Dragbil - Jeep, eller?

Larka

Trådstartare
Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas.
Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska det nu inhandlas en RIKTIG dragbil, mycket tack vara tillökning på hästfronten - nya bilen ska kunna dra två hästar utan besvär och bråk med farbror blå.

Vi har kollat runt länge och väl samt pratat med vår bilmek som vi har stort förtroende för och sedan en tid tillbaka är det en Jeep Cherokee som vi tror mest på. Årsmodell runt ca 95-99. Men eftersom varken jag eller mor är några direkta bilexperter så söker jag nu input - vilken bil får vi mest ut av för en ganska liten peng?

Detta vill vi ha/är krav;
Fyrhjulsdrift (gärna urkopplingsbar, men det är verkligen inget krav)
Driftsäker
Kunna dra MINST 2000 kg (släpets totalvikt är 1990)
Kunna fungera med en utökad b-behörighet (alltså får bilen inte vara för tung)
Gärna hyfsat lätt att fixa - inga dyra reservdelar och så.
Kunna dubbla som bil i det civila också, när familjen ska iväg längre sträckor. Alltså bör den vara hyfsat bekväm så alla pickuper går bort, tyvärr.

Priset bör vara max 40 000.

Det är inte särskilt viktigt att bilen är bensinsnål men den ska såklart inte dra typ 2 liter milen. Någon måtta får det vara! ;-) 1,2 L när man åker landsväg utan släp vill vi inte gå över.

Vi har som skrivet en bra mek som är expert på amerikanska bilar - alltså är vi väldigt förtjusta i tanken på en Jeep. Han hävdar att Jeep Cherokee årsmodell mellan 95-99 är bland det bästa man kan köpa om man vill ha en billig, tålig bil. Dessutom tycker jag faktiskt att dom är fina! :-) Finns ju dessutom oftast med urkopplingsbar fyrhjulsdrift, läderklädsel och andra "bra att ha-grejer" vilket såklart är ett plus tycker jag. Bilmeken hävdar dessutom att det är enkelt att hitta reservdelar och att arbetet är relativt billigt.

Nu till frågan - finns det någon bil som kan göra detta bättre? Tänker bland annat på Mitsubishi Pajero, Opel Frontera och diverse Subaru (om det finns någon äldre som får dra så mycket?). Vad jag har förstått är en äldre Land Rover inget att rekommendera om man inte vill lägga sin månadslön på reparationer, stämmer det? Annars skulle ju en sådan vara himla fräck att åka runt med!

Så - in med alla era kloka och smarta tips! :-)
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag säger Land Rover. Mkt billiga reservdelar, o går o går. Faktum är att 78% av alla Land Rovers gjorda sedan 40-talet fortfarande rullar på vägarna.
Däremot drar den ju en del, men du kan hitta en Discovery IIa (tom -02) för 40. Fördelen m en Ia är dock att den inte har luftfjädring (dvs billigare att laga fjädringen) o att det går att hitta en manuell.

Har både kört o dragit m både LR o Jeep, o föredrar LR flera gånger om.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Kanske vore något att fundera på då... Hmm. Vi har ju kollat runt en del på LR och det finns ganska många för en hygglig peng. Och att dom är bra att dra med verkar alla överens om! :-)
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Det vore säkert det ideala men nu blir det en utökad b-behörighet. Det passar oss bäst, helt enkelt.
Dessutom är prisskillnaden minst 3200 kr på utökad B och BE för oss. Det kanske är småpengar för en del, men inte för oss.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag säger Land Rover. Mkt billiga reservdelar, o går o går. Faktum är att 78% av alla Land Rovers gjorda sedan 40-talet fortfarande rullar på vägarna.
Däremot drar den ju en del, men du kan hitta en Discovery IIa (tom -02) för 40. Fördelen m en Ia är dock att den inte har luftfjädring (dvs billigare att laga fjädringen) o att det går att hitta en manuell.

Har både kört o dragit m både LR o Jeep, o föredrar LR flera gånger om.

Det gäller Landrover Defender ja. Inte Rangen och Discon. Dock är inte Deffen någon behaglig bil att åka i direkt. Man får se Deffen som den saknade länken mellan traktor och personbil :D.

Sen är Deffen den bästa hästbilen som någonsin gjorts. Jag älskade våran och har åkt många, många mil med den. Både med och utan släp.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Välj ungefär vad som helst utom Jeep. Ja, den är billig i inköp. Men den är vansinnigt dyr att hålla, och håller inte ihop mer än nätt och jämt. Reparationer och service kostar hutlöst. Även om man har en duktig mekare så kostar delarna, och det är inte roligt att ha en bil man behöver som jämt står på pallar.

Deffen är rejäl, men knappast något man har som enda bil. Jag hade kunnat ha den som några-mil-om-året-bil, men inte klarar komforten (den obefintliga) några större utsvävningar. Och Disco alt. Range är så dyra att det är pinsamt.

Pajeron är rolig att dra med (vi hade V6-an) men så törstig att man är VIP-kund på macken redan efter en månad. Fin bil att dra med annars, men tveksam om den får dra något större med utökat B (den är tung). Vi hade Pajero Sport, den andra är ännu tyngre.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Vi har en Jeep Grand Cherokee och är supernöjda med den. Det man behöver kika på vid köp är bakaxel och växellåda, men annars en bra och hållbar bil tycker vi... Gick igenom senaste besiktningen utan minsta anmärkning. Vi bytte nyss kullager och packbox bak på vår och det kostade ca 600 kr för delarna. Inte alls hutlöst dyrt tycker jag... och vi har inte behövt varken service eller reparationer på den sedan minst ett år innan det. Vår bil går rätt hårt annars, drar transport och läp med tunga silagebalar, körs en del "offroad" i djup snö osv. Drar runt litern på landsväg.

Annars tipsar jag om Chevrolet om man vill ha billiga delar..
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Kikade på Cherokeen när jag skulle byta ut Landrovern men efter att ha letat runt på ett antal tävlingsparkeringar för att se om någon drog med en sådan så hittade jag INGEN. (Grand Cherokee fanns många men inte Cherokee). Beslöt att detta nog inte var ett toppenalternativ och köpte en Nissan Navara istället. Funkar riktigt bra och flak med lock använder jag mycket.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Håller med Lovisa.. köp vadsomhelst utan Jeepen.. den passar nog inte in på många av dina alternativ
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Välj ungefär vad som helst utom Jeep. Ja, den är billig i inköp. Men den är vansinnigt dyr att hålla, och håller inte ihop mer än nätt och jämt. Reparationer och service kostar hutlöst. Även om man har en duktig mekare så kostar delarna, och det är inte roligt att ha en bil man behöver som jämt står på pallar.

Deffen är rejäl, men knappast något man har som enda bil. Jag hade kunnat ha den som några-mil-om-året-bil, men inte klarar komforten (den obefintliga) några större utsvävningar. Och Disco alt. Range är så dyra att det är pinsamt.

Pajeron är rolig att dra med (vi hade V6-an) men så törstig att man är VIP-kund på macken redan efter en månad. Fin bil att dra med annars, men tveksam om den får dra något större med utökat B (den är tung). Vi hade Pajero Sport, den andra är ännu tyngre.

Ähh vi hade Deffen i 5 år och körde 17 000 mil med den. Jag bara älskade den :love:

Komfort är för mesar :D

Glömde: Billiga reservdelar för Land Rover finns att köpa i England. Här i Sverige är reservdelarna svindyra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Tex skulle en ny kylare här i Sverige kosta 14 000kr. Vi beställde från England och då gick det på 2200kr inkl frakt. En liiiiiten skillnad.

En rolig grej till med Deffen: Den oljan som Land Rover rekommenderade fanns inte att få tag på här i Sverige av den enkla anledningen att så dålig olja säljs inte här :D.

Vet dock inte hur det är med dom nya modellerna av Deffen.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag har haft Jeep Patriot och har nu en Compass.
Vi har varit mycket nöjda. Vet dock inte hur de är med några år på nacken.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

får du verkligen lasta och dra 2 hästar på 1990kg? och bara utökat b dessutom? tittade lite snabbt på uppgifterna på en 99:a grand cherokee på blocket och om jag räknat rätt så får den dra runt 1800 på utökat b.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

får du verkligen lasta och dra 2 hästar på 1990kg?

Varför skulle hon inte kunna göra det? Jag har 1990kgs släp och drar två hästar utan problem. Släpet väger 820kg och ena hästen 590kg och andra hästen 550kg. Har vägt släpet med inredning och det ligger på ca 825kg. Och hästarna är vägda på våg. Har dessutom vägt hela ekipaget på våg och släpet kommer aldrig över 1990kg. Så så omöjligt är det verkligen inte.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Det ger ju bara 35kg över. Men att komma upp i de vikterna med utökat blir inte jättelätt.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

I sammanhanget "köpa ny bil" så skulle jag anse en engångskostnad på 3000kr för att underlätta valet av bil vara just småpengar.

Det ger en större valfrihet och kanske tom en billigare bil i slutändan.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag köpte en Nissan X.trail. En -03 för 38000. Kopplingen är bytt (tydligen en svaghet) hos bilen. Den drar 2 ton. Hittils väldigt nöjd med den.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Har en äldre jeep grand cherioke och har max dragit ett enkelaxlat 1300kg hästsläp med bromsarna som låg mot. Det var tungt för den, min gamla merca kombi hade inga problem med det släpet. Och sen måste jag varna dig, jeepen är super jobbig att backa med! Sjukt stor sväng radie och att backa i 90graders vinkel med släp på begränsad yta är nära på omöjligt. Mercan jag har svänger på en 5öring i jämförelse.
Hade aldrig haft en cherioke som dragbil om det inte var absolut nödvändigt.
 
Sv: Dragbil - Jeep, eller?

Jag skulle ALDRIG ligga så på marginalen. Lite snö eller fukt på släpet. Lite hö och en sadel så är det kört.
Dessutom tycker jag det är dumt att begränsa sig till att bara få dra små hästar under en viss vikt, och med liten marginal dessutom.

Kollade ju en jeep grand cherokee på transportstyrelsen. Och två hästar med en dragvikt på utökat b är väl verkligen inget att hurra för.

Spara hellre ihop dom extra kronorna för ett e kort så att man i alla fall får lasta upp till maxlasten på släpet. Så mkt dyrare är det ju inte om man inte behöver väldigt många körlektioner.
 

Liknande trådar

Fordon Jag måste helt tvärtemot min ursprungsplan och i eg ett ganska dåligt läge ekonomiskt byta bil. Det funkar helt enkelt inte med diesel...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 745
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 449
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 138
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 619
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp