Dräktigt sto på bete?

milian

Trådstartare
Tänkte höra vad ni har för åsikter.
Har ett dräktigt sto som ska föla ganska sent skulle vilja släppa henne på bete.Min fråga är ang fodring klarar hon sig på bara bete eller ska hon stödfodras?Det är ett riktigt bra bete, ca 14 hektar så det är gott om gräs.
Mina andra som går där är i bra hull och fodras inte extra.
 
Sv: Dräktigt sto på bete?

Du får hålla koll. Av tre fölston klarade sig två super på betet och en föll ur massor. De är ju individer. Mineraler behövs dock.
 
Sv: Dräktigt sto på bete?

Om hon är svårfödd i vanliga fall kan hon behöva extra. Eftersom hon ska föla i år bör hon ju ha största fostertillväxten nu och behöver en kvot på ca 12. Jag skulle fodra till något kilo Groov.
 
Sv: Dräktigt sto på bete?

Jag skrev "om hon är svårfödd," ibland kan högdräktiga ston ha svårt att äta tillräckligt med gräs, står ofta och vilar. Fölungen tar stor plats och det får helt enkelt inte plats med tillräckligt mycket gräs. Se till individen förstås.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
561
Senast: Elvasaga
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp