Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Det är onekligen en djungel när det gäller vilka vikter olika bilar får dra på B-kort. Det skiljer sig tom mellan olika årsmodeller fast det är samma bilmärke. Mig veteligen finns det inte heller någon site på nätet där man kan kolla upp en viss bil heller (tips?).

Därför undrar jag över tips på dragbilar som lagligt får dra 1500 på B-körkort? Har ni tips, ange vad är det för bilmärke, modell, årsmodell, bensin eller diesel? Givetvis får totalvikten inte överstiga 3,5 ton eftersom det inte blir lagligt då heller!

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Volvo 940-945 årsmodell 95-98 får dra 1500 kg+ på B-kort.
Tror även de äldre får det men där är jag inte helt säker, men man vill nog inte ha en äldre än -95 ändå så :D
Jag har en 945 från 96, bensin, reggad som automat men omgjord till manuell, som får dra 1560 kg på B-kort.
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Om du har registreringsnumret på bilen du tittar på kan du se vad den får dra på B kort här

//C:)
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Saab 9-3 sedanmodell har jag och den drar 1500 på B-kort.
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Hej,

Det är onekligen en djungel när det gäller vilka vikter olika bilar får dra på B-kort. Det skiljer sig tom mellan olika årsmodeller fast det är samma bilmärke. Mig veteligen finns det inte heller någon site på nätet där man kan kolla upp en viss bil heller (tips?).

Därför undrar jag över tips på dragbilar som lagligt får dra 1500 på B-körkort? Har ni tips, ange vad är det för bilmärke, modell, årsmodell, bensin eller diesel? Givetvis får totalvikten inte överstiga 3,5 ton eftersom det inte blir lagligt då heller!

Tack på förhand! :bow:

Citroen C5 årsmodell 01-09. Beroende på om du vill köra sedan eller kombi. Diesel eller bensin.

Kan ta 4 ex: (Dessa bilar har jag kört/kör då de finns i familjen)

Citroen C5 kombi, Diesel, Årsmodell 03- Får dra 1500kg
Citroen C5 kombi, bensin, Årsmodell 03- Får dra 1500kg
Citroen C5 Sedan, Bensin, Årsmodell 05- Får dra 1500kg
Citroen C5 Kombi, Bensin, Årsmodell 05- Får dra 1460kg

Så bäst är om du ringer en C-handlare och kollar upp då det som sagt skiljer mellan sedan, kombi, bensin eller diesel. Men det finns ingen av dessa som får dra under 1460kg!
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Vi har två mercor som får dra 1500 på b-kort. Det är en 250 turbodiesel från 92 och en clk 200 bensin från år 00. Jättebra bilar båda som funkar bra som dragbilar.
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

:bow::bow::bow:
ÅH så bra! Det där underlättar! Den sidan visste jag inte om att den fanns! Super, tack!
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Suveränt, tack alla för tips!!

Superbra att ni skriver ut modell och årsmodell oxå!

Ni som inte har den informationen, utan bara ett bilmärke, tack för att ni engagerar er, men tyvärr är det är ingen idé att bara skriva ett bilmärke eftersom det skiljer så mycket från modell till modell.

Fler tips?! Ja på utförlig info! :bow:
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Volvo 940-945 årsmodell 95-98 får dra 1500 kg+ på B-kort.
Tror även de äldre får det men där är jag inte helt säker, men man vill nog inte ha en äldre än -95 ändå så :D
Jag har en 945 från 96, bensin, reggad som automat men omgjord till manuell, som får dra 1560 kg på B-kort.

Kan fylla på på volvofronten... Både jag och min mamma har 945or, 165hk (121kw) samt turbo. Invändigt ser de nästan lika dana ut, halvskinns klädsel. Drar runt 1,2-1,5l/mil med släp bakom.
Min 945 -98 med ECC (electric cooler control) får dra 1530kg.
Mammas 945 -94 samma som ovan förutom ECCen får dra 1550kg.
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Suveränt, tack alla för tips!!

Superbra att ni skriver ut modell och årsmodell oxå!

Ni som inte har den informationen, utan bara ett bilmärke, tack för att ni engagerar er, men tyvärr är det är ingen idé att bara skriva ett bilmärke eftersom det skiljer så mycket från modell till modell.

Fler tips?! Ja på utförlig info! :bow:

Dieseln kombi drar ca 0,6-0,8 med släp. Bensinaren kombi liggger på 0,8-1,2 Beroende på släp och last. Men i regel ligger den på ca 0,9-1.0 l/mil.
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

de flesta volvo v70 96-01 eller däromkring får dra 1500kg på b-kort
iaf de jag kollade upp då jag var i billetartagen...
kollade bara på bensinare och främst på manuella.
min erfarenhet är dock att v70 överlag oftast får dra 1500kg
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Min BMW 523i från -00 får dra 1510 kg på B-kort (1800 kg på BE).
Bakhjulsdrift och bensinare.
174 hk har jag för mig, strypt 2,5 litersmotor och en rak "6:a".
Drar ca 0,8 l/mil blandad körning (mindre på landsväg, mer om man kör "ovårdat") och ca 1,2 l/mil med 1500 kg på kroken.
Jag drar mycket med denna bil och den har varit helt suverän de 4 år jag ägt den. Starka bakvagnar som tål att dra.
Jag hade gärna haft en 4 WD, men det hittade jag ingen till vettigt pris och rätt dragvikt när jag köpte denna (hade bara B-kort då).
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Honda CRV (4WD och SUV) får dra 1500, iaf min bensinare från O4. Vet också att V50 diesel, den lite starkare motorn (2,0 tror jag den är) får dra 1500 men då är den bara framhjulsdriven (och snålare, 0,59 skröt dem med).
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Vi har två som går att köra släp med, kör mest med en Saab 9-3 2,0 turbo bla bla, från 07, den får dra 1520 på B-kort och 1600 på E. Riktit trevlig dragbil, stark och kvick! *gillar* :) Rätt liten bil men som sagt stark. Drar kanon även i lera och snömodd! Drar lite bensin också. Glömde, är en sedan alltså inte kombi.

Förut körde vi med: Volvo 945 -94, får dra 1500 på B och 1600 på E. Den har dock klen motor så inte så bra att dra med, men funkar. Har som "reservbil" nu.

Båda är bensinare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

www.transportstyrelsen.se Där kan du slå in reg.nr på den bil du vill veta.

Själv köpte jag precis en Subaru Outback -07 som får dra 1520 på b-kort. Fanns även ett par exemplar av 07or som fick dra 1530 på b när jag letade bil. Även 06or får dra 1520kg.

Helt fantastisk bil, helt ärligt! Älskar den! :love:

Fyrhjulsdriven, hög och lågväxel. Automatisk korrigering av höjden bak när du hänger på tungt släp, dvs bilen kommer inte "gå i uppförsbacke" som man så ofta ser ute på vägarna, utan den balanserar upp sig rakt. (inte på bilden dock, eftersom motorn måste va igång för att den skall resa sig)

Finns i bensin och diesel, med automat eller manuell låda. Otroligt tyst inuti, bekväm!

Har Xenon i halv och helljus :d

Min dricker 0,92l bensin/mil med full kärra efter. Inte många bilar som kommer under litern med 1520kg efter!

Helt klart en bil jag kan rekomendera. Snygg är den oxå, och de säger att har man väl en gång ägt en Subba, så byter man inte märke :D

ekipagetnya_32165959.jpg

Mitt vackra ekipage!
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Kickar igång tråden!!

Är i bilbytartagen då jag vill ha fyrhjulsdrift. Behöver kunna dra 1500 kg på b-kort. Och så vill jag ha en diesel.

Vad är bästa alternativet då som inte har en alltför hemsk årsskiftet?? Tänkt prisklass 100 000.

Finns ens en sådan bil??? :bump:
 
Sv: Dragbil som får dra 1500 på B-kort?

Min Subaru Legacy drar 1560 på b-kort. Årsmodellen är 2005.

Nu har jag lite taskig koll med nya reglerna men kolla lite på passaten också om de får dra nåt på b-kort med nya reglerna.
 

Liknande trådar

Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
671
Senast: lillan222
·
Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 628
Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
1 993
Senast: Centaur
·
Äldre Jag vrider och vänder på mina tankar om bilar :D Vad finns det för bilar som är pigga, snygga och får dra cirka 1 500 kilo? Sisådär 140...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp