Bukefalos 28 år!

Drag tips!

S

summer love

Skull gärna vilja ha lite tips om drag till en amatör som tänkt att drag skull vara bra träning och en rolig grej :D

Hur börjar man, vad är lämligast att dra som invänjning? Ett däck?

På vintern kan man ju låta dom dra pulka eller när man åker skidor, vad mer? Och på sommaren, vad kan dom dra då? Kommer inte på något bra de kan dra när det inte ligger snö på marken.

Funderar på att köpa ett nome sele från Bj*rkis, men funderar på det att det inte finns några ringar på sidorna utan bara en ring längst bak. Fungerar det lika bra eller är det bättre med ringar på sidorna?

Om man vill ha något som "håller" emot så att inte det dom drar åker in baken på dom vad ska man ha då för skaklar? Finns det att köpa eller kan man konstruera själv? Skulle vara bra för plånboken hehe.
 
Sv: Drag tips!

Jag har börjat med spark.
Har en björkissele till tiken och sätter kopplet i öglan längsbak. Hanen har en vanlig sele med filtbrösta och jag sätter kopplet i den översta ringen.
När vi åker på tur så reglerar jag farten med foten :)

Önskan är att köpa en trehjulig cykel och kunna köra bägge hundarna tillsammans framför cyklen när det är barmark. Men cykel är så dyr så jag får väl spara ända till nästa höst....... :mad:
 
Sv: Drag tips!

Spark, tack för tipset! :idea:

Okej, synd att den är så dyr! Hur gör man om man vill låta hunden dra cykeln, vart sätter man fast linan? I cykeln eller i sg själv?

Ingen mer som har lite tips? :)
 
Sv: Drag tips!

De som kör hundarna framför cykeln har en anordning som de sätter på styrstången tror jag.
Leta bland bildgalleri på denna länk så hittar du kanske en bild hur det ser ut :) Annars finns det fler bilder på rasklubben polarhundens hemsida.


http://www.gavledala.sphk.se/

Såg att vissa hade fäst kopplet i bälte runt midjan.
 
Sv: Drag tips!

Jag har sett en bild av en spark som man hade satt små hjul under medarna på. Tror att de gick att fälla/vika undan så att man kunde använda sparken på snö också.

Annars kan man dra med sele av segebadentyp + skalm av bambu, elrör eller kvastskaft + skrinda. Man kan antingen lägga tyngder i skrindan eller låta någon åka. Med denna typen av sele ska hunden dra max sin egen vikt.
 
Sv: Drag tips!

När jag drog med min förra hund så hade jag en trehjulig sparkcyckel, en sådan där som handikappade kan ha.
När vi började så drog ett vant ekipage iväg före oss, sen var det full fart.
Knä o armbågsskydd samt hjälm är bra att ha, bra är oxå om hunden kan skilja på höger o vänster, samt kommandona sakta o stopp.
Jag hade en Nomesele med ögla bak, fäste i styrstången.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 088
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 271
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 155
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 998
Senast: fruxolisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp