Dragbilar som är billiga att äga?

Rimfaxe

Trådstartare
Då vi inte längre kör med båda hästarna i hästtransporten särskilt ofta, utan bara några gånger om året, har vi funderat på vilka kostnader vi lägger på att äga en bil som får dra vårt fullastade hästsläp...

I dagsläget har vi en Kia Sorento 2,5 CRDI EX årsmodell -07 som får dra 3000 kg på BE-kort (vilket både jag och maken har). Jättebra dragbil, visst är den det med fyrhjulsdrift och styrka, men ganska så dyr när vi räknar på skatt och försäkring och även nu när bränslepriset är så högt blir den dyr att köra runt med. Skatten ligger på 6000 kr/år och försäkringen ungefär detsamma har jag för mig. Dessutom tillkommer den årliga kostnaden för service på ca 3000 kr och uppåt beroende på vilken service som ska göras. Därutöver har vi lån på bilen som kostar ett antal tusen i månaden.
Således en väldigt dyr bil att äga för att köra några hundra mil om året med hästarna i... :crazy:

Hästsläpet har en totalvikt på 2,5ton. Låt säga att tyngsta hästen inklusive packning väger 800 kg och man avrundar släpets egenvikt till 900 kg, så är det 1700 kg som en bil måste få dra, för att vi ska kunna köra med EN häst i släpet.

Tanken är: Sälja Kian. Köpa en äldre dragbil för båda hästarna, plus en personbil som får dra en häst. Dragbilen får gärna stå oanvänd när vi inte använder den att dra häst med, så det är ok om det är en inte så komfortabel bil att färdas i. Totala ägandekostnaden för dessa två bilar ska då understiga kostnaden för att äga Kian. Är det möjligt? I annat fall är det ju bättre att behålla Kian.

Det gör inget om vi skulle byta ner oss rejält i årsmodell på stor dragbil och även ha en äldre personbil. Maken kan meka en del med bilar vid behov.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Jag har en Toyota RAV4 som jag tycker funkar helt ok att dra med. Kan ibland få växla ner i uppförsbackar, där skulle jag vilja ha en liiiiite starkare bil faktiskt. Men den tar sig ju fram utan tvekan.

Betalar 4000 för försäkring och 1800 i skatt har jag för mig. Så det blir ju hälten av din kostnad.
Drar strax under en liter milen och är skön att köra i till vardags. På långresor klagar jag lite på komforten i sätena och lägger en kudda i svanken (raka säten).

Skulle gissa på att de lite nyare modellerna är starkare och bättre säten, men har inte provat så jag vet inte.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

En äldre Land Rover Discovery? Lättmeckade bilar med väldigt billiga reservdelar. Alukaross, så även en riktigt gammal rostar knappt.
Får dra 3500 på BE, kostar strax under 3 000.-/året i skatt (för bensinaren). Drar visserligen över litern/milen, men soppaförbrukningen höjs inte mkt av att du kopplar ett släp bakom, då bilen i sig är så stark.
Jag tycker bilen är grymt komfortabel o åker runt med den till vardags också.

En äldre kan ni hitta för 20-30' utan problem.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Den största kostnaden ligger ju för er i skatten. Sälj bilen och köp 2 bensinbilar. Köper ni diesel igen kommer ni inte få ner kostnaden.
Har du ett släp med en totalvikt på 2,5 ton måste du ha en bil som får dra 2,5 ton. Du får inte hänga släpet efter en bil som inte får dra 2,5 ton. Kvittar om det är tomt eller om du bara har en häst i.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Den största kostnaden ligger ju för er i skatten. Sälj bilen och köp 2 bensinbilar. Köper ni diesel igen kommer ni inte få ner kostnaden.
Har du ett släp med en totalvikt på 2,5 ton måste du ha en bil som får dra 2,5 ton. Du får inte hänga släpet efter en bil som inte får dra 2,5 ton. Kvittar om det är tomt eller om du bara har en häst i.

Eftersom TS drar ett så tungt släp så har TS antagligen BE-behörighet. Då får hon hänga på ett 2,5 tons släp på bilen oavsett max släpvagnsvikt. Så länga BRUTTOvikten, alltså den faktiskta "här-och-nu" vikten inte överstiger det bilen får dra.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Har du ett släp med en totalvikt på 2,5 ton måste du ha en bil som får dra 2,5 ton. Du får inte hänga släpet efter en bil som inte får dra 2,5 ton. Kvittar om det är tomt eller om du bara har en häst i.

Har man BE-kort så är det bruttovikten som gäller, och inte totalvikten. Ditt påstående gäller på B-kort där man inte får köra ett släp med högre totalvikt än vad bilen tillåter.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Så förklarade inte min försäkringsgubbe för mig när min transport blev påkörd.
Jag blev förvånad för det var det var så du skrev som jag lärt mig med. Men han sa att det spelade ingen roll. Men då är det säkert så och han har fel :-D
Skönt att få klarhet i det. Jag tar tillbaka mitt påstående.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Väldigt tydligt! Tycker ju förvisso att en sådan som jobbar med det han gjorde borde ha koll :-P
Därför trodde jag ju på honom :-P tänkte att det var väl en regel de ändrat då.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Så förklarade inte min försäkringsgubbe för mig när min transport blev påkörd.
Jag blev förvånad för det var det var så du skrev som jag lärt mig med. Men han sa att det spelade ingen roll. Men då är det säkert så och han har fel :-D
Skönt att få klarhet i det. Jag tar tillbaka mitt påstående.

Det du skrev är ju helt sant om man har enbart B-behörighet.:) (eller ja...."max släpvagnsvikt på B-behörighet" är den totalvikt man inte får överstiga)
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Jo men jag har BE, och han sade att det gällde så även då :-P
Alltså att man alltid går efter släpets totalvikt.
Jag ifrågasatte det med men han sa"att så är det".
Men nu har jag ju fått bekräftat att han hade fel och jag rätt :-D

Eftersom jag inte läst BE teori utan CE så blev jag osäker.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Den största kostnaden ligger ju för er i skatten. Sälj bilen och köp 2 bensinbilar. Köper ni diesel igen kommer ni inte få ner kostnaden.
Har du ett släp med en totalvikt på 2,5 ton måste du ha en bil som får dra 2,5 ton. Du får inte hänga släpet efter en bil som inte får dra 2,5 ton. Kvittar om det är tomt eller om du bara har en häst i.


Nyare dieselbilar har betydligt lägre skatt än de gamla.

Dessutom är skatten den lilla kostnaden för att ha "en bil till". Ska man dessutom ha bensinare som får dra 1700 kg så är de inte speciellt små.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

TS egna förslag är ju att köpa äldre bilar. Vill du ha billig skatt på en diesel ska den ju inte var äldre än? Ja 3-4 år? Den "billiga" skatten på de bilarna gäller heller inte för alltid utan går upp efter 3-4 år(så har det iaf varit på min bil och bekantas bilar)

Du måste ju ha en lika stor dieselbil som bensinbil när det kommer till dragvikten.

Jag tycker inte att skatten är den lilla kostnaden när det kommer till dieselbilar. Likadana bilar bensin/diesel skiljer onämnvärt i försäkring.
Tittar man däremot på skatten skiljer det rätt många tusen på bilar som får dra lika mkt. Bensinbilar drar mer, men man får rätt mkt bränsle för de pengarna.

Då TS också skriver att de kan låta den "stora" bilen stå när den inte används, och då ställer av den, kostar den inget i skatt eller några stora pengar i försäkring.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

TS egna förslag är ju att köpa äldre bilar. Vill du ha billig skatt på en diesel ska den ju inte var äldre än? Ja 3-4 år? Den "billiga" skatten på de bilarna gäller heller inte för alltid utan går upp efter 3-4 år(så har det iaf varit på min bil och bekantas bilar)

Du måste ju ha en lika stor dieselbil som bensinbil när det kommer till dragvikten.

Jag tycker inte att skatten är den lilla kostnaden när det kommer till dieselbilar. Likadana bilar bensin/diesel skiljer onämnvärt i försäkring.
Tittar man däremot på skatten skiljer det rätt många tusen på bilar som får dra lika mkt. Bensinbilar drar mer, men man får rätt mkt bränsle för de pengarna.

Då TS också skriver att de kan låta den "stora" bilen stå när den inte används, och då ställer av den, kostar den inget i skatt eller några stora pengar i försäkring.

Jag läste inte att TS övervägde att ha två bilar. Det tror jag inte att man tjänar på, det är alltid saker som går sönder, däck kostar osv. Hellre 1 ordentlig bil som man alltid åker säkert i. Men det kanske är så att man vill ha två bilar för att det är praktiskt att kunna åka iväg på olika håll samtidigt.

Kör man 2-3000 mil om året så tjänar man lätt in extrakostnaden för dieselskatten jämfört med att köra med en lika stor bensinare.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Nja, vi gjorde jämförelsen på den stora dragbilen. Bensinaren vann lätt matchen, även om den är väldigt törstig. Skatten ligger på över 10 000 kr för dieselvarianten, mot betydligt rimligare tusenlappar för bensinaren.

Eftersom vi inte drar mycket är det bättre att lägga pengarna på den rörliga kostnaden (drivmedel) än på den fasta (skatten).
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Nja, vi gjorde jämförelsen på den stora dragbilen. Bensinaren vann lätt matchen, även om den är väldigt törstig. Skatten ligger på över 10 000 kr för dieselvarianten, mot betydligt rimligare tusenlappar för bensinaren.

Eftersom vi inte drar mycket är det bättre att lägga pengarna på den rörliga kostnaden (drivmedel) än på den fasta (skatten).

Fast om du räknar på att du kör bensinaren för 5 kr mer/mil (drivmedel) så är det 10 000 på 2000 mil.

TS betalar 6000 i skatt/år, säg att motsvarande bensinare kostar 2-3000, då är det inte så många tusenlappar att "köra in".
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Men om TS ska ha stora bilen till att köra häst bara, så kommer hon inte alls upp i dom miltalen (om inte TS åker kors o tvärs på meetings vareviga helg).

Något man får ha i bakhuvudet är också att en diesel inte bara kostar mer i skatt. Den kostar mer i service och reservdelar. Mer i försäkring.
När det gäller Discon så är bensinaren dessutom starkare än dieseln, och soppaförbrukningen ökar inte lika mkt med släp påkopplar som för dieseln.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

För många antaganden för att beräkningen ska stämma.

I många fall drar inte bilen så mycket mindre diesel (i liter) än bensin när det kommer till de större bilarna. För oss var det mer än 6000 kr/år i skillnad, 6000 kr bensin innan man kommer upp i samma grundkostnad (fasta kostnader) är rätt mycket, särskilt om man räknar med att ha det som bil 2 och endast använda för att dra.

Vi hade helt klart förlorat ekonomiskt på att skaffa motsvarande bil i dieselmodell.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Jag har en Toyota RAV4 som jag tycker funkar helt ok att dra med. Kan ibland få växla ner i uppförsbackar, där skulle jag vilja ha en liiiiite starkare bil faktiskt. Men den tar sig ju fram utan tvekan.

Jag har också en RAV4. Det är jättebra bilar, men jag är inte nöjd med dragvikten, den får bara dra 1500 kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 831
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 238
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 325
Senast: skerper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp