Dräktigt sto med fång

CarinaNina

Trådstartare
Hjälp! Mitt sto dräktig på 45 dygn fick fång igår. Hon har aldrig haft fång förut och går inte på bete nattetid. Hon är ett svenskt varmblod av nättare typen och inte tjock. Har haft veterinär ute och hon får nu butta 2 ggr om dagen. Jag är nu livrädd att hon ska kasta fölet både av fången och av buttan. Är det någon som varit i liknande sits såhär tidigt i dräktigheten?
 
Hjälp! Mitt sto dräktig på 45 dygn fick fång igår.


Dräktigheten är inte orsaken till att din häst har fått fång.

Dräktighet påverkar stoets insulinkänsligheten negativt. Detta är helt normalt och beror på att kroppen ställer om sig och prioriterar att fostret i första hand får tillgång till energi i form av glukos. Stoet blir insulinresistent för att hindra att stoets muskelceller lägger beslag på befintlig glukos i blodet till men för fostret. Denna form av IR leder dock normalt inte till att stoet utvecklar laminitis/fång utan i de fall där stoet drabbas av fång så är hästen IR från början. Man kan säga att dräktigheten är det som får bägaren att rinna över.

Fostrets tillväxt är dock liten i början och störst under de tre sista dräktighetsmånaderna. Det är då den största risken för laminitis/fång föreligger.

Om stoet är överviktigt och i dålig kondition vid början av dräktigheten är risken naturligtvis större att hon utvecklar laminitis/fång. Om hon dessutom sätts på en olämplig foderstat som innehåller stora mängder socker och stärkelse och inte motioneras så är det ett under om hon går igenom dräktigheten utan att få fång.

Jag är inte veterinär men jag tror inte att fostret är i fara om du ser till att behandla ditt sto på rätt sätt. Börja med att ta bort henne från betet även dagtid och skaffa ett grovfoder med låg sockerhalt.
 
Hej och tack för ditt svar! Självklart behandlas/rehabiliteras hon som en fånghäst med strikt boxvila och grovfoder med lågt sockerinnehåll. Jag undrade mest om någon annan har varit med om samma sak och där allt gått bra och fått en frisk fölunge efter medicinering?
 
Du borde nog fundera lite över orsaken till varför din häst har fått laminitis/fång. Nästan alla hästar får laminitis/fång p.g.a. en hög insulinhalt i blodet. Orsaken till den höga insulinhalten är antingen att hästen är IR och har ätit för mycket socker- och/eller stärkelserikt foder eller att hästen lider av PPID. Sedan kan andra faktorer också inverka såsom övervikt och brist på motion.

Du säger att hästen inte är överviktig men har den fettdepåer på vissa ställen, t.ex. nacke, rumpa, över ögonen etc? Att hästen inte har gått på bete nattetid hjälper tyvärr inte så mycket om hästen är IR. Gräset är mest sockerrikt på dagen, särskilt på eftermiddagen soliga dagar. Hästen lär sig också rutinerna och äter mer gräs under tiden den har tillgång till bete än den skulle ha gjort om den hade haft tillgång till bete dygnet runt.

Hästen kan även ha PPID (cushings syndrom) och i så fall måste den ha medicin mot sjukdomen. Vid denna tiden på året (slutet av juli) stiger värdena på hormonet ACTH som genererar ökad kortisol- och insulinproduktion. Hos PPID-hästar kan ökningen vara markant. Titta på grafen längst ner på sidan här:

http://liphookequinehospital.co.uk/wp-content/uploads/2012/03/PituitaryParsIntermediaDysfunction.pdf

Det är enkelt att genom blodprov kolla om hästen är IR och/eller har PPID.
 
Dräktigheten är inte orsaken till att din häst har fått fång.

Dräktighet påverkar stoets insulinkänsligheten negativt. Detta är helt normalt och beror på att kroppen ställer om sig och prioriterar att fostret i första hand får tillgång till energi i form av glukos. Stoet blir insulinresistent för att hindra att stoets muskelceller lägger beslag på befintlig glukos i blodet till men för fostret. Denna form av IR leder dock normalt inte till att stoet utvecklar laminitis/fång utan i de fall där stoet drabbas av fång så är hästen IR från början. Man kan säga att dräktigheten är det som får bägaren att rinna över.

Fostrets tillväxt är dock liten i början och störst under de tre sista dräktighetsmånaderna. Det är då den största risken för laminitis/fång föreligger.

Om stoet är överviktigt och i dålig kondition vid början av dräktigheten är risken naturligtvis större att hon utvecklar laminitis/fång. Om hon dessutom sätts på en olämplig foderstat som innehåller stora mängder socker och stärkelse och inte motioneras så är det ett under om hon går igenom dräktigheten utan att få fång.

Jag är inte veterinär men jag tror inte att fostret är i fara om du ser till att behandla ditt sto på rätt sätt. Börja med att ta bort henne från betet även dagtid och skaffa ett grovfoder med låg sockerhalt.

Val skrivet :up:
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
895
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Blyger
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 491
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 723
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp