Dräktighet, vaccination och avmaskning?????

P

Pirayan

Vet ej om denna trád ska vara här eller under hästvárd????

Jag är sá glad!
Dräktighetsundersökte mitt sto i dag för andra gángen och hon är fortfarande dräktig. :D (Mitt första dräktiga sto)
Veterinären rekommenderade att ge henne trippelvaccination vid fem mánders dräktighet, mot influensa, tetanus och Rhino pneumonia. Sedan revaccination efter tvá mánader.
Vaccinerar ni ocksá era dräktiga ston enligt detta schema eller pá annat vis?

Har ocksá funderingar pá avmaskning. Jag har fátt olika information frán olika människor...
Är ju hög tid att avmaska nu bl a mot styngflugan, men pá hingsstationen rekommenderade de mig att vänta till tre mánaders dräktighet. Har aldrig hört nágot sádant förr.
Är det verkligen sá? :confused:

M V H Lotta
 
Avmaskningsmedlet ska inte påverka dräktigheten på något sätt, så avmaska du nu om det är läge för ert schema.
 
Är det ingen som vaccinerar? Nej, nu blir jag rädd :eek:
Skulle bli glad om nágon kunde svara i alla fall angénde Rhino. Hur mánga vaccinerar mot det? :)
 
Jo det finns nog de som vaccinerar! Kan bara prata för mig själv, men jag har inte kunnat komma in på Buke de senaste dagarna...

Själv vaccinerar jag med Equiffa vet (influensa+virusabort) och tetanus. Enl uppgift ska man bara behöva återvaccinera en gång per år med Equiffa och det ska ha färre biverkningar och det är ju bra!
 
Är det dá grunvaccinationen som är med tvá mánaders mellanrum? Har ju aldrig vaccinerat mot rhino, men mot influensa fick hon första dräktighetsmánaden.
Sá även om jag inte betäcker nästa ár sá ska jag vaccinera för att behálla skyddet mot Rhino, eller? (som jag antar är det samma som virusabort?)
Lite snurrigt kanske????
 
Jag tycker du ska ta och kontakta din vet för rätt uppgifter vg grundvaccineringen. Men annars så vaccinerar man varje år med Equiffa (en gång/år efter grundvacc). Och man kan även vaccinera valacker och hingstar....och föl såklart.
 
Tack!
Jag har ju redan fátt rád av vet. om att vaccinera sá som jag skrev, det är bara det att jag har bara träffat henne en gáng och ville liksom dubbelkolla...
En del kanske rekommenderar extra vaccinationer för att tjäna mer pengar.
Sen undrar jag om det ár mánga som vaccinerar mot Rhino eller om det bara är att kasta pengarna i sjön.
Läste om nágon vet. som sade att de inte fár fullgott skydd ändá...
M V H Lotta
 
Har svårt att tro att veterinärer skulle rekommendera extravaccinationer för att tjäna pengar! Det är vanligt (även med hundar) att man måste upprepa grundvaccineringen ett par gånger med x antal veckor eller månader för att sen räcka med en gång per år.

Den "vanliga" vacc mot virusabort måste man ju ge i mån 5, 7 o 9 varje gång stoet är dräktigt. Det slipper man med Equiffa vet. LIta du på din vet.

Om du behöver/ska vacc mot virusabort är det ju bara du (och ev din vet) som kan ta ställning till. Finns det många hästar i närheten, i samma stall, åks det runt på tävlingar tex? Har för mig att man kan sprida smittan på kläderna/skorna, men är inte hundra. Inget skydd är 100%, man måste uppväga riskerna med fördelarna. Samma med influensavaccin och botulism.
 

Liknande trådar

P
Avel Har ett sto som för ca ett ár sedan blev triangelmärkt p g a ett dáligt läkt benbrott. Dá hon är en korrekt, vacker, ridbar och mycket...
2
Svar
30
· Visningar
3 109
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Ja, nu har jag dá hittat ett avmaskningsschema i en tidning här.... Enligt den sá ska man avmaska frán mitten av Januari till mitten av...
2
Svar
28
· Visningar
1 652
Senast: Pirayan
·
P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt...
Svar
9
· Visningar
1 495
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp