Dräktighetskontroll?

sommerday

Trådstartare
Jag skulle egentligen ha kollat min häst idag om hon var dräktig (16 dgr sedan betäckning). Vi fick inte in henne i transporten idag och pga vissa omständigheter skulle vi gärna slippa åka till hingststationen för att kolla henne. Kan man ta ut annan veterinär som kan kolla av om hon är dräktig eller är man bunden till hinststationens kontroll. Givetvis förstår jag att detta kommer jag att få stå för själv, kostnaden alltså! Vet någon vad en sådan kontroll skulle kunna gå på i så fall?
 
Sv: Dräktighetskontroll?

Du är fri att ta ut en veterinär som har U-ljud.
se bara till att du får ett intyg att det är gjort,och resultatet.
 
Sv: Dräktighetskontroll?

Beror väl på vad du skrivit på för avtal med hingststationen. Men jag har aldrig haft några problem med att få göra dräktighetsundersökningen hemma med egen veterinär.
 
Sv: Dräktighetskontroll?

Förra året gav jag 450 + 500 kr (körning + undersökning) hemma. Men jag skulle tro att det var ganska billigt.
 
Sv: Dräktighetskontroll?

...och om det då visar sig att hästen inte är dräktig är det bara att fortsätta att betäcka (naturlig betäckning). Om jag känner att jag inte har tiden till att fortsätta att åka och betäcka hästen brinner alla pengar man redan lagt ner inne. Det är så härg det funkar va? Första-gångs-avlare som jag är....
 
Sv: Dräktighetskontroll?

Ungefär så, ja. Avgifterna till hingsten (språngavg) och hingststationen finns redan och så om stoet är dräktigt elle inte spelar inge roll i det stadiet du är just nu. Men det blir ju inte fler kostnader av den sorten om du fortsätter betäcka med samma hingst i år om hon nu inte är dräktig.
 
Sv: Dräktighetskontroll?

Veterinären ultraljudade tre ston hemma hos mig, för det tog hon 1200 kr.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 637
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 595
Hemmet Hej på er! Lite osäker på vart jag ska vända mig med detta, hoppas någon här inne kan göra mig lite klokare i mitt lilla problem...
2
Svar
36
· Visningar
3 608
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp