dräktiga tackor?

ameo

Trådstartare
Moderator
NÄR kan man se på tackorna OM de är dräktiga?

Jag hoppas ju att de INTE är det, men eventuellt kan någon/några ha hunnit bli betäckta av ena bagglammet innan han flyttade härifrån... :crazy:
 
jag vet inte exakt när man börjar se om de är dräktiga men det brukar synnas i baken på dom efter ett tag och sedan börjar ju magen bli stor. annars får du väl scanna dom då vet du exakt. :bump: :bump:
 
HUR ser man det i baken på dem???

Stor mage känns som ett osäkert tecken, har en tacka som ser ut som en högdräktig fölmärr och har gjort hela tiden...
Nån sa att man kan se på juvret på dem, när börjar det synas där?

OCH, när jag nu ändå är i frågetagen igen, FINNS det något sätt att förutspå när tackan tänker börja lamma? Som fölningstecken på ston, menar jag...
I våras var det ju 4 överraskningar när lammen kom... :crazy:
 
När bäckenbanden släpper så är det snart dags. Du får väl räkna 5 månader framåt från något datum då du tror att bagglammet kan ha betäckt! Och hålla koll från och med då.
 
Det syns förs när juvren börjar växa.När de sedan släpper mjölken är det nära. (1-2 dar på mina).
Sedan börjar de krafsa,lägger sig,reser sig ett par timmar innan.Sedan kommer de små :D
Det ska nog mycket till innan dina tackor blev betäckta.
De brukar vara svårflörtade ett tag men är du orolig så håll koll efter ca 5 månader på juvren så ser du snart om det blir smått eller inte.
Lycka till.

Ti_Ti
 
Är dom dräktiga så är vulvan svullen, ofta så blir inte ljuvren större förren ganska så sent i dräktigheten. Jag har ett par tackor som inte får större ljuver förren någon dag innan lammningen.
 
*suckar* Jag vet ju inte NÄR han i så fall blivit könsmogen. Vet bara att han VAR könsmogen när han kom till "dit han fraktades"... Och jag vet också att jag sett honom "rida på" en av tackorna.
Men jag vet ju i alla fall när sista möjliga dagen för betäckning är...

NÄR ungefär brukar juvren börja växa då? Dagar, veckor, eller månader före lamning?

Finullsfåren är tydligen inte så där himlans känsliga när det gäller parningstid, har jag förstått. Det har tydligen hänt mer än en gång att t.ex tackor som förlorat sina lamm i första kullen på året har brunstat om och hunnit med en kull till samma år... (enligt mina fårskallars förra matte)
 
det stämmer att finullen samt finullskorsningarna mycket väl kan ha två kullar samma år.

Hur gammal var/är baggen??

Är han 4 månader eller äldre så har han med all säkerhet lyckats para sig.

Det säkraste sättet att se om tackorna är parade är om dom är svullna i vulvan eller ej.
 
Baggen var nog ca 3½ månad, tror jag... Sådär lagom på gränsen... :crazy:

NÄR sväller vulvan då?
 
rätt så snabbt. Då får du kanske några små lamm till nästa år.
 
:crazy:
Jag VILL JU INTE HA några lamm!!!
och ffa vill jag slippa dessa nedrans lamningar, som ju tydligen inte vill gå väl här... :crazy: :(

Nåja, jag ska gå ut och lyfta på svansarna på mina vilda fårskallar så får vi välan se...
 
Här har du en som inte kan räkna så jag har samma problem... Mina j*vla bagglamm var drygt FEM månader när vi skiljde ifrån. *suck* Tänk om man kunde lära sej räkna...

Så jag kommer att få lamm kring årskiftet jag. Skojigt värre...

Jenny
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 123
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Elvasaga
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 710
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp