Dragbil Skoda Octavia Scout

Tualma

Trådstartare
Vi är ute efter en ny bil och har fastnat för skodan.
Vi vill helst ha automatväxlad bil.
Någon som har erfarenhet av denna som dragbil?
Ska dra 1-2 hästar.
Är det ett bra och prisvärt alternativ som vardags- och hästsläpsbil till barnfamilj?
 
Vi är ute efter en ny bil och har fastnat för skodan.
Vi vill helst ha automatväxlad bil.
Någon som har erfarenhet av denna som dragbil?
Ska dra 1-2 hästar.
Är det ett bra och prisvärt alternativ som vardags- och hästsläpsbil till barnfamilj?
Inte av skoda specifikt. Men jag har dragit med någon enstaka automatväxlad bil och tycker inte det är någon hit. Jag vill kunna bestämma själv vilken växel bilen ska gå på. Upplevde automaterna som svaga när det var tungt.

Men det kan vara väldigt annorlunda med modernare bilar än de jag körde.
 
Inte av skoda specifikt. Men jag har dragit med någon enstaka automatväxlad bil och tycker inte det är någon hit. Jag vill kunna bestämma själv vilken växel bilen ska gå på. Upplevde automaterna som svaga när det var tungt.

Men det kan vara väldigt annorlunda med modernare bilar än de jag körde.
Tack för svar och input.
Vi har kört automatväxlat i några år nu; Kia och Volvo.
Jag upplever att det blir smidigare övergångar mellan växlarna när man (läs jag) drar med automat.
Vid behov har man på de bilar vi har haft kunnat lägga om växellådan och växla manuellt iaf på låga växlar.
På någon av bilarna (kan ha varit Kian) fanns det även ett särskilt läge för när man körde med släp :) .
 
Tack för svar. Det låter ju lovande!
Vi har också manuell Skoda Octavia Scout, men jag svarar ändå.

Jag älskar min Skoda! Har dragit riktigt tungt med den, en shire och ett varmblod samtidigt (preciiiiiis under maxvikten, typ... 😉) och det var bara i den branta uppförsbacken till vår gård det ens kändes.

Jag har måstat kört massor med bil senaste året och jag är verkligen riktigt nöjd med Skodan, även hundarna och ungarna gillar den.
 
Vi har också manuell Skoda Octavia Scout, men jag svarar ändå.

Jag älskar min Skoda! Har dragit riktigt tungt med den, en shire och ett varmblod samtidigt (preciiiiiis under maxvikten, typ... 😉) och det var bara i den branta uppförsbacken till vår gård det ens kändes.

Jag har måstat kört massor med bil senaste året och jag är verkligen riktigt nöjd med Skodan, även hundarna och ungarna gillar den.
Tack för svar.
Lägger till det i pluskolumnen då.
 
Inte just Scout men vi har haft flera Octavior i familjen och vi har varit jätte nöjda. En manuell men resterande, 4 st, har varit diesel automater på allt mellan 140 till 190 hk. Fungerat utmärkt att dra med styrkemässigt, visserligen har jag bara en häst men det känns inte att man har ngt på kroken.

Jag ska dock erkänna att förutom den Volvo V60 T6 som vi har nu så tycker jag vanliga kombis är lite vingligare än suvar pga överhänget, alltså det som gör en kombi kombi. Det blir vingligare när draget hamnar längre från bakhjulen sas. Volvon som vi har nu har förlängt axelavstånd så där är nästan inget överhäng alls, plus att den är väldigt tung pga batterierna så den är faktiskt inte vinglig alls. Bara en liten input.😉
 
Jag ska dock erkänna att förutom den Volvo V60 T6 som vi har nu så tycker jag vanliga kombis är lite vingligare än suvar pga överhänget, alltså det som gör en kombi kombi. Det blir vingligare när draget hamnar längre från bakhjulen sas.
Den biten tänker man kanske inte så ofta på. Det skiljer oftast ingenting alls mellan sedan- och kombimodeller av de flesta vanliga bilar, men just suvar har ju ofta litet kortare överhäng bak.
Samtidigt är det så mycket annat som också spelar in. Hjulbas, stötdämparnas skick, däckdimension, däckens skick, chassikomponenternas (bussningar mm) skick etc. Den mest stabila och o-vingliga bil jag dragit tunga släp med - maskinsläp, husvagnar, bilsläp, hästtransporter - är min VW LT35 och den har längre överhäng bak än de flesta personbilar. Däremot är den styv i chassi och hjulupphängning och har en bra bit längre hjulbas än en vanlig personbil.
 
Inte av skoda specifikt. Men jag har dragit med någon enstaka automatväxlad bil och tycker inte det är någon hit. Jag vill kunna bestämma själv vilken växel bilen ska gå på. Upplevde automaterna som svaga när det var tungt.

Men det kan vara väldigt annorlunda med modernare bilar än de jag körde.

Vår Land Rover drar 12 ton utan att stånka allt för mycket. Automat.
 
Jag har dragit en del med Skoda Superb automat, stort släp, två Dponnyer, så inte supertungt men inga problem alls.
 
Älskar skoda! Dragit häst med både superb och quattron.
Svärfar drar husvagnen med den, tuffar på som ingenting! Och drar rimligt i bränsle även tungt lastad :)
 
Vi är ute efter en ny bil och har fastnat för skodan.
Vi vill helst ha automatväxlad bil.
Någon som har erfarenhet av denna som dragbil?
Ska dra 1-2 hästar.
Är det ett bra och prisvärt alternativ som vardags- och hästsläpsbil till barnfamilj?
Och jag säger tvärt om mot många.
När jag drar så vill jag ha automat.
Hästarna är fräschare när jag kommer fram då och så bränner det inte en massa koppling.
Jag har kört Cheva Van med V8, Volvo V70, Volvo XC 70 med Gear-Tronic, Mercedes med rak 6a och V6 och Audi A6 med V6. Alla de bilarna var utmärkta att dra med. Så välj automat om du vill ha det.

(Jag har kört IH Scout ll V8 också, men det är ju ingen bil man hittar så lätt.)
 
@Tualma Jag skulle inte köpa en automat som dragbil för tunga släp. Speciellt inte en bil från V.A.G (Volkswagen Group där Skoda ingår). De är kända för att ha problem med sina automatiska DSG-lådor. Vilka årsmodeller tittar ni på? Om ni ändå vill ha DSG så googla noga på årsmodeller och problem med just dem.

Jag lånade en Skoda Scout (-15 årsmodell om jag minns rätt) och lastade mitt gamla halvblod i min gamla trailer och for ut på skogsväg och körde 1 dm oplogad nysnö. Syftet var att testa bilen. Den var förvisso manuell men klarade det utan bekymmer. Dock ska vi minnas att bruttovikten på släpet borde ha varit kring 1300 kg endast men bilen visade inga tecken på att krokna. Är ju faktiskt ganska sällan man far ut i oplogad snö 1 dm på skogsväg...

OBS också att äldre modeller av Scouten bara får dra 1600 kg, när jag sökte bil så drog de 2000 kg från -14 och framåt om jag minns rätt. Men minnet kan svika, det var 3 år sedan jag forskade i detta. Personligen tycker jag Scouten var en trevlig bil som gav mer än jag trott om den, men jag skulle ändå aldrig köpa en automat som dragbil. De håller bättre med manuell låda av den enkla anledningen att automaten bygger på att det ska sliras på kopplingen och det blir kostsamt för bilen om det sliras med en två tons släpvagn bakom. Men vill man repa ofta så är det ju valfritt ;)
 
@Tualma Jag skulle inte köpa en automat som dragbil för tunga släp. Speciellt inte en bil från V.A.G (Volkswagen Group där Skoda ingår). De är kända för att ha problem med sina automatiska DSG-lådor. Vilka årsmodeller tittar ni på? Om ni ändå vill ha DSG så googla noga på årsmodeller och problem med just dem.

Jag lånade en Skoda Scout (-15 årsmodell om jag minns rätt) och lastade mitt gamla halvblod i min gamla trailer och for ut på skogsväg och körde 1 dm oplogad nysnö. Syftet var att testa bilen. Den var förvisso manuell men klarade det utan bekymmer. Dock ska vi minnas att bruttovikten på släpet borde ha varit kring 1300 kg endast men bilen visade inga tecken på att krokna. Är ju faktiskt ganska sällan man far ut i oplogad snö 1 dm på skogsväg...

OBS också att äldre modeller av Scouten bara får dra 1600 kg, när jag sökte bil så drog de 2000 kg från -14 och framåt om jag minns rätt. Men minnet kan svika, det var 3 år sedan jag forskade i detta. Personligen tycker jag Scouten var en trevlig bil som gav mer än jag trott om den, men jag skulle ändå aldrig köpa en automat som dragbil. De håller bättre med manuell låda av den enkla anledningen att automaten bygger på att det ska sliras på kopplingen och det blir kostsamt för bilen om det sliras med en två tons släpvagn bakom. Men vill man repa ofta så är det ju valfritt ;)
Tack för superbra info. Våra gamla Volvos har funkat super att dra med automat, men har just inga erfarenheter av andra bilmärken förutom Kian som fungerade fint (tills växellådan rök och den fick skrotas, märk väl...).
Tack för hands up gällande vikter. Några år på nacken har vi väl tänkt oss så bra att ha koll på.
 
Jag har en Skoda Octavia Scout automat och jag älskar den. Jag kör med hästtransport i genomsnitt en gång i veckan med den. Oftast en häst men ibland en häst plus ponny på 400 kg, ingen skillnad. Toppenbil! Dessutom har den enorm skuff där vår briard åker rymligt och bra.
 
Haft 4 skoda octavia alla manuella dock.. Första bilen 2 hjulsdriven bensin, inga problem men körde inte speciellt komplicerade underlag eller backar. Sen köpte jag 4hjulsdiven bensinare, åter inga problem på samma mark som ovan.. Sen flyttade vi till ett backigare område. Då blev de nästintill tvärnit med bensinaren. Som tur e hade pappa en 4hjusldriven diesel så kunde bytlåna. Köpte sen en egen 4 hjulsdriven diesel.. Bästa dragbilen.
Sålde hästarna och när bilen blev skruttig blev det 2 hjulsdriven diesel tills nu då vi bytt till automat. Dock ville sambon inte ha skoda så det blev en Ford suv... Inte lika kul att köra alls .. Dålig svängradie (SÄMST), hög soppaförbrukning och jättekänslig spårmässigt på vägar... Men men ... Nu va de ju sambon som köpte den... Men iom suv så är det VÄLDIGT hög markfri gång på den =)
 
Tack för superbra info. Våra gamla Volvos har funkat super att dra med automat, men har just inga erfarenheter av andra bilmärken förutom Kian som fungerade fint (tills växellådan rök och den fick skrotas, märk väl...).
Tack för hands up gällande vikter. Några år på nacken har vi väl tänkt oss så bra att ha koll på.

Ja det fungerar ju tills det är trasigt, och då är det dyrt ;) Vissa påstår att det är inga problem men som sagt, hela grejen med automat bygger ju på att det sliras på kopplingen (därav de mjuka växlingarna) så det är klart att det är risker med det som inte finns på manuella lådor (om man kan låta bli att slira då...).

VAG och dsg är som sagt känt för bekymren. Vet att de gjort förändringar på senare år men har inte årtalen klart för mig, då jag som sagt kör manuellt. Men det finns nog mkt info på Google.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 143
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Cattis_E
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 275
Senast: Mia_R
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 905

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp