Drag-frågor

Lona

Trådstartare
Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering.
Tänker mig då att hon kan dra en pulka/släde(?) eller skrinda med till exempel lite ved eller spår/träningsutrustning + fika, inget tungt alltså.

Men...hur gör man??

Min förra hund satte jag helt enkelt på en vanlig sele, band fast en barnpulka som jag kompletterat med ett "bromssnöre" som jag kunde hålla i och tja, sen drog hon som om hon aldrig gjort annat. Jag fattar ju också att det kanske inte var så optimalt men vi hade kul i alla fall.

Till att börja med, vad behöver vi för utrustning?
Jag vill inte lägga en förmögenhet på detta eftersom det är en ren hobbygrej som Nikka kanske inte ens gillar men samtidigt måste hon givetvis ha grejer som passar och funkar som de ska.
Man kanske kan köpa vissa saker begagnat (var i så fall?)?
Vilken typ av sele är bäst? Vad skall man ha för skrinda/pulka etc? Vad är smidigast att börja med?
Vi bor utanför Göteborg så det är mer eller mindre barmark (eller slask O_o) större delen av tiden.

Hur "kör man in" hunden på smidigast sätt och vad behöver den kunna innan?
Nikka är en lättlärd och följsam hund men det måste vara bra att träna in vissa kommandon innan?
Jag har förvisso kört in hästar en gång i tiden men det är ju inte riktigt samma sak...
 
Om du ska testa till att börja med så kan du använda en vanlig spårsele. Du bör ha något slags skalm så inte skrindan/pulkan kan åka på hunden på bakbenen/hasorna. Kvastskaft är billigt o bra till det. Görs fast i både skrinda och sele med t ex tunna läderremar eller buntband. Är hunden van vid selen så kan du börja med enbart kvastskaften. Sätt nånting emellan längst bak bara så att de inte hänger o slänger så de smäller till henne i bakdelen. När hon vant sig vid det så låt någon dra skrindan efter hunden och koppla sen ihop den med skalmen. Låt skrindan vara tom när du tränar detta. Gillar hon det så kan du be någon böja en bit elrör som du skruvar fast i främre delen av kvastskaften, som en böj som går över ryggen så att kvastskaften håller ihop framtill. Sök på hundskakel så ser du hur den ska se ut. Sele hade jag valt en sån som finns på bild på sennenfolket, en med bambu som ett U, vadderade kuddar och läderremmar (har själv gjort ett antal sådana till egna o andras hundar). Därefter kan du börja lägga i tyngd som ökas succesivt upp till maximalt hundens egen vikt.
 
Jag och min bror är uppväxta i en Segerbadenpulka efter jaktlabbe. Kanonbra draghund, så länge hon inte kände doften av nått ätbart eller såg en fågel. Då kom vi på avvägar :D
Fast hon borde kunna apportera fåglarna och transportera dem i pulkan :D ?
 
Fast hon borde kunna apportera fåglarna och transportera dem i pulkan :D ?
Jag hade nog inte uppskattat att dela pulka med döda fåglar:wtf:

Jag växte upp i snörika Dalarna på 70-talet och köra barnvagn i snön var väl ingen hitt så labban fick dra oss kids på promenaderna. Tvärmysigt bland fårfällar i den där pulkan:love:
 
Jag och min bror är uppväxta i en Segerbadenpulka efter jaktlabbe. Kanonbra draghund, så länge hon inte kände doften av nått ätbart eller såg en fågel. Då kom vi på avvägar :D

Mig släpade en karelare runt på, främst i en sorts hemmabyggd "vagn" (tror det var en soffkudde i ett barnvagnsunderrede :laugh:). Ingen fara för något ätbart eller fågeljakt, däremot bestämde han nog rätt mycket själv vart vi var på väg. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har vi äntligen fått hem vår begagnade sele! Så lär mig nu allt som min hund och jag behöver veta för att komma igång och börja dra...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 868
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Skämt åsido men är det vedertaget hos vissa raser att dom inte accepterar främmande katter men att huskatten går bra? Min kompis lilla...
2
Svar
21
· Visningar
3 556
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp