Dragbilar som är billiga att äga?

Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

För många antaganden för att beräkningen ska stämma.

I många fall drar inte bilen så mycket mindre diesel (i liter) än bensin när det kommer till de större bilarna. För oss var det mer än 6000 kr/år i skillnad, 6000 kr bensin innan man kommer upp i samma grundkostnad (fasta kostnader) är rätt mycket, särskilt om man räknar med att ha det som bil 2 och endast använda för att dra.

Vi hade helt klart förlorat ekonomiskt på att skaffa motsvarande bil i dieselmodell.

Fast allt detta förutsätter att man har två bilar till att börja med o den ena till att dra m ibland bara.

Kia sorrento2,5 diesel drar en tillv. 0.79 och bensinaren m 2,4 L motor 1,09. 3 dl mer ger 4,50 kr i skillnad/mil vid bensin/dielselpris på 15 kr.
Sen kostar ju dieseln mer i inköp förstås.

Det som verkar orimligt i ekvationen är att ha två bilar till priset av en, iallafall om den ena ska kunna dra 1700 kg och var bra att köra på vintervägar med tex. Min 940 fick dra 1800 på E-kort, det var en jäkligt billig bil att äga men törstig som attan. Drog nog närmre 1,5 L m släp. Men den var ju inte nån hit på vinterväg om man jämför m 4x4, och den skulle ju ha bra däck den också.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Jag tror inte alls det är orimligt att ha två bilar för priset av en, som i det här fallet. Däremot får man ju åsidosätta vissa krav på komfort och flashighet.

Förslag på bil vågar jag mig däremot inte på utan att veta mer om hur och vad som ska dras.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Roligt att läsa så många svar, tack för alla dem! :)

Ska jag räkna på hur ofta och många mil vi kör med två hästar, så rör det sig om max ca 400 mil om året i nuläget.

I ärlighetens namn åker jag inte ofta med en häst heller. Det är om vi skulle behöva åka till veterinär etc. Ett fåtal gånger om året. Det skulle naturligtvis gå att köra med en stor bil även då förstås. :)

I och med att vår hästtransport har så hög egenvikt och vi har tunga hästar att rida på, måste en personbil få dra mycket på E-kort om den ska kunna nyttjas till att köra en häst i. Alternativet är så klart att skaffa vad för personbil som helst och strunta i vad den får dra. Säkerligen får en normal personbil ändå dra hästsläpet tomt, eller med en liten ponny i. Hur rimligt det är att koppla på stor hästtransport på relativt liten bil kan man dock fundera på...

Jag är bara väldigt nyfiken på ifall det finns personbilar som får dra uppåt 2 ton på E-kort. Jag har sett någon häftig VW Passat som fick göra det, men den bilen är nog inte billig att äga med de hästarna och styrkan under huven... :crazy:

Det måste sägas att vi är mycket nöjda med Kian som dragbil, men inte fullt lika förtjusta i milkostnaden för den. Vi kör för lite häst med den för att det ska vara fullt motiverbart...
Vi har blivit tipsade om Land Rover, Mercedes Geländewagen. Land Rover lär ju vara en riktig safaribil vad jag hört. Inte så bekväm att åka i och något litet problem med värmen i kupén på vintern har jag hört talas om. Mercedes Geländewagen vet jag inte mycket om alls, det finns ju knappt några till salu heller.
Rostholkar som bara går sönder är ju sådär kul att äga. :crazy: Bilen ska vara pålitlig och inte vara mer i behov av reparationer, än vara tillgänglig för bruk.
 
Sv: Dragbilar som är billiga att äga?

Jag hade nog hellre satsat på en dragbil (som går att ha enbart trafikförsäkrad och mecka själv med) och en bil till övrig transport (billig, bekväm, låg driftkostnad). Beroende på hur mycket ni drar (med en häst) kan det bli en bra affär.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Gnapp
·
Fordon Min Honda crv börjar bli gammal och sliten så nu är det dags att titta på ny bil. Vill ha en pålitlig och trevlig bil som inte är...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 829
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 238
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 325
Senast: skerper
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp