dragbil(745:a): automat vs. manuell

annaa

Trådstartare
Finns det några stora nackdelar med att dra hästtransport med en automatväxlad bil? Har hittills bara dragit med manuellt växlad.
kanske är en korkad fråga, men jag undrar om det är nån skillnad på att dra med en automatväxlad jämfört med manuell? det går väl åt mer bensin förståss.
 
Jag tycker inte att det är någon direkt skillnad. När man kör på varierad väg kan jag tycka att automaten är lite slöare men det beror ju på när den växlar.På stor väg, typ motorväg är det ingen skillnad. Kör man på sämre (backig eller hal liten usel väg som vi har fram till gården) så använder jag 1:an eller 2:an och inte automatväxeln. Mer bensin drar den.
 
Skillnaden i bensinförbrukning mmanuell - automat beror till stor del på årsmodell. De senare innebär mycket liten skillnad. Den största skillnaderna beror på körsätt!
Man skall också räkna på att automaten är skonsammare mot motorn + att man slipper underhåll av koppling mm. Skulle automaten å andra sidan braka ihop, går det på duktiga pengar att reparera den, vilket dessbättre inte händer så ofta.

Körmässigt är det bara(?) fördelar med automat, både med och utan vidhängande transport. Enklare, mjukare körning, vilket inte minst hästar torde uppskatta.
Varför man i Sverige är så envisa med manuella lådor, är för mig obegripligt. Jag har kört automat i massor av år, och kan inte tänka mig att gå tillbaka till manuell. Jämför med USA, där manuella lådor knappt finns. Där får man betala extra för sådana!

LIA
 
Jag kör alltid manuell, automat på en ny bil är väl helt ok...på sommaren :crazy:
en automat på vintern är svåra att häva ev sladdar..
att växla en manuell som en automat är inge svårt, man behöver inte köra ryckigt för att man har manuell växel..
Vi har 4 bilar
En KIA sportage -00 manuell diesel 4WD
745 -88 manuell
Toyota Jeep -94 manuell diesel
V 70 Volvo -03 automat
Volvon är ju underbar, men det är ju för att den är ny, men att dra med den på vintern är ingen höjdare :crazy:

Jag skulle föredra manuellväxel, och jag drar släp iallafall drygt 3000 mil/år....
 
Nu kommer jag inte ihag precis, men det ar nagonting i vaxelladan pa en automat som tar mycket stryk av att dra. Och om en automatlada pajar, kostar den lite mer att byta ut.
Det ar ok om du inte gor speciellt manga mil med hastkarran, men aker du en hel del sa ska du nog inte ha en automat.

Det har nagot att gora med nar bilen byter vaxel, och den maste dra samtidigt. Min pappa vet!! :D :D
 
Gamla bilar är inte alltid utrustade med kylare till lådan.Finns det ingen så går lådan varm och kan skära.

Ti_Ti
 
Det du nämner är historia. Många år sedan automatlådorna hade kylningsproblem.
Det sägs t ex att det skulle vara svårare att köra på vintern, i halka och modd. Bullshit! Kan man anpassa sin körning, går det minst lika lätt och säkert att ta sig fram med automat. En fråga om körkunskap och körskicklighet, helt enkelt. Motsvarande måste man ju anpassa sin körning till fram, bak resp fyrhjulsdrift.
Det finns kvar många fördomar om automatlådor (liksom i andra områden), men om man vill veta vad som gäller idag, tycker jag man skall gå till bilbutikerna och ta reda på fakta!

LIA
 
Men en 745:a med automatlåda är inte säkert att den har kylare till automatlådan. Om det behövs beror lite på hur mycket, tungt och långt man kör...
 
Jag har både fram,bak,fyrhjulsdrift, automat o manuella bilar....automaten är särklass sämst på vintern......
men tycker du att det fungerar så är ju det bra....men det ÄR lättare med manuell....
 
Jag har haft flera 745 och kört transporter med dom, året runt utan kyl-problem.
Hur tungt, finns det regler för! Hur långt, tror jag inte spelar så stor roll. Inte om vi talar 10 eller 50 mil. Kinkigare kan väl i så fall yttertemperatur och "backighet" vara. Men som sagt, jag har aldrig haft några problem.
Mitt råd kvarstår: Snacka med bilsäljarna. Dom måste veta.
Förresten, behövs en speciell oljekylare i en modell, är det väl bara att stoppa in en sådan? ;)

LIA
 
Jahaja, du vet ju bäst! :bow:
Så det kan inte ha liiite med körskicklighet att göra, då? :confused:

"automaten är särklass sämst på vintern"
På vad sätt?

LIA
 
Har en 745 automat oxå, så jag har inte någon annan åsikt än du i den frågan ;). Angående vikten så säger Volvo att om man drar kring 1500 och tyngre så bör man ha en oljekylare monterad, det kan man göra själv om man är lite händig. Sträckan har betydelse om man ligger i gränszonen och kanske får en liten tempökning per km , men det viktiga är givetvis, som du skriver bla utetemp.

Kan även, mer allmänt, tillägga att det inte är några bekymmer som helst att köra automat på vintern. Det handlar alltid om hur förutseende man är och vilken hastighet man håller! Man måste alltid ta hänsyn till sin bils köregenskaper.
Att försöka skylla på något annat är bara omoget :mad:. "Det var snörökens fel att jag körde av"- Vaddå den tryckte gasen i botten eller vad?
 
Naturligtvis kör du bättre än mig..... :crazy:

Jag kör ju bara ca 3000 mil om året med finka bakom...vädrets makter rår jag inte över och om man skall t ex upp för en brant backe på vintern(vinterväglag)så är manuell växel bättre än automat...fast det kommer du ändå inte att förstå :crazy:......för det är ingen som kan göra någonting bättre än dig ändå :bow: :bow:

(förutom att be om ursäkt...för det är du dålig på)

Det finns en massa "förutom" med automat...OM man kör si eller så...dessa "förutom" har jag inte med den manuella, kommer en backe med is och 90 graders kurva innan, så ÄR det värre med den automatiska än den manuella med nedväxling...anpassa sig...javisst...men om man inte behöver det då ?? med en manuell
Jag kan inte säga om jag ska hämta eller leverera en häst att jag kan inte idag för min bil funkar inte så bra i dagens väglag...och din backe klarar jag inte heller...
 
ok, det låter ju som ett större bekymmer än vinterväglaget.

för vi kan undvika att köra så mycket med släp på vintern. Men att undvika att växellådan i en automat tar stryk låter det ju inte som att man kan undvika då.. och det blir nog ett antal mil med kärran efter varje år.
 
"Vanlig" diesel är ju hopplöst tröga, de vi har är turbodiesel och är ok....en dieselmotor är ju "starkare" ...typ om du jämför kallblod med fullblod...dieslar går ju hur länge som helst, men idag är ju skatten så hög och dieseln är inte så billig längre...våran ena diesel är lastbilsreggad och då blir det billigare skatt, den andra är personbilsreggad och kostar nästan 9 000 i skatt om året(ska regga om den)
...det är en smaksak, och lite beroende på vad för bilmodell du väljer, gammal eller nyare..vi har gårdstank och kan därför dra moms och få hem diesel på gården....
 
Vilken massa trams, som vanligt!
Inte en bokstav om det saken gällde!

Nämligen: "automaten är särklass sämst på vintern"
PÅ VAD SÄTT???

Du skriver: "om man skall t ex upp för en brant backe på vintern(vinterväglag)så är manuell växel bättre än automat..."
NEJ, det förstår jag inte! På vad sätt skulle manuell vara bättre?


LIA
 
Inte en sak om saken det gällde :confused: :confused:
Frågan gällde vad man tycker om manuell vs automat...
Nerväxling Lia Nerväxling...eller du kanske inte har backar där du bor...du kanske bara kört automat och inte kan jämföra :confused: :confused:
Vad lider du av........ :confused:
Bara för att du har en automat så är det inte självklart att det är det bästa....
Jag skulle vilja se dig ta dig upp för min backe med släp på vintern med en 745:a med automatväxel....Grattis säger jag bara..... :crazy:
Du KAN inte ha fel....är det bara inte så????

Att det sen är "bekvämt" med automat, så man "slipper" växla är en annan sak, men det är inte jämförbart med "bäst" när man skall dra släp......

Tramset är det nog du som står för........
 
Jag förstår inte heller det där! Har två Volvobilar med automat, drar släp med båda och något problem med vinterväglaget har jag aldrig haft. Däremot är det stor skillnad i motorstyrka på de två bilarna och det påverkar väldigt mycket tycker jag! Den ena bilen har drygt 200 hk och med den glömmer man nästan bort att man har transporten på släp. Den andra har BETYDLIGT klenare motor och det är ju stor skillnad förståss - så fundera mer på motorstyrkan än på växellådan tycker jag!

När det gäller sladd på en bil med automatlåda så är det ju bara att släppa på gasen - det är nästan som att frikoppla. Jag har aldrig upplevt att det är svårare att häva en sladd med en automatväxlad bil och jag har ändå kört många, många tusentals mil på vinterväglag.
 

Liknande trådar

Fordon Får jag fråga vad för anledningar? :o Undrar då jag håller på att ta körkort och satsar på bara automat, men tänkt om det skulle visa...
14 15 16
Svar
302
· Visningar
13 505
Skola & Jobb Snälla kloka ni, hjälp mig ordna reda bland mina tankar. Jag har ett jobb, ett jobb som bl a innefattar en del kontakt med...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu börjar bilen sjunga på sista versen och även om jag inte riktigt vet hur jag ska finansiera ett byta så tänkte jag börja spåna...
2
Svar
27
· Visningar
3 579
Senast: ptr
·
N
Utrustning Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad...
Svar
17
· Visningar
4 029
Senast: Nate
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp