Drag och hundpensionat

Tate

Trådstartare
Hej! :D Finns det några kunniga inom drag här? Jag har cyklat med min hund Åke en gång och det var super kul! Har dock lite frågor.... Jag behöver verkligen en ny cykel och eftersom att jag vill köra drag så undrar jag om det finns några cyklar som är bättre än andra? Sen undrar jag också när man får börja köra drag på riktigt med en hund på 30 kilo? Han är inte heller röntgad, är det bra att göra det innan man kör igång? Han är 1 år förresten. :)
Nu när jag sitter och skriver detta inlägg så kan jag ju lika gärna fråga om en annan grej också som jag har funderat på länge. Tror ni att ett hundpensionat skulle klara sig i en by uppe i fjällen? Och tror ni att det är bra att gå en hunddagis utbildning helt på distans eller är det bättre att ha några träffar? Jag har ju inte pluggat sedan grundskolan så jag har ingen aning haha. Min plan är att starta ett pensionat men också att ha lite andra hund verksamheter på sidan om. :)

Ta hand om er! :love:
 
En cykel som är gjorde för att cykla med i terräng duger gått och väl.
Tror att det kan bli svårt att vinna i högre klasser med en tyngre hund, däremot är det absolut möjligt att träna och tävla med en tyngre hund.
Många kör faktiskt drag utan att röntga höfterna, men för att vara säker på att hunden inte kommer ta skada tycker jag absolut du ska röntga höfterna innan du börjar träna seriöst. Och röntga höfterna gör man normalt när hunden är 1,5 år gammal.

Ang hunddagis är det svårt att säga innan man öppnar ett, däremot tror jag det bästa är att ha båda hunddagis och hundpensionat i ett, så man kan få inkomst från flera håll.
 
Stötdämpning fram och hydrauliska skivbromsar för cykeln, kan rekommenderas.

Du behöver inte röntga innan du börjar dra. Du kan definitivt börja redan nu om du vill. Börja smått och trappa upp vartefter hunden orkar och vill. Det är bra om du har ett fungerande stoppkommando innan du sätter igång dock. Höger och vänster är också bra att kunna, har åkt omkull ett par gånger pga selektiv hörsel hos en av hundarna :angel: .
 
En cykel som är gjorde för att cykla med i terräng duger gått och väl.
Tror att det kan bli svårt att vinna i högre klasser med en tyngre hund, däremot är det absolut möjligt att träna och tävla med en tyngre hund.
Många kör faktiskt drag utan att röntga höfterna, men för att vara säker på att hunden inte kommer ta skada tycker jag absolut du ska röntga höfterna innan du börjar träna seriöst. Och röntga höfterna gör man normalt när hunden är 1,5 år gammal.

Ang hunddagis är det svårt att säga innan man öppnar ett, däremot tror jag det bästa är att ha båda hunddagis och hundpensionat i ett, så man kan få inkomst från flera håll.
Okej! :) Ja, det var det jag hade tänkt också, att ha både hunddagis och pensionat i ett :D
 
Stötdämpning fram och hydrauliska skivbromsar för cykeln, kan rekommenderas.

Du behöver inte röntga innan du börjar dra. Du kan definitivt börja redan nu om du vill. Börja smått och trappa upp vartefter hunden orkar och vill. Det är bra om du har ett fungerande stoppkommando innan du sätter igång dock. Höger och vänster är också bra att kunna, har åkt omkull ett par gånger pga selektiv hörsel hos en av hundarna :angel: .
Okej, bra å veta! Tack!

Ja har tänk börja träna in höger, vänster och stanna :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en vän som ska sluta med hästar och ersätta det med hundar istället. Vi har pratat lite men har svårt att komma fram till någon...
2
Svar
30
· Visningar
2 217
Senast: Nota
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 453
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp