Dräktiga ston 2021/2022

Inget föl inatt heller. Kimbi har varit lugn typ hela natten. Morgonens juver. Nu måste den väl ändå dyka upp?

received_980470442625273.jpeg
 
Vilken pärs för er alla❤️ Hoppas att de båda mår väl nu och de är på rätt ställe om lilleman skulle behöva lite extra hjälp på vägen.

Bra jobbat!❤️
Tack ❤️

Kan också tillägga i den här tråden att tipset från vemdetnuvar om retriverkoppel som förlossningsrep kom väl till pass. Jag skaffade 2 st som jag kunde lägga som öglor runt frambenen. Det var tur att vi hade dem när vi behövde hjälpa till att dra.
 
Inatt stallar vi in haflingern och kameran är igång!
Jobbar 5 nätter denhär veckan så ska hålla extra koll när jag ändå är vaken. Sen är det semester och förhoppningsvis kommer ett föl runt 1a Juli 😍
Visa bifogad fil 92433
Möjligtvis en dum fråga, men stallar ni in inför fölning och varför i så fall? (Har bara erfarenhet av islandshästar och dem brukar vi alltid låta föla ute)
 
Möjligtvis en dum fråga, men stallar ni in inför fölning och varför i så fall? (Har bara erfarenhet av islandshästar och dem brukar vi alltid låta föla ute)
Våra box på box året runt, men speciellt inför fölning så jag kan kamera övervaka henne på kvällar och nätter av ren enkelhet. I år extra viktigt då vi trodde fölis kom med bakbenen först men visade sig att hon hade lagt ena frambenet under hakan.
 
Våra box på box året runt, men speciellt inför fölning så jag kan kamera övervaka henne på kvällar och nätter av ren enkelhet. I år extra viktigt då vi trodde fölis kom med bakbenen först men visade sig att hon hade lagt ena frambenet under hakan.
Okej, lite av en annan värld för mig. Vi har bara hästar som tränas på box - avelshästar o unghästar alltid ute i flock.
 
Möjligtvis en dum fråga, men stallar ni in inför fölning och varför i så fall? (Har bara erfarenhet av islandshästar och dem brukar vi alltid låta föla ute)
Vi stallar in till största del för att kunna övervaka smidigt. Sen började hon bli väldigt tung och trött och kanske är det att förmänskliga, men jag tror hon tyckte det var skönt att komma in och vila ordentligt på nätterna även fast hon har tillgång till ligghallen annars. Hon är lägst i rang och nu vet jag att hon får vara ifred 😁
 
Möjligtvis en dum fråga, men stallar ni in inför fölning och varför i så fall? (Har bara erfarenhet av islandshästar och dem brukar vi alltid låta föla ute)
Alltid i fölboxarna även om stona går på lösdrift normalt sett. Det är mkt lättare att övervaka på natten och peppar peppar om det skulle hända ngt så är det lättare för veterinären att arbeta i stallet än ute eller i lösdrifterna+tar mindre tid att lasta om man skulle behöva köra till djursjukhuset.
 
Vakar ni inte nattetid då eller hur löser ni sånt om de är ute?
Det blir ju inte lika minutiös övervakning, såklart, det går ju inte att ha en kamera där man ser dem hela tiden. Det stället där jag haft och har mina dräktiga ston flyger ut med drönare och kollar dem under natt och tidig morgon, det är ju ett ganska smidigt sätt att hålla koll utan att störa för mycket. De här stona är vana vid att föla ute i sin flock utan människor närvarande, tror de skulle bli rätt stressade om vi skulle "lägga oss i" för mycket. Så drönaren blir ett bra sätt att hålla koll och kunna ingripa de få gånger vi eventuellt måste det.
 
Alltid i fölboxarna även om stona går på lösdrift normalt sett. Det är mkt lättare att övervaka på natten och peppar peppar om det skulle hända ngt så är det lättare för veterinären att arbeta i stallet än ute eller i lösdrifterna+tar mindre tid att lasta om man skulle behöva köra till djursjukhuset.
Okej, jag förstår. Samtidigt tänker jag mig att det finns risker med att föla inomhus också? Att fölet blir klämt mot väggen i samband med fölningen eller efteråt, det är mer bakterier inne i stall osv. Men såklart är det även risker med att föla utomhus - mindre noggrann övervakning är ju en.
 
Okej, jag förstår. Samtidigt tänker jag mig att det finns risker med att föla inomhus också? Att fölet blir klämt mot väggen i samband med fölningen eller efteråt, det är mer bakterier inne i stall osv. Men såklart är det även risker med att föla utomhus - mindre noggrann övervakning är ju en.
Jag övervakar alltid alla fölningar på plats och har aldrig haft ngn som blivit klämd mot väggen. Haft en som la sig nära väggen men inte så det var ngn fara. Boxarna rengörs och virkonas innan samt töms helt inför nästa. Så länge stona står på samma plats dvs hemma hos mig så tänker jag det är ”samma” bakterier. Hade aldrig bytt stall inför fölning. Vill inte heller riskera att tex få in jord vid naveln vid utefölning så för mig känns det bäst och säkrast med fölningar inne men det kräver precis som utomhus att man övervakar och agerar vid behov 🙂
 
Jag vill ha mina inne på box på nätterna när de ska föla.
Dels tycker jag det är lättare att övervaka och så har jag alla grejer på plats om jag behöver hjälpa till med något.😃
Rengör alltid stallet väldigt noga innan och bara mina hästar som står där, så tror de är vana vid de bakterier som finns.
Dessutom har vi väldigt kuperade hagar med mycket backar, vatten och nära 70-väg så vågar inte låta dem föla ute om de hamnar i vattnet eller utanför staketet.
Har aldrig varit med om att något föl blivit klämd mot väggen, däremot hade en bekant ett sto som fölade i hagen och fölet hamnade på andra sidan staketet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp