktig, då behöver jag inte ha krav på mig själv att hålla igång henne på samma sätt.😉

Börjar fundera på vad det är för liten plutt i magen.😃
Vad det blir för kön, färg och tecken
Har känt lite sparkar och då blir det ju mer verkligt.
Är så nyfiken och hoppas verkligen att allt går bra!
 
Vi har också precis passerat dygn 200 ❤️. Rider inte jättemycket nu men det beror bara på mig som tyvärr fått cancer. Men de pass vi orkar med är Kimbi lika pigg och glad som vanligt, trots att magen är väldigt stor.

Jag funderar på hur man ska göra med skor? Förr gången hon fölade tog jag av ganska sent, och hon blev väldigt ömfotad då det blev torrt och hårt i backen. Skodde på henne ganska snabbt efter fölningen (fölet dog). Nu funderade jag på om man ska ta av redan vid nästa skoning i början av mars, för att hon ska hinna vänja fötterna bättre när det fortfarande är mjukt (beräknad månadsskiftet maj/juni). Har ni någon erfarenhet vad som funkat? Just nu har hon bara skor fram och det går bra förutom där det är stenigt.
 
Vi har också precis passerat dygn 200 ❤️. Rider inte jättemycket nu men det beror bara på mig som tyvärr fått cancer. Men de pass vi orkar med är Kimbi lika pigg och glad som vanligt, trots att magen är väldigt stor.

Jag funderar på hur man ska göra med skor? Förr gången hon fölade tog jag av ganska sent, och hon blev väldigt ömfotad då det blev torrt och hårt i backen. Skodde på henne ganska snabbt efter fölningen (fölet dog). Nu funderade jag på om man ska ta av redan vid nästa skoning i början av mars, för att hon ska hinna vänja fötterna bättre när det fortfarande är mjukt (beräknad månadsskiftet maj/juni). Har ni någon erfarenhet vad som funkat? Just nu har hon bara skor fram och det går bra förutom där det är stenigt.

Jag skulle nog sko av så snart som möjligt innan hon hinner blir för tung. Hade samma dillemma förra året med mitt sto som är dräktigt nu, som har lätt att bli ömfotad. Blev då varnad att om man vänter för länge kan risken för belastningsfång öka, om de har tunna sulor. Min fick skor under värsta vintermånaderna bara och sedan har det gått bra att ha henne barfota. Men brukar la dom gå ett par veckor "över" normal skoperiod innan jag drar av, så de har lite extra att slita på i början. (trimmar dock givetvis hoven i balans, men lite extra vägg är positivt om möjligt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp