Dragkjedjor

Corax

Trådstartare
Dragkedjorna (spiral)på mina shortshaps har gått sönder och skomakaren vill ha 500:- för att byta ut dem.
Tänkte då att jag borde kunna göra det själv i stället.
Men det finns ju väldigt många olika (YKK)drakkjedjor och jag blir osäker på vad jag bör köpa.
Det satt som sagt spiraldragkjedjor på dem men det finns ju både plast, metall och spiral. Vad bör jag köpa och vad är egentligen skillnaden mellan dem?
 
Dragkedjorna (spiral)på mina shortshaps har gått sönder och skomakaren vill ha 500:- för att byta ut dem.
Tänkte då att jag borde kunna göra det själv i stället.
Men det finns ju väldigt många olika (YKK)drakkjedjor och jag blir osäker på vad jag bör köpa.
Det satt som sagt spiraldragkjedjor på dem men det finns ju både plast, metall och spiral. Vad bör jag köpa och vad är egentligen skillnaden mellan dem?
Hm.
Är det någon som vet hur man mäter dragkedjor?
De gamla är 39cm från 'metall till metall' och det känns som ett lite knepigt mått...
 
Maken spräcker sina shortchapsdragkedjor med jämna mellanrum och vi har för länge sedan konstaterat att det är billigare att köpa nya än att trassla med lagning. Han köper inte "dyra" längre för dom håller inte bättre dom.
 
Hm.
Är det någon som vet hur man mäter dragkedjor?
De gamla är 39cm från 'metall till metall' och det känns som ett lite knepigt mått...
På de oanvända nya ykkdragkedjorna jag har hemma stämmer måttet på icke delbara om jag mäter metall-metall. På de delbara är det faktiska måttet några millimeter längre. Själva isticksgrejens nederkant, stoppern eller vad nu den kan heta? hamnar utanför det mått som står. Serieproducerade varor sys ofta med dragkedja på rulle och stoppern sätts dit i efterhand då det blir billigare så måtten stämmer inte alltid med de dragkedjor man kan köpa själv. Mät tyget/materialet som chapsen är av så ser du om du kan sätta dit en 40 centimeters kedja istället. Det bör vara det enklaste om det kan fungera. Vissa riktigt bra sybehörsbutiker kan annars korta av dragkedjan (alltså ta bort några metallbitar av dragkedjan) och få det riktigt snyggt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: aiquen
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp