dräktigt sto och hingstföl

Y

yodi

jag har ett sto som är dräktigt, min kompis har köpt ett hingst föl som är sex månader gamal när hon får hem honom, mitt sto är då runt hundra dygn, vi hade tänkt att dom skulle gå tillsamans i hagen men nu har en anan kompis sagt att det är stor risk att hon kastar då?? är det någon här som har varit med om något sådant? är det någon ökad risk för att hon ska kasta :confused:
 
Jag låter inte hingstfölen gå tillsammans med stona i mer än 8 månader sedan brukar de klättra en hel del... Plus att det finns risk att de blivit könsmogna.

Jag skulle inte ha släppt ihop hingstfölet med mitt sto om jag varit du.
 
Hon kommer inte att kasta pga hingstfölet! Förmodligen så kommer han att få en snyting av henne för det är inte helt omöjligt att han försöker pröva om det finns en öppen mjölkbar. :D
För övrigt kommer hon att lära honom veta hut men han behöver säkert hennes närvaro ändå.
Måste hon hämta hem en så liten?
 
Det finns för övrigt inte en chans för honom att få kliva på eller klättra på ett dräktigt sto hur könsmogen han än är. Ditt sto kan gå säkert men däremot är jag mer fundersam hur fölis klarar det hela. Ni måste bevaka det hela ordentligt. Det kommer att lösa sig men glöm inte att han är en liten bebis och nyligen har lämnat sin mamma.
 
Jag tycker fortfarande inte att det är någon bra idé av flera anledningar... Om stoet kastar/resorberar av någon annan anledning så har hon en eventuellt könsmogen hingst i hagen, vilket jag tycker är en mindre bra idé.
Hur länge har ni tänkt ha dem tillsammans ? De måste ju hur som helst skiljas åt när stoet ska föla och efter det att hon fölat... Finns det ingen annan kompis till lillhingsten ?
 
Man får väl ha lite koll!
Jag kan inte för mitt liv tänka mej att ett sto över huvud taget accepterar en sexmånaders bebis! Sen kan man ju hålla på och måla fan på väggen hur mycket som helst. Framförhållning i all ära men för stunden kan det vara en bra lösning för ett nyligen avvänjt föl. Och i synnerhet en hingstunge kan behöva lära sig ett och annat.
Men under bevakning.
Ston kan förändras rejält under dräktighet så det skall man ha i åtanke. Både till det sämre och till det bättre.
 
Hur lätt är det för en nybörjare (om vi antar att det är det) att ha "lite" koll ?
Mitt hingstföl som är född i år klättrar redan på allt och alla (det är bara ett av fem ston han inte törs klättra på). Han är hemsk... Jag har bara haft två hingstföl tidigare och de höll sig i skinnet i några månader till iaf...

Jag har inte ston och hingstar ihop efter avvänjning. Men man kan väl göra olika med det som med mycket annat...
 
Jag hade mitt dräktiga sto tillsammans med två ungningstar. Jag väntade tills hon var konstaterad över 90 dagar. Har aldrig haft en så bra fostrare till mina små tidigare. Jag vet andra som också använder dräktiga ston som sällskap/fostrare till unga hingstar, dock innan de är ett år, efter ett år skulle jag inte våga ha dem ihop.

Piggy
 
Som nybörjare måste man börja lära sig och det är aldrig lätt. Nej man har inte avvänjda hingstar ihop med ston men med dräktiga ston kan man ha hingstar.
 
Jag har min shettishingst ihop med mitt dräktiga sto. Och de går hur bra som helst, dock har de gått ihop innan också i två år. Han är inte speciellt intresserad utav henne, och skulle han komma för nära hennes territorium, ja då säger hon ifrån. Du får väl testa och se hur de går, mer än så är de inte. De som dock kan blir värst är för fölisen, om stoet tjurar till och går lös med sparkar osv
 
hon har fått ett föl hos mig tidigare, dock hade jag henne på foder då så fölungen var inte min,
men dels på semin stationen så var hon kvar där hela somaren (konstaterat dräktig i juni) med andra ston och deras hingstföl,
sen hema så var det då en två års hingst i stallet, och då kastade hon inte, jag har aldrig hört något om att det var större risk att ett sto skulle kasta för att hon gick med ett hingst föl eller för att det finns hingstar i stallet men så berättade en bekant till mig att dom hade haft stora problem i sitt stall,
att stona hade kastat när dom gick tillsamans med hingst föl, så därför tänkte jag höra om det är vi som har haft tur eller dom som har haft otur.

jag har bytt stall nu och där finns bara en häst till och han gillar inte föl,
min dam kan säga i från men hon brukar nöja sig med att göra det muntligt, annars brukar hon nöja sig om dom går undan, hon jagar inte.
hon har gått med andra stons föl inan och det har gått bra, sen är hon rätt så vänligt instäld av sig när hon är dräktig

fast hon lär ju "tukta" honom, vi kommer ju naturligt viss att ha koll på dom i hagen.

tyvär så kan vi inte vänta längre med att avvänja honom, då hans mamma har blivit såld vidare :bump:
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Mia_R
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp