Dragbil med låga fasta kostnader

Rimfaxe

Trådstartare
Vi är på jakt efter en ny bil att kunna dra hästtransport med och behöver lite tips. :)

Idag har vi en Kia Sorento och vi är egentligen nöjda med den, men eftersom vi inte längre behöver kunna dra så tungt och den här bilen har motorvärmare med el, och vi vill ha en bil med dieselvärmare (eller liknande) så måste vi byta bil.

Vi söker en bil som
  • får dra 2000 kg, minst. Vi har båda BE-kort.
  • fyrhjulsdrift
  • har dieselvärmare eller liknande (vanligare installation på nyare bilar iaf)
  • gärna låg årsskatt typ miljöbil eller så
  • helst är billig att försäkra
 
Vi har en Golf Alltrack, den får dra 2000kg, Webasto dieselvärmare, 184 hk, billig och pigg att köra. Annars så finns ju Skoda Octavia, Scout och Yeti dom är nog billiga dom med och ganska vanligt med dieselvärmare i dom.
 
Jag kanske ska förtydliga att med låga fasta kostnader menar jag låg skatt och försäkring. :) Låg skatt brukat det vara på hybrider och andra miljöklassade bilar men vi har dålig koll på vilka bilmärken som erbjuder det. :)

En kompis hade en Lexus SUV som var en hybrid och skatten låg på ca 1000 kr/år men däremot var delar till den väldigt dyra... En SUV är ju lite klumpig att ha som personbil också, tycker jag. Jag ska ha bilen till jobbet varje dag och där är parkeringsrutorna små. :(
 
Liten skutt till vardags och en rejäl bil till hästtransporten, som ställs av så fort den inte ska ut att dra på den.

Bra bil att dra med väger, bil som väger mer kostar mer i skatt och oftast i försäkring.

Är den såpass ny att den har reducerad skatt mm så kostar själva bilen så mycket så det blir än dyrare bilägande.

Det kostar helt enkelt!
 
Liten skutt till vardags och en rejäl bil till hästtransporten, som ställs av så fort den inte ska ut att dra på den.

Bra bil att dra med väger, bil som väger mer kostar mer i skatt och oftast i försäkring.

Är den såpass ny att den har reducerad skatt mm så kostar själva bilen så mycket så det blir än dyrare bilägande.

Det kostar helt enkelt!

Mja, Lexus SUV hybrid var ju väldigt låg i skatt. :) 1000 kr/år jämfört med Kia Sorento på 6500 kr/år. Båda är dock lite för klumpiga tycker jag.

Vi har dragit med Volvo och VW Passat har vi dragit med förr och de drar bra. :) Vi ska kolla på en Passat Alltrack som får dra 2000 kg. Skatten på den var iaf hälften mot Kian.

Främsta skälet till byte är värmaren och att bilen är klumpig till vardags. Vi kör oftast bara en häst åt gången så det behövs inget monster till bil längre. :)
 
För att komma ner i den skatten krävs det ju att det är en sk supermiljöbil och än så länge är det ju inte jätte många sådana som får dra släp.. Det kommer ju massa nya hybrider nästa år men skatten kommer oxå troligast att höjas efter 2016.... Men kolla in alla laddhybrider som börjar poppa upp några kommer troligen kunna dra släp. Men då är dom ju tyvärr dyra i inköp istället..
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 759
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 146
Senast: Liten
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 226
Senast: Liten
·
Äldre Behöver tips, erfarenheter o åsikter om ny dragbil. Krav: diesel, ska kunna dra 2 ton på BE kort. Vad skulle ni välja av följande...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 697
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp