Dragbil- Personbil eller SUV?

LadyLusifer

Trådstartare
Vi är i startgroparna att leta efter en ny (för oss) dragbil.. har tittat i trådarna men hittar inte riktigt den info jag är ute efter...
Har ett Boj Bravo SEH som är reggat på 2.5 ton och drog det förut med en Landrover Discovery.. som jag ÄLSKADE! Dock älskar jag inte att betala för att laga den :crazy: så när växellådan återigen började krångla så blev den avpolleterad... dessutom gick den inte in i garaget pga höjden :p

Jag har ju så klart BE kort men kör nuförtiden mest 1 häst. Vill gärna ha en dragvikt på 2 ton.
Åker inte lika långt längre så en bensin är att föredra. Är inte extremt kinkig gällande soppaförbrukning men hellst inte över 1.5 liter milen med släp.

Då till den stora frågan... har kikat lite på Audi A6 quattro automat 2.7 med ca 220 hk... runt årsm 01... finns till bra pris

även på santa fe v6 årsm 01-03 som också finns till bra pris,, dock bara 172 hk.. syster har haft en sån innan och var nöjd..

Subaru forester...230 hk kostar dock betydligt mer..

Automat och 4*4 är ett krav.. gärna en pigg bil med körglädje..

Mitt stora aber är dock om en personbil är för låg så att släpet blir lite framåtlutat och lite ostabilare?

Drar just nu med min gamla 940 och allt är ju bättre än den..:p men det är vingligt och trökigt tycker jag... är det pga höjden på dragkroken eller något annat? Vad tror ni?:laugh:
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

149334_10150807816897234_1246416457_n.jpg


297157_10150290190337234_500789633_n.jpg


brukar inte lägga in bilder från fb men kommer inte åt photobucket just nu så får se om det funkar:laugh:
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Köp inte en gammal Audi med luftfjädring eller en Santa Fe från -01 -02 med dåliga lådor. De är jäkligt tunga o drar himla lätt med V6. så stirra dig inte blind på effekten.

skulle aldrig köpa en SUV med res. hjulet därbak- dörren går inte att öppna med släp på.

Köregenskaperna blir sämre om kroken sitter lägre.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Vi har två BMW e39:or, en 528:a och en 525:a. Bakhjulsdrivna Ifs men suveräna. 528:an har ca 220 hästar och 525:an ca 200. Dom är sjukt roliga att köra, drar ca litern med en häst i boggiekärra. BMW beggade finns till bra pris och självklart med 4hjulsdrift och automat. Grymt bra bilar som inte är så dyra att äga eller köra som folk tror. Plus att dom är så jävla roliga att köra :-) och drar både tungt och bra. Jag har aldrig fastnat eller haft svårt att ta mig fram på vintern, tvärtom, vi tuffar på när framhjulsdrivet sitter fast eller glider omkring.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Kl...
En suv med hjul på luckan blir det inte... var nog med discons jättelucka...
Är lådorna svaga på santa fen menar du Axel? Har inte hört så mkt om just lådorna på dom...
Dyrt att byta luftfjädringen på audi? Svag länk?

Det var precis just det jag var rädd över med köregenskaperna... känner att jag inte har tillräckligt med kött på benen av att dömma ut alla personbilar bara för att volvon är sämre än discoveryn.. det säger ju sig självt liksom :p
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Köp inte en gammal Audi med luftfjädring eller en Santa Fe från -01 -02 med dåliga lådor. De är jäkligt tunga o drar himla lätt med V6. så stirra dig inte blind på effekten.

skulle aldrig köpa en SUV med res. hjulet därbak- dörren går inte att öppna med släp på.

Köregenskaperna blir sämre om kroken sitter lägre.

Reservhjul eller inte, vi har en ny RAV4 utan reservhjul bak, går ändå inte att öppna luckan.

Den nya som kommer i mars har inte sån lucka, den öppnas uppåt. :)

Vår förra RAV4 (06:a) hade löstagbar krok som satt väldigt långt ner, den här (12:a) har fast krok som sitter lite högre upp. Bättre!
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Audins luftbälgar kostar 7500 styck plus arbete o kompressorn...

Dessutom hade man sönder plastgängan på ena nya bälgen på den dyra märkesverkstaden så det blev "punka" igen...

Läs om S F´s lådor från dessa årsmodeller på nätet. Har även egen erfarenhet:crazy: Är annars jättenöjd.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Åh fy f...n... med dom priserna hade jag likagärna kunnat behålla discoveryn... ingen audi alltså:crazy:

Är lådorna förbättrade från 03 och frammåt? Tyckte mig läsa det på nätet någonstanns:)
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Troligen.
De är törstiga sägs det, men mina gamla Volvos förr i tiden drog mer.

Jag gillar när bilen är tyngre än det lastade släpet.

RAV4 är alldeles för små o klena som dragbil.:devil:
Hellre Honda, Suzuki
, Subaru ja t o m Kia som börjar bli en kvalitetsbil
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

En Ford Kuga?
äldsta är visserligen från -09 men jag tycker de verkar intressanta till ett bra pris, nog för att de är just en ford men ändå...
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Subaru är ju en väldigt bra bil över lag. Har varit inne på en sådan själv men drar inte släp mer än någon gång om året i dagsläget så det får gå med sambons Passat så länge.

Subarun är driftsäker och när det är reparationer är det oftast slitdelar som behöver bytas, sällan något går sönder bara sådär. Iaf vad jag fått höra av folk som har dem och bilkunniga vänner.

Kia börjar också ta sig på marknaden. Var det inte en Kia som var bäst i test gällande dragbil? Har för mig sambon sa det men ska kolla med honom sen.
Sorenton från Kia får dra riktigt mycket tror jag också, över 2000 kg med BE. Modeller från 07 och uppåt tydligen billigare i skatt (diesel) än tidigare pga nytt partikelfilter. Dock är första upplagan av Sorenton (kom 2003) tyngre och mer "off-road"byggd än den nya som kom 2009.

Vet en del som drar med Volvo XC70 men är dåligt insatt i dem.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

kl
Im in lööööve... kikade på subarus hemsida och såg att forester uppdateras nu 2013.... så nu måste jag bara vänta tills den kommit ner lite i pris, typ 2 år gammal?

Så det blir en billig dragbil så länge... mellan 30-45 tusen ca.... en Santa fe v6 automat -03 kanske?
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Jag, som också drar m Discovery säger - köp en ny. Bättre bil kan du inte hitta, o de har bland de billigaste reservdelarna.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Har just bytt min törstiga Landrover Discovery (automat och bensin) mot en Nissan Navara (manuell diesel). Är faktiskt riktigt nöjd. Stark (bara jag kommer i håg att växla), massor med packutrymme.
Inledde vår bekantskap med att hämta hem en häst från Västkusten (bor i Stockholm). Blandad körning 4-hjulsdrift/snödrev och 2-hjulsdrift/normalsvensk gråvinter 0,78 l/mil i snitt.
Älskade att dra med Landrovern, men detta är helt klart ett alternativ.
Drar 2,0 tons Thule. Ofta med två hästar i.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Landrover-aldrig riktigt hel,aldrig riktigt trasig :p

Såg det på en dekal på en gammal disco :D
Har faktiskt inte råd att laga den, tyvärr. Dessutom var den en aaaaaning (läs mkt) trött.. hade en 140 diesel aut... men för övrigt älskade jag min Roffe!
Men han går fortfarande inte in i garaget :p

Har slutat pendla dessutom så det lönar sig inte med diesel längre :)
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Jag har en Santa Fe V6 -04 som jag är väldigt nöjd med. Har haft den i 4 år och den är väldigt driftsäker.Enda minuset är bränsleförbrukningen.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

Nissan är lastbilsreggad, trevligt både skattemässigt och försäkringsmässigt... Plötsligt kan man räkna hem en diesel utan att man kör jättemycket.
 
Sv: Dragbil- Personbil eller SUV?

En kompis köpte en ny Subaru forester boxerdiesel som alla talar så varmt om. (Som dragbil)Försökte dra 2 ton hästtrailer, gick åt h-e varje gång. Växellådan klarade inte av det alls, gick inte att köra på låga växlar öht, orkade ingenting så kopplingen brann rejält! Såldes illa kvickt. :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp