Dräktiga ston 2021/2022

Mina två går här hemma och sätter päls. Jag kommer försöka undvika att täcka dem från början om inte vädret blir riktigt dåligt. Den svarta har fortfarande skorv på benen men det är oförändrat. Det börjar dra ihop sig för första virusabortsprutan så jag kollar det i samma veva tänker jag. Jag kommer hämta hem två nyförvärv framöver, ett stoföl och ett sto som kan vara dräktig, så i "värsta fall" blir det fölvak x 3 till våren...
 
Varför vill du inte göra ul?
Helt irrationellt så är jag så himla nojig med henne så jag vill helst inte störa henne alls med något. Hon förlorade sitt första foster e Conthargos när det var 9 månader gånget för att navelsträngen var snodd. Sedan fick hon en hingstunge e Chacfly och blev dräktig med Diaron. Men på dag 108 såg jag en gråvit flytning och vid koll var hon förstås tom... så på tre dräktigheter har det blivit ett föl. Nu är hon dräktig med Chaccon Blue och jag hoppas så innerligt på ett stoföl, har fått sju hingstföl på rad i min lilla avelsverksamhet. Därför är jag jättenojig nu och vill helst linda in henne i bomull. Men det lutar åt att det blir ett blodprov istället för hon har gått 128 dagar i morgon.
 
Helt irrationellt så är jag så himla nojig med henne så jag vill helst inte störa henne alls med något. Hon förlorade sitt första foster e Conthargos när det var 9 månader gånget för att navelsträngen var snodd. Sedan fick hon en hingstunge e Chacfly och blev dräktig med Diaron. Men på dag 108 såg jag en gråvit flytning och vid koll var hon förstås tom... så på tre dräktigheter har det blivit ett föl. Nu är hon dräktig med Chaccon Blue och jag hoppas så innerligt på ett stoföl, har fått sju hingstföl på rad i min lilla avelsverksamhet. Därför är jag jättenojig nu och vill helst linda in henne i bomull. Men det lutar åt att det blir ett blodprov istället för hon har gått 128 dagar i morgon.
Vilken otur. Om hon blir stressad av ul är det som du skriver bättre med blodprov. ✊✊
 
Årets sista tävling är nu avklarad! En digital dressyrtävling (LC) där Ariel var sååå trött så hon knappt orkade galoppera. :rofl: Men det var ändå ett ok program, så nu kan hon med gott samvete få ta det lugnare. Kommer fortsätta rida lite lösgörande på banan och varva med mysturer ute.

När hon går in i nionde månaden blir det bara körning (eller promenader om hon inte skulle orka), fasar för att inte få rida längre, men jag intalar mig själv att det är för ett gott ändamål. Har drömt om ett nytt föl ända sen jag fick ta bort hennes förstfödde.

Om en vecka går det att känna fosterrörelser, som jag längtar! :love:
 
Helt irrationellt så är jag så himla nojig med henne så jag vill helst inte störa henne alls med något. Hon förlorade sitt första foster e Conthargos när det var 9 månader gånget för att navelsträngen var snodd. Sedan fick hon en hingstunge e Chacfly och blev dräktig med Diaron. Men på dag 108 såg jag en gråvit flytning och vid koll var hon förstås tom... så på tre dräktigheter har det blivit ett föl. Nu är hon dräktig med Chaccon Blue och jag hoppas så innerligt på ett stoföl, har fått sju hingstföl på rad i min lilla avelsverksamhet. Därför är jag jättenojig nu och vill helst linda in henne i bomull. Men det lutar åt att det blir ett blodprov istället för hon har gått 128 dagar i morgon.
Kan skriva under på det du känner ❤️. Jag har ju också råkat ut för en hel del, så jag är otroligt nojig denna gång.

Hon fick en dödfött fullgånget föl och när jag försökte betäcka om henne samma år visade det sig att hon hade multiresistenta bakterier i livmodern. En ovanlig bakterie som finns hos hundar. Antagligen har jag eller någon annan som kikat henne vid vuvlan innan fölning råkat överföra bakterierna (jag har ingen hund men finns ju hundar i stallet). Nu har jag lovat mig att INTE pilla där. Dessutom är hon caslickopererad nu för att minimera risken för bakterier.

Kan vi bara snabbspola tiden till efter fölning? Min är på dag 100 idag. Håller alla tummar för dig ❤️
 
Årets sista tävling är nu avklarad! En digital dressyrtävling (LC) där Ariel var sååå trött så hon knappt orkade galoppera. :rofl: Men det var ändå ett ok program, så nu kan hon med gott samvete få ta det lugnare. Kommer fortsätta rida lite lösgörande på banan och varva med mysturer ute.

När hon går in i nionde månaden blir det bara körning (eller promenader om hon inte skulle orka), fasar för att inte få rida längre, men jag intalar mig själv att det är för ett gott ändamål. Har drömt om ett nytt föl ända sen jag fick ta bort hennes förstfödde.

Om en vecka går det att känna fosterrörelser, som jag längtar! :love:
Hur länge har hon gått då, när man kan känna rörelser?
 
Min har helt plötsligt börjat slicka i sig jord, varför gör de det? Hon ser lite trött ut också men jag vet ju inte vad som är normalt för henne för detta är hennes första (och min första). Hon äter som vanligt, får sina mineraler osv.
 
Min har helt plötsligt börjat slicka i sig jord, varför gör de det? Hon ser lite trött ut också men jag vet ju inte vad som är normalt för henne för detta är hennes första (och min första). Hon äter som vanligt, får sina mineraler osv.

Kanske fattas någon mineral? Ha koll så hon inte får kolik om hon äter mkt jord 😬
 
Kanske fattas någon mineral? Ha koll så hon inte får kolik om hon äter mkt jord 😬
:crazy: ingen kolik tack! Hon äter inte, bara slickar. Sen går hon iväg och äter gräs.... Hon har typ 2 hektar hage fullt med gräs...12 kg hö, mineraler och 1 kg musli. Uträknad foderstat så inget ska vara fel men vad vet man...

Kanske hon har ont i magen? Veterinären ska ändra komma ut i veckan till fånghästen så ska fråga då.
 
Hur länge har hon gått då, när man kan känna rörelser?

160 dygn. Det är dock inte alltid säkert att man känner, men jag gjorde det sist hon var dräktig och på welshen 2016.

Man håller handflatan utspärrad vid naveln och väntar. Har man tur, så fostret sprattlar, så känns det som en pingisboll släpps ned lite löst i handflatan. Så cool känsla!
 
160 dygn. Det är dock inte alltid säkert att man känner, men jag gjorde det sist hon var dräktig och på welshen 2016.

Man håller handflatan utspärrad vid naveln och väntar. Har man tur, så fostret sprattlar, så känns det som en pingisboll släpps ned lite löst i handflatan. Så cool känsla!
Ååh hoppas man får känna det! När Loppans förstfödde låg i hennes mage så kände jag inget på hela dräktigheten. Han är fem år nu och en riktig segpropp, hoppas den här fölisen är lite mer alert:D
 
På tal om fosterrörelser. Min kompis upptäckte i våras att hennes var dräktig då det ryckte som tusan i magen en dag när vi skulle ut och rida. Hästen var ultraljudad tidigt men då såg de ingen dräktighet. Undersökning av veterinär några dagar senare visade ett föl och drygt 3 mån senare fölade hon. Fölet fortsatte dundra runt i magen resten av dräktigheten. Hela magen hoppade, så det gick lätt att se att fölet levde i alla fall 😊.

Hoppas lite på att Kimbis föl uppför sig så, så man kan lugna hjärtat lite 😅
 
Självklart ska det inte gå så lätt. En häst i stallet var på klinik och opererades för någon vecka sedan. Igår stod han med feber och näsflöde. Idag hade även min unghäst och den andra unghäst en i stallet feber 😔. Prov är taget. Min häst har inte ens varit inne sista veckorna då han går på lösdrift och vilar, så det verkar ju vara något smittsamt skit. Måtte det inte vara abortvirus.
 
Självklart ska det inte gå så lätt. En häst i stallet var på klinik och opererades för någon vecka sedan. Igår stod han med feber och näsflöde. Idag hade även min unghäst och den andra unghäst en i stallet feber 😔. Prov är taget. Min häst har inte ens varit inne sista veckorna då han går på lösdrift och vilar, så det verkar ju vara något smittsamt skit. Måtte det inte vara abortvirus.
Vi har också haft nån hosta i stallet men ingen som haft feber. Totalt vad maktlös man känner sig.
 
Självklart ska det inte gå så lätt. En häst i stallet var på klinik och opererades för någon vecka sedan. Igår stod han med feber och näsflöde. Idag hade även min unghäst och den andra unghäst en i stallet feber 😔. Prov är taget. Min häst har inte ens varit inne sista veckorna då han går på lösdrift och vilar, så det verkar ju vara något smittsamt skit. Måtte det inte vara abortvirus.
Håller tummar för att det är nåt enkelt!
 
Vi har haft et par hosthästar med, troligen en unghäst som var iväg på träningsuppehåll i somras som blev smittad där och sedan smittade min tävlingshäst. J***a skit! Visade sig vara EHV-5 i vårat fall, det brukar oftast inte orsaka abort, så håller tummarna att det går bra. Nu har jag ju redan ett sto som resorberat, så känns lite som att det kvittar om det andra stoet skulle kasta hon med... så himla bökigt med endast ett föl, att behöva rodda lekkompisar etc.

@Hippocampus jag läste nyligen (medan jag väntade på testresultaten för våra sjuka hästar) att vissa även ger en abortvirusspruta i 3dje månaden.

Själv kommer jag köra 5e, 7e och 9onde som vanligt, det blir rätt lagom med att fölet/fölen ska vaccineras.
 
Provsvaret hann komma redan idag. Inget EHV-virus ❤️. Ett vanligt förkylningsvirus, så det bör inre vara någon större risk för Kimbi och fölis!

Kimbi börjar bli lite tjurig mot hagkompisen och idag var hon även tjurig mot mig när jag borstade i boxen. Hon är annars världens snällaste, men blev likadan förra dräktigheten. Jag fick binda henne då för att få sätta på täcket, annars högg hon när jag skulle stänga maggjordarna (trots att de inte satt åt alls) 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp