dräktigt sto

M

mosig

jag vet att det finns ett gäng liknande trådar men då jag inte riktigt kan med sökfunktionen och inte riktigt förstår mig på analysvärden och liknande heller väljer jag att skapa en egen tråd.

har ett grovoder med värderna:

TS 63%
mj/kg foder 4.1
gr.smrp/kg foder 38
ca (g) 2.2
P (g) 1.6
Mg (g) o.8

jag har ett sto stående här som är dräktig och beräknar föla ca 25/5. det är ett ridponnysto på 142cm, ganska normal i kroppsbygnaden, troligen mest connemara i henne. hon är tretton år gammal och detta är hennes andra föl.

jag ger henne:
0.5kg kornblandning (50%korn, 25%havre, 25% vete.
100g linfrö
0.5kg betfor
100g mustangs mineraler.. dom vanliga, kommer inte ihåg vad det var för färg då jag hällt upp säcken i en liten tunna.

sen får hon 16kg av detta ensilage då.

jag var inne på hippocampus och räknade foderstat, de tyckte att hon fick onödigt mycket protein samt onödigt mycket energi.
men hon är ju ändå dräktig, det kan väl inte va för mycket då heller?
tycker inte hon får alls mycket foder faktiskt.
 
Sv: dräktigt sto

Det att det står onödigt mkt protein och energi är inget att bry sig om. Om din häst inte är fet behöver den så mycket energi och protein. Det betyder bara att din häst ha lite högre behov än vad snitthästen har. Det du får fram när hästen är lagom är det just din häst behöver. Mina måste ha mer än tabellen säger, annars blir de för smala. Så det är säkert alldeles utmärkt!:)

Hösilaget har en kvot energi/protein är 9,21, vilket betyder att det passar bra med den typen av kraftfoder du ger, tex betfor och spannmål, eftersom silaget är proteinrikt jämfört med energivärdet. Men energin är rätt låg så du får kanske ge mer kraftfoder senare i dräktigheten. :) har inte räknat på hela din foderstat nu så det är bara höftningar. Glöm inte titta på hästen ofta och känna och klämma så du kan hänga med och öka eller sänka allteftersom.
 
Sv: dräktigt sto

okej, det lät ju helt okej då :)

tack så jättemycket för ett snabbt och bra svar :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är ute i god tid nu, men får hem mitt dräktiga sto 1april beräknad att föla i slutet av maj. Hon är enligt uppgift redan nu väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 057
Senast: Masse
·
Foder & Strö Har nyligen köpt ett sto som beräknas föla sista veckan i maj. Jag tycker hon är för tunn över revbenen och måste försöka få upp hullet...
Svar
4
· Visningar
1 445
Senast: Aston
·
Foder & Strö Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd... Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 585
Senast: axel
·
Foder & Strö Har ett sto som är 3 år och dräktigt. Men tyvärr så har höet som jag köper sååå dåliga värden. Har letat annat hö häromkring men inte...
2
Svar
26
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp