Dräktiga ston 2021/2022

Visa bifogad fil 77517
Otti kämpar på med att komma igång med motionen. Går sådär, tjock päls och väldigt trött ponny hjälper inte. Idag blev passet på banan bara 15 minuter. Men 15 min är bättre än inget alls. Vi har nu passerat dygn 130.
Eftrrsom detta är mitt (och ottis) första föl så undrar jag när man bör öka på mineraler m.m.? Det står så olika överallt.
Ska man gå på utfodringsrekommendationer för häst så ökar inte mineralbehovet förrän vid 7-8 månaders dräktighet. https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf på sidan 19 har du mineralbehoven.
 
Här går det fantastiskt. Inte nog med benet på den förhoppningvis dräktiga stort utan idag fick hennes kompis sen 6 år tillbaka åka akut till djursjukhuset. Så nu har jag en på sjukhuset där jag inte vet om hon kan komma hem igen och ett dräktigt sto i stallet som jag oroar mig för. Men som tur är har en stallkompis en häst som mitt dräktiga sto gått med i vintras också, så de fick gå ihop ikväll. O dräktighets-stoet visar inte någon stress, utåt iaf.
Djursjukhus-hästen är hemma med hovbensrotation. Box-arrest, mediciner osv.
Fullblodet är fortfarande dräktigt :love: Kollade idag, typ 112 dygn, mycket rörelse med krabaten. Såret är ok nu. Nu får hon vara inne med fånghästen och efter halva dagen byta mot en annan häst så fullblodet får gå ut i hagen också en stund.
 
Jag skrev nog i fel tråd så därför frågar jag här istället: mitt sto är på 101 dagar idag och jag vill kolla henne lite senare. Helst utan att köra iväg för utvärtes ultraljud eller någon invärtes undersökning. Är det någon som har erfarenhet av att kolla dräktighet med Wee Foal efter 120 dagar?
Varför vill du inte göra ul?
 
Visa bifogad fil 77517
Otti kämpar på med att komma igång med motionen. Går sådär, tjock päls och väldigt trött ponny hjälper inte. Idag blev passet på banan bara 15 minuter. Men 15 min är bättre än inget alls. Vi har nu passerat dygn 130.
Eftrrsom detta är mitt (och ottis) första föl så undrar jag när man bör öka på mineraler m.m.? Det står så olika överallt.

Fosforbehovet ökar från 7:e månaden (har jag för mig) enligt SLU:s guide. Sen ökar alla behov från månad 9, men ofta rekommenderas det att ge mer från månad 8 om hästen inte är överviktig.
 
Ariel har äntligen börjat pigga på sig igen, igår red vi ett helt normalt dressyrpass. :love: Men hon har fått rejäl mammutpäls, så hon svettas massor... Hade tänkt att inte klippa i år, men börjar nästan vackla. Nu är hon snart i sjätte månaden, så vi ska egentligen börja ta det lite lugnare (dygn 149 idag).

Hon vaccinerades för ett par veckor sedan och fick tack och lov inga biverkningar. Däremot rinner hennes ögon hela tiden, veterinären var inte bekymrad, men eftersom de inte slutar rinna ska jag prova med en ögonsalva och funkar inte det får veterinären kolla lite mer noga.

Just nu har jag mest ångest inför nyårsafton, eftersom hon blir så vansinnigt stressad av alla raketer. Skulle vilja ge lugnande i år, men vet inte om det kanske skadar fostret mer.

Skämtade med en kompis om att köra till Arlanda och stå där ett par timmar med Ariel i släpet, så desperat är jag... ;)
 
Majsan är på dygn 101 och de märktes inte i lördags när vi äntligen kunde öppna upp hagen 🙈 Jäklar vad hon sprang, bocka och for runt överallt. Glad mamma häst som äntligen slipper sjukhagen pga av hennes års fölis som gjorde illa benet för drygt två månader sedan. Veterinären gav klartecken för större hage och de var tydligen jätte kul 🤣
 
Noella som varit så himla pigg, som dräktig, att rida, livrädd för allt och sett spöken överallt, som hon aldrig gör annars, har nu förvandlats till en seg och slö häst. Möjligen tagga till lite på hemvägen.
Vet inte om det beror på dräktighet eller av att de fortfarande går ute dygnet runt. 🤔
Funderar på att klippa henne lite på halsen och ner vid sadelgjorden. Hon är lite svettig redan när man tar in dem, men hade inte tänkt att klippa något i år.
Får se hur jag gör.😃
Ni som rider era under dräktighet, hur gör ni med klippning?
 
Noella som varit så himla pigg, som dräktig, att rida, livrädd för allt och sett spöken överallt, som hon aldrig gör annars, har nu förvandlats till en seg och slö häst. Möjligen tagga till lite på hemvägen.
Vet inte om det beror på dräktighet eller av att de fortfarande går ute dygnet runt. 🤔
Funderar på att klippa henne lite på halsen och ner vid sadelgjorden. Hon är lite svettig redan när man tar in dem, men hade inte tänkt att klippa något i år.
Får se hur jag gör.😃
Ni som rider era under dräktighet, hur gör ni med klippning?
Kommer nog klippa halsen och en liten bit under magen. Gjorde samma förra dräktigheten och funkade bra då. Det man bör tänka på är väl att man ska kunna ha dem otäckade mot slutet av dräktigheten så inte klippa för mycket.

Nu är ju inte min tjej beräknad förrän månadsskiftet maj/juni så just det bör inte vara något större problem, men känns onödigt att klippa för mycket. Förra dräktigheten gillade hon inte att bli klippt för mycket på magen heller. :)
 
Noella som varit så himla pigg, som dräktig, att rida, livrädd för allt och sett spöken överallt, som hon aldrig gör annars, har nu förvandlats till en seg och slö häst. Möjligen tagga till lite på hemvägen.
Vet inte om det beror på dräktighet eller av att de fortfarande går ute dygnet runt. 🤔
Funderar på att klippa henne lite på halsen och ner vid sadelgjorden. Hon är lite svettig redan när man tar in dem, men hade inte tänkt att klippa något i år.
Får se hur jag gör.😃
Ni som rider era under dräktighet, hur gör ni med klippning?
Hade nog iaf klippt halsen om de känns som de behövs 😊 De ska ju inte svettas heller 😅
 
Noella som varit så himla pigg, som dräktig, att rida, livrädd för allt och sett spöken överallt, som hon aldrig gör annars, har nu förvandlats till en seg och slö häst. Möjligen tagga till lite på hemvägen.
Vet inte om det beror på dräktighet eller av att de fortfarande går ute dygnet runt. 🤔
Funderar på att klippa henne lite på halsen och ner vid sadelgjorden. Hon är lite svettig redan när man tar in dem, men hade inte tänkt att klippa något i år.
Får se hur jag gör.😃
Ni som rider era under dräktighet, hur gör ni med klippning?
Min är halvklippt, hela halsen och halva sidorna. Hon ska få flytta ut på lösdrift under tidiga våren så vill att hon har ordentlig päls över rygg o rumpa.
 
Mitt sto är lite knepig att rida. Hon har alltid varit glad och pigg, nu är de lite ojämt. Hur fin som helst i traven! Framme för skänkeln, känns bärig och följsam. Så fort jag fattar galopp drar hon i bromsen och kickar mot skänkeln. Några varv i lättsits i friskt tempo så släpper det. Ute i skogen är hon helvild istället. Dygn 65 idag.
 
Noella som varit så himla pigg, som dräktig, att rida, livrädd för allt och sett spöken överallt, som hon aldrig gör annars, har nu förvandlats till en seg och slö häst. Möjligen tagga till lite på hemvägen.
Vet inte om det beror på dräktighet eller av att de fortfarande går ute dygnet runt. 🤔
Funderar på att klippa henne lite på halsen och ner vid sadelgjorden. Hon är lite svettig redan när man tar in dem, men hade inte tänkt att klippa något i år.
Får se hur jag gör.😃
Ni som rider era under dräktighet, hur gör ni med klippning?

Jag tänker, efter att ha bollat med en stallkompis idag, att det inte blir nån klippning. Eftersom Ariel ska börja ta det lugnare nu känns det dumt att klippa pälsen. Hon kommer inte ridas mer efter nyår utan bara köras och sen lär hon föla i slutet på mars. Hade hon varit beräknad till juni tex hade jag klippt spårklippning, för då hade jag kunnat rida tuffare ett par månader till.
 
Tack för tankar hur ni tänker göra med klippning!👍
Min ska ju inte ha förrän i början av juni, så kommer ju hålla igång henne ett tag till. (Om hon är ok med det)
Brukar bara klippa hals och sidor på henne i vanliga fall, så tänker att jag klipper hals och ner vid sadegjorden i år.😃
 
Noella som varit så himla pigg, som dräktig, att rida, livrädd för allt och sett spöken överallt, som hon aldrig gör annars, har nu förvandlats till en seg och slö häst. Möjligen tagga till lite på hemvägen.
Vet inte om det beror på dräktighet eller av att de fortfarande går ute dygnet runt. 🤔
Funderar på att klippa henne lite på halsen och ner vid sadelgjorden. Hon är lite svettig redan när man tar in dem, men hade inte tänkt att klippa något i år.
Får se hur jag gör.😃
Ni som rider era under dräktighet, hur gör ni med klippning?

Jag tror inte jag kommer klippa min. Hon ska ha i slutet av maj så jag har tänkt rida hela vintern (om det känns bra dvs) men hon brukar bara bli svettig vid "hårdare" ridning, och det tror jag vi börjar trappa ner redan nu under hösten. De dagarna hon bli svettig står hon ändå inne efter ridpasset och kan torka.
 
Majsan har bara varit klippt en gång i sitt liv och de var när hon tävlade som mest. Hon är frusen av sig och sedan hon blev mamma så lever hon ett lugnt liv i sin stora hage med lösdrift. Betäcker vi inte om henne nästa år så kanske vi får lära igång henne lite lätt igen vi får se. Först ska hon få ett friskt föl nästa år och de är långt till Maj ännu 😅
 
Efter att läst era inlägg kommer jag nog våga mig på att klippa min i alla fall, hon ska ju inte föla förens i början av juli... Och hon är piggare och fräschare än någonsin att rida. Men med världens päls så svettas hon så himla lätt. Vid den här tiden på året när vi tränar och tävlar brukar hon vara helklippt två gånger. Vi har dessutom tillgång till uppvärmt ridhus så hon blir rejält varm om vi är där. Men det blir ingen helklippning, det orkar jag helt enkelt inte. :D
 
@Esswe, klippte min på halsen igår. Tänker att jag börjar med det så får man se om man behöver ta mer!😃
Min har rätt mycket päls redan och är svettig när de gått i hagen vissa dagar.
Jämför man med grannarnas SWB ser min ut som en raggig ponny!😂🙄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp