Dräktiga ston 2021/2022

Idag var det en till som skrev på Facebook att fölet låg i hagen imorse, inga tecken på fölning igår men allt hade gått bra…..
dygn 333 här och det börjar bli nervöst. Borde jag vaka mer noga? Hon kollas en gång i timmen på natten nu och alltid nån hemma på dagen. Bäckenbanden är klart slappare men juvret är litet och har sett lika ut i snart 4v. Ingen oro, inget avvikande.
Händer det ofta att de fölar utan stort juver och egentliga tecken?
Maidensto kan föla utan några större tecken som juver osv men jag tycker ofta att dom ändrar sitt beteende innan så om man är observant så märker man det. 🙂
Du kan ju kolla om det finns ett birth alarm du kan låna av ngn som hjälper lite men det kräver att stoet lägger sig helt på sidan för att det ska larma och det är inte alla ston som gör det. Är slidan längre? Ändrat färg? Hur slapp är hon? Det brukar vara ett väldigt tydligt tecken med bäckenbanden 🙂
 
Maidensto kan föla utan några större tecken som juver osv men jag tycker ofta att dom ändrar sitt beteende innan så om man är observant så märker man det. 🙂
Du kan ju kolla om det finns ett birth alarm du kan låna av ngn som hjälper lite men det kräver att stoet lägger sig helt på sidan för att det ska larma och det är inte alla ston som gör det. Är slidan längre? Ändrat färg? Hur slapp är hon? Det brukar vara ett väldigt tydligt tecken med bäckenbanden 🙂
Vi känner varandra rättså bra så jag hoppas jag märker. Hon brukar vara tydlig när något är ”fel” och jag hoppas det nu med.

Slidan ser ut som den brukar, slemhinnorna är bleka.
Bäckenbanden är svåra 😂 hon är både grov och fet. Kände på halvblodsstoet som inte är dräktigt häromdagen för att jämföra och hon är ju bra mycket mjukare än haflingern som standard. Men idag kändes det iallafall svampigt på ett helt annat sätt.

Jag såg att en bekant hyrde ut sitt larm. Ska kolla med henne. Det skulle nog kännas liite bättre 😆
 
Vi känner varandra rättså bra så jag hoppas jag märker. Hon brukar vara tydlig när något är ”fel” och jag hoppas det nu med.

Slidan ser ut som den brukar, slemhinnorna är bleka.
Bäckenbanden är svåra 😂 hon är både grov och fet. Kände på halvblodsstoet som inte är dräktigt häromdagen för att jämföra och hon är ju bra mycket mjukare än haflingern som standard. Men idag kändes det iallafall svampigt på ett helt annat sätt.

Jag såg att en bekant hyrde ut sitt larm. Ska kolla med henne. Det skulle nog kännas liite bättre 😆
Du kommer att känna skillnaden när hon släpper på bäckenbanden helt. Det är väldigt dallrigt och geléaktigt. Sätter hon inga juver så kolla där bak och ha koll på slemhinnorna 🙂
Ja gör det, det kan ju inte skada att ha lite hjälp även om det inte ersätter vaket helt såklart 😊
 
Idag var det en till som skrev på Facebook att fölet låg i hagen imorse, inga tecken på fölning igår men allt hade gått bra…..
dygn 333 här och det börjar bli nervöst. Borde jag vaka mer noga? Hon kollas en gång i timmen på natten nu och alltid nån hemma på dagen. Bäckenbanden är klart slappare men juvret är litet och har sett lika ut i snart 4v. Ingen oro, inget avvikande.
Händer det ofta att de fölar utan stort juver och egentliga tecken?

Ja det händer relativt ofta, så jag skulle nog kolla en gång i halvtimmen iaf (om du inte får hyra ett larm). Har ni kamera eller går ni fysisk ut och ser? Om man bara tittar snabbt så kan man gå miste om att öppningsfasen börjat, om stoet står stilla/verkar lugn precis det ögonblicket man kollar henne...

Nu såpass sent på året brukar de dessutom sällan gå långt över tiden.
 
Ja det händer relativt ofta, så jag skulle nog kolla en gång i halvtimmen iaf (om du inte får hyra ett larm). Har ni kamera eller går ni fysisk ut och ser? Om man bara tittar snabbt så kan man gå miste om att öppningsfasen börjat, om stoet står stilla/verkar lugn precis det ögonblicket man kollar henne...

Nu såpass sent på året brukar de dessutom sällan gå långt över tiden.
Jag har hämtat ett larm idag så det ska på till kvällen. Hon är kameraövervakad så jag har bara kollat nån minut en gång i timmen eftersom hon ser så ofärdig ut. Ska jag kolla mer? Hon ligger gärna utslagen på sida när hon sover så den kommer larma då. Men det är ju ingen garanti att hon tänker ligga så när det är dags 🙈 vi är två, kanske tre som kan dela på vaket men det kan ju bli väldigt lång tid om hon är en som tänker gå tre veckor över tiden, trots sent på säsongen. Alla jag vet som seminerat typ samtidigt och efter har redan fått sina föl nu i dagarna 😆 dygn 334 idag.
 
Juvret ser ut såhär och har gjort i snart 4v, sen vi stallade in.

0A278F59-7380-43AD-87B4-CA05134E7A54.jpeg
 
Här börjar det nog närma sig. Bäckenbanden är verkligen så slappa nu och juvret börjar fylla på. Inte så som den riktiga avelsmärren i stallet gör innan fölning. Men, Empa är ju maiden så jag tror inte hon kommer fylla på på samma sätt. Men, vem vet.

Kameraövervakning på nätterna (kollar en gång var 30 minut, min kära mor sitter i en annan del av landet och hjälper till på nätterna) och jag är hemma dagtid, tack och lov för semester...

Dygn 332 idag.
 
Här börjar det nog närma sig. Bäckenbanden är verkligen så slappa nu och juvret börjar fylla på. Inte så som den riktiga avelsmärren i stallet gör innan fölning. Men, Empa är ju maiden så jag tror inte hon kommer fylla på på samma sätt. Men, vem vet.

Kameraövervakning på nätterna (kollar en gång var 30 minut, min kära mor sitter i en annan del av landet och hjälper till på nätterna) och jag är hemma dagtid, tack och lov för semester...

Dygn 332 idag.
Håller tummarna! Att det är på g snart! 😋
 
Känns som det här blev min tråd för vi är segast men aja 😂 hur går det för er @Esswe ?

Från imorse till nu på kvällen har juvret börja fyllt i 🙏🏻 Glad att det händer nånting, men bäckenbanden är fortfarande inte mjuka.
Va till veterinären i fredags med annan häst o hon sa till min stora olycka ”dendär är nog en sån som du får vänta en månad till på” 😂 bättre sent än aldrig men jag hoppas hon har fel 😅

Haflingern är larmad nu och vi kollar ca 10 minuter en gång i timmen.
Dygn 336 idag.

3174C83B-E00E-4009-8E21-EACF0CDDF086.jpeg
 
Får ansluta mig till tråden! Mitt swb sto är idag på 336 dygn. Andra fölet för oss å förra fick hon på just det dygnet!
Hon har ljuver, släppta bäckenband,slapp vulva men ser för övrigt inte ut som det är dags. Ligger inget inne ( har henne inne om natt med kamera övervakning)
Jag som trodde hon skulle föla tidigare.
Vakar dygnet runt känns det som ;)!
Men hon äter bajsar står och sover, viftar på svansen.
Lite drygt och oroligt då jag tycker hon var så mycket mer ”aktiv” för sju år sen.
Man märkte förverkar och hon låg ner en hel del innan.
 
Får ansluta mig till tråden! Mitt swb sto är idag på 336 dygn. Andra fölet för oss å förra fick hon på just det dygnet!
Hon har ljuver, släppta bäckenband,slapp vulva men ser för övrigt inte ut som det är dags. Ligger inget inne ( har henne inne om natt med kamera övervakning)
Jag som trodde hon skulle föla tidigare.
Vakar dygnet runt känns det som ;)!
Men hon äter bajsar står och sover, viftar på svansen.
Lite drygt och oroligt då jag tycker hon var så mycket mer ”aktiv” för sju år sen.
Man märkte förverkar och hon låg ner en hel del innan.
 

Bifogade filer

  • 8E64C542-758D-4667-8264-8FFC6D10068F.jpeg
    8E64C542-758D-4667-8264-8FFC6D10068F.jpeg
    300,1 KB · Visningar: 32
Får ansluta mig till tråden! Mitt swb sto är idag på 336 dygn. Andra fölet för oss å förra fick hon på just det dygnet!
Hon har ljuver, släppta bäckenband,slapp vulva men ser för övrigt inte ut som det är dags. Ligger inget inne ( har henne inne om natt med kamera övervakning)
Jag som trodde hon skulle föla tidigare.
Vakar dygnet runt känns det som ;)!
Men hon äter bajsar står och sover, viftar på svansen.
Lite drygt och oroligt då jag tycker hon var så mycket mer ”aktiv” för sju år sen.
Man märkte förverkar och hon låg ner en hel del innan.
Är det din fina fuxmamma som vi betäckte på Broline förra gången hon fick föl?
 
Mjölkstänk på benen inatt, droppar på spenarna. Betydligt grumligare än igår men inte klart än. Men snart 🤞😀
Lite nyfiken hur mjölken såg ut 🙂! Jag försöker följa min genom att mjölka ut lite l. Idag tyckte jag också det var grumligare men jag tycker det är svårbedömt !
 

Bifogade filer

  • 2C6F3B8D-DDCE-49C1-89A6-99EC5BD33867.jpeg
    2C6F3B8D-DDCE-49C1-89A6-99EC5BD33867.jpeg
    116,3 KB · Visningar: 30
Lite nyfiken hur mjölken såg ut 🙂! Jag försöker följa min genom att mjölka ut lite l. Idag tyckte jag också det var grumligare men jag tycker det är svårbedömt !
Vita droppar. Om jag tog en droppe på fingret syntes det att den var lite blaskig. Bra råmjölk ska vara lite gulaktig tror jag?
Stomjölkstestet sa att det inte var riktigt dags än men att det kunde går fort, det var 1h innan hon fölade 😆
värdet på refraktormetern var 19 direkt efter fölning, så helt okej och fölet hade fått i sig tillräckligt med antikroppar vid foalcheck dagen efter 👍🏻
Stomjölkstesterna var inte alls dyra och ger dig en riktlinje på hur mjölken är. Perfekt för mig som är nybörjare och inte själv vet hur det ska vara riktigt! De indikerar iallafall.

Men jag tror inte heller du ska mjölka ur? Innan hon droppade mjölk kunde jag dra lite i en spene för att få ut en droppe eller två, men inget mer.
 

Bifogade filer

  • FCF968ED-F545-4EB6-9715-13F03D41D62C.jpeg
    FCF968ED-F545-4EB6-9715-13F03D41D62C.jpeg
    412,1 KB · Visningar: 26

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp