Bukefalos 28 år!

Dragbilar som får dra minst 2 ton?

N

Nate

Har ofrivilligt blivit av med vår dragbil i en rejäl krock för 2 veckor sedan och är nu tvingade att köpa en ny. Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av era dragbilar och få lite tips. Dela gärna med er vad ni har för dragbilar som får dra minst 2 ton!

Krav:
- MINST kunna dra 2 ton (gärna 2,5)
- 4 dörrars
- urkopplingsbar 4-hjulsdrift
- manuell växel (kopplingsfoten har ett eget liv = tvärnitt ibland på automat :angel:)

Önskemål som går att rucka på:
- helst pickupmodell
- gärna diesel
- så låg bränsleförbrukning som möjligt

De modeller som vi funderat lite på är Toyota hilux, Nissan king cab och Mitsubishi L200 men är även öppen för fler förslag!

Har provkört 3st hiluxar:

-04:an kändes otroligt stabil att dra med (fick dra 2,8 ton). Dunderbackar bestående av snömodd och djupa spår var inga problem att ta sig upp för. Gillade dock inte riktigt körkänslan i den. Svårt att få någon känsla för dragläge då den hade lite "slappa" pedaler och slapp växelspak. Var även väldigt trång invändigt och kändes lite B i interiören.

- 2*06: or gillade jag mer gällande körkänsla. Stabila pedaler som var lätt att hitta dragläge med samt rigid växelspak med stora avstånd mellan de olika växlarna så man lätt kände vilken växel som var i. Rymlig invändigt samt väldigt behaglig att åka med. Kändes även väldigt stark och var lätt att accelerera med även i brant uppförsbacke trots att dessa på papper fick dra mindre än 04:an (2,2 ton).

Har hört rykten om att de nyare nissan ska ha kass motor som lätt skär sig vilket är lite oroväckande. Är det någon som hört något om detta?

Prismässigt så får de gärna ligga under 150. Detta är dock ingen absolut gräns... Har dock inte ekonomi för drömbilen (dodge ram :love:) ännu direkt och lär väl aldrig få heller...
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Häromkring (landet med bönder & jägare) är Hilux helt bannlyst. Enligt många det sämsta man kan köpa i klassen. Har hört en del som fått problem med Hiluxar de haft som firmabilar och det verkar mindre roligt,

King Cabar kan vara bra, men de senare modellerna. Har själv haft KC på jobb, och det var verkligen otroligt mycket strul trots att de inte utsattes för vansinniga prövningar.

L200 är vad alla kör här. Har själv dragit med en och är mycket nöjd, på gårdsplanen står nu en dubbelhyttare som väntar på motor.

Vi har också Pajero Sport som är en helt otrolig dragbil, men rejält törstig med sin kompetenta V6:a.

Tidigare har vi haft Range Rover, ett dyrt nöje. Mycket dyrt och mycket trevligt. Svårservat, svårt att hitta bra meckare (också på märkesverkstaden), mycket underligheter (luftsdämpning som lever ett eget liv, kännare som spökar konstant etc) men oj så go att köra!

L200 och Pajero sport får dra 3 ton, Rangen tog mäktiga 3,5!
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Vi har en Mitsubishi Pajero wagon. Det är dock ingen pick-up.

Den får dra 3.300 kg. Jättebra dragbil på alla sätt, men 3,5 l V6:an är något törstig den drar ca 1,1 - 1,9 liter milen beroende på last och vem som sitter bakom ratten. Våran är bensin men finns även en dieselversion.

Bra lastförmåga vi fäller sätena i bak och lastar en pall med foder i bilen utan problem.
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Har bara hört bra om hiluxarna här i norr. Att alla anser den vara en riktig kvalitetsbil. Skumt att det skiljer så totalt i uppfattning.

Vår tidigare dragbil (den som kraschades nu) var en nissan king cab. Dock en -98. Har varit nöjd med den faktiskt. Det enda negativa har varit att reservdelarna legat skyhögt i pris. Det som avskräcker mig lite från att köpa en king cab igen är att motorerna på årsmodell -00 till -06 tydligen ska ha lätt för att skära sig.

Har inte hunnit provköra L200 ännu men ska försöka hinna göra det snart. Tycker dock att de är lite fula utseendemässigt :o
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Vår tidigare dragbil (den som kraschades nu) var en nissan king cab. Dock en -98. Har varit nöjd med den faktiskt. Det enda negativa har varit att reservdelarna legat skyhögt i pris. Det som avskräcker mig lite från att köpa en king cab igen är att motorerna på årsmodell -00 till -06 tydligen ska ha lätt för att skära sig.

Vi hade en Nissan KC som motorn bokstavligen exploderade på :o
Det var en -02 o när vi skulle försöka få tag i en begagnad motor att sätta i så gick vi bet hundra ggr om!! Inte en enda begagnad motor i hela EUROPA!! Tydligen en vanlig åkomma att kolven tittade ut genom blocket... Vevlagret gick....:crazy:
För övrigt en mkt bra dragbil som drar 3 ton, men närmar den sig 30´mil så KÖP DEN INTE då är det bara en tidsfråga innan motorn ger sig..:confused:
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

De nyare modellerna ska visst vara bättre. Har en bekant som köpte den nyare versionen o på plats hos bilfirman fick garanteat att den "sjukan" var åtgärdad på den nyare bilarna. Detta var en -07 han köpte o den fungerar perfekt fortfarande ca 1 år senare.

Har dock hört många som blivit av med sina KC pga motorfelet som MissMolly beskrev.. :confused: verkar som om det upphörde nu vid -07 på de bilar som kom då.. Håller en tumme för det är en bra dragbil ;) Hade själv en som jag sälde av andra skäl -04 m 27´ på mätaren :o Den fungerade kanon som dragbil :bow: jag hade nog tur som sålde när jag gjorde :o
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Jag har bara sett en Hilux i trångmål, den hade satt sig fast där t o m vår XC70 kom loss (vid jakt). Det var lite pinsamt.

Sedan är frågan vad man ska använda dem till, starka att dra med eller komma ur lera på parkering vid tävlingsplats.
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Våran Kia Sorento får dra 2,8ton. Sorenton är i nån tidning utsett till årets dragbil tre år i rad (tror det var Caravan? -tidningen alltså) Våran är diesel automat o drar runt 1,0-1,2/mil. Urkopplingsbar fyrhjulsdrift inkl lågväxel och diffbroms.

Sorenton är ju inte i pickup-modell utan SUV-modell, men "rambyggd" o minst lika stadig som en pickup.


Har en halv bild på våran... Den ser mindre ut än vad den är- det är transporten som är stor...
boxen.jpg
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Har kört pappas jobbs L200 en hel del (den nya modellen) och jag gillar den skarpt :D Har även dragit med den men inte så tungt (bara en ponny men tung släp). Trevligt :)

Körde visserligen automat men tja.
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

En sådan har vi funderat på att skaffa! :) Just nu har vi en Mitsubishi L200, en -99. Den är dock lite trött, tycker vi, och vi har två hästar som tillsammans väger 1300 kg. Klart att det går åt stor transport och rejäl dragbil då. ;)

Vi har räknat ut att vi bör ha ett släp som bör ha en lastvikt på hästarna plus lite till. Kanske kommer man upp i 2,5 ton som totalvikt på släpet då och då behövs det som sagt en bra dragbil till det.

Är ni nöjda med Sorenton? Vi har en Kia Cee'd SW som vi köpte ny -07. Än så länge mycket nöjda med den och förhoppningen är att Sorenton även den motsvarar en hästägares förväntningar på en sådan dragbil! :laugh:
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Vi hade en Nissan KC som motorn bokstavligen exploderade på :o
Det var en -02 o när vi skulle försöka få tag i en begagnad motor att sätta i så gick vi bet hundra ggr om!! Inte en enda begagnad motor i hela EUROPA!! Tydligen en vanlig åkomma att kolven tittade ut genom blocket... Vevlagret gick....:crazy:
För övrigt en mkt bra dragbil som drar 3 ton, men närmar den sig 30´mil så KÖP DEN INTE då är det bara en tidsfråga innan motorn ger sig..:confused:


Å andra sidan beror det lite grand på hur man kör eller hur, man kanske inte kan köra hur som helst med en KC.
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Vi har en Hilux, Bästa bilen som någonsin stått på gården!!! Vi har visserligen en snikmodell utan 4wd. och med en vanlig dieseldoris motor.
Vi har aldrig ångrat köpet. Det enda vi gjort med bilden på 6000 mil är att byta bromsar (1gång) Och bytt olja.
Gubben arbetar i skogen och har aldrig behövt någon 4wd ändå. Knatar rakt ut i skogen och rakt ut igen.:laugh: Drar även trailern med 2kusar galant.
Toppen bil.

Enligt gubben världens bästa:p
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Å andra sidan beror det lite grand på hur man kör eller hur, man kanske inte kan köra hur som helst med en KC.

Så du idiotförklarar alla som kör/kört KC av den aktuella modellen??
Det är som sagt var inte bara min som motorn gett upp på...... Det rullar inte många KC som passerat 30´mil i Europa :p
Finns en anledning till att det inte går att uppbringa en begagnad motor av den aktuella typen i hela Europa samt att Nissan nu kallar in alla sina bilar för fri kontroll :angel:
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Så du idiotförklarar alla som kör/kört KC av den aktuella modellen??
Det är som sagt var inte bara min som motorn gett upp på...... Det rullar inte många KC som passerat 30´mil i Europa :p
Finns en anledning till att det inte går att uppbringa en begagnad motor av den aktuella typen i hela Europa samt att Nissan nu kallar in alla sina bilar för fri kontroll :angel:


Exakt samma sak hände den KingCab som var firmabil på mitt förra jobb! Det var bara att skrota bilen eller byta hela motorn för ett stot antal tusen. Vad som hände med bilen i slutänden vet jag inte, den kom aldrig tillbaka till jobbet iaf. Jag trodde det var för att den fick gå för hårt (firmabilar- vem är nånsin snäll mot dom?) men det var ju spännande o höra att det är ett vanligt fel!
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Knappast att jag idiotförklarar folk som kör eller kört KC över huvudtaget, kom inte med det påståendet. Om jag skulle få för mig att idiotförklara någon så gör jag det ansikte mot ansikte och inte via nätet. Vill inte höra mer ifrån dig om att jag idiotförklarar någon, det har jag inte gjort.

Det jag menar att med åren så kanske den motorn inte klarar de stora påfrestningar som det blir med att dra tunga släp och höga hastigheter mm.
Samtidigt så gäller egentligen samma sak med alla bilar och motorer att med åren så kommer slitaget gällande dragandet av tunga släp och höga hastigheter att ta ut sin rätt. Detta är inget som gäller alla KC utan bara vissa modeller med en viss speciell sorts motor i, bilarna finns med olika motortyper i men just denna typ är väldigt ovanlig och var det från början med.

Sen är det så att många sätter dit trimbox på den för att få ut mer effekt och där har du ett stort problem på dessa bilar. KC är väl heller ingen racerbil och avsedd för dessa farter som blir på våra motorvägar och nere i Europa på Autobahn till exempel.
I grunden är motorn ett hopaplock av flera olika motorer till denna modellen därav att det kanske inte vart helt genomtänkt från Nissans sida med denna motorn. Motorn är väldigt speciell och finns inte många av överhuvudtaget alls.
Denna sorten av motor satt bara i ytterst få modeller av KC under en begränsad tid.


Så du idiotförklarar alla som kör/kört KC av den aktuella modellen??
Det är som sagt var inte bara min som motorn gett upp på...... Det rullar inte många KC som passerat 30´mil i Europa :p
Finns en anledning till att det inte går att uppbringa en begagnad motor av den aktuella typen i hela Europa samt att Nissan nu kallar in alla sina bilar för fri kontroll :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

Nissan Terrano får dra 2.8t, Nissan Pathfinder 3.0t. Har alt du önskar.
 
Sv: Dragbilar som får dra minst 2 ton?

*kl*

Missat att uppdatera tråden, fullt upp med att hinna med allt det vanliga plus allt krångel man ska försöka lyckas med att fixa efter en krock.

Blev iaf en nissan navara tillslut. Hittade en dieseldriven som fick dra 2500 för ett riktigt kompispris via en bekant. Har väl varit ut och kört iaf en 20 vändor hittills och är väldigt nöjd med den som dragbil. Är en otrolig skillnad i uppförsluten jämfört med bensinaren som vi hade tidigare!
 

Liknande trådar

Äldre Vad finns det för bra bilar som får dra över 2 ton på BE kort? Gärna suv och måste vara 4wd, diesel samt bra kvalitet och hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
2 016
Senast: Centaur
·
Utrustning Jag har all respekt om folk ledsnar men nån kanske tycker det är kul. Jag har en Yeti där planen var att byta mot en nyare Yeti inom ett...
Svar
19
· Visningar
2 644
Senast: Digbil
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 990
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp