Draglinor fästs??

Lindon

Trådstartare
En bekant har köpt en shettis som är inkörd och van att köras. Vi båda därmot är helt nybörjare på körning. Selen är en bröstsele men saknar baksele. Jag TROR att den har draglinor eftersom det fanns ett par överloppsremmar som vi fäste i skaklarna, helt i okunskap:o. Efter att vi surrat fast linorna runt skaklarna. Vad jag också läst mig till är att draglinorna är de som hästen drar med och ska alltså fästas på svängeln och på nåt sätt sättas ihop med bakselen. MEN om rockarden SAKNAR svängel vad gör man då?

Jag själv har också en rockard samt sele, men ingen häst. Tänkte renovera upp den och använda sen då jag köper en ny häst. Då funderar jag på svängel. Den saknar sån. Var köper man sådana? har fattat att man kan göra egen.
 
Sv: Draglinor fästs??

Draglinorna går från bröstselen till svängeln, de ska inte sitta fast i bakselen.
 
Sv: Draglinor fästs??

Ok. Men om man saknar svängel - tar man helt enkelt bort draglinorna då? Nu har jag ju uppfattat att man BÖR använda draglinor och svängel.
 
Sv: Draglinor fästs??

Jo, om det är en sån sele där bröstselen sitter ihop med däckeln i en ring (där man fäster skaklarna) kan man köra utan draglinor och låta hästen dra med skaklarna i stället.
Om bröstselen är lös från övriga selen funkar inte det.
 
Senast ändrad:
Sv: Draglinor fästs??

Du kan inte använda en bröstsele (med lös brösta) utan draglinor, det blir helkajko och är inte sjysst mot hästen eller säkert för fem öre.

Svängel kan man köpa på exvis driveout mfl, eller som sagt be hyfsat svetskunnig person göra själv. Det finns dock svänglar för inte alls många pengar som är gjorda för att fästas på just rockard.
 
Sv: Draglinor fästs??

Nu vet jag inte om bröstan är lös eller sitter ihop. Jag funderar på min egen sele. Tror den är travmodell eftersom den saknar baksele. Såg då på drive out att de säljer seldelar till hyfsade priser. Men svängeln då, läste i nån tråd om att det finns olika sorter. Kan man t.ex. köpa en som bara svänger från sida till sida?

En annan fråga. Vad är slaggjord? Baksele används för att hästen ska bromsa.. är slaggjorden för att hästen inte ska kunna sätta benet över skaklarna? använder man alltid BÅDE slaggjord och baksele? finns det bakselar med inbyggd slaggjord eller måste jag köpa både och skillt?
 
Sv: Draglinor fästs??

Slaggjord är för att hästen ska få svårare att sparka bakut. En sån behövs inte om du inte har en häst som sparkar.
 
Sv: Draglinor fästs??

Har du läst trådet som (just nu, hos mig) ligger ovanpå detta "Hjälp med vagn, sele, mm!" ? Där tas upp mycket liknande frågor med bilder... och det har lovats kommer fler bilder idag ;)
 
Sv: Draglinor fästs??

Om bröstan sitter ihop eller inte är lätt kollat.

Ta fram din sele. Har du en brösta som sitter fäst i däckeln eller avslutas bröstan med ett spänne på vardera sidan (för att fästa draglinor i)?

Sitter bröstan ihop med däckeln så är det inte en sådan bröstsele som rekommenderas här. Har den i stället spännen för draglinor så fäster man draglinorna i bröstan och andra änden av draglinorna fästs i svängeln.

Om du tittar på den här bilden av min häst för vagn så ser du en del av selen. Du ser hur bröstan "hänger runt halsen" och ligger över bogen samt hur den övergår i draglinorna som löper till svängeln. Bröstan skall vara så spänd i draglinorna att den drar vagnen och så att inte skaklarna kan åka ur däckeln trots att de ligger lösa där.

I däckeln, som är delen som ligger runt hästen bakom manken ligger skaklarna i öglorna - lösa. Däckeln och skaklarna ska inte dra vagnen utan endast hjälpa till att svänga vagnen och även förhindra tillsammans med bakselen att vagnen åker fram i nedförsbacke.

Bakselen är remmarna runt rumpan och över rumpan/korset på hästen. Bakselen skall vara fäst i öglor på skaklarna för att få bäst effekt vid bromsning av vagnen. Bakselen skall vara precis så fastsatt att den inte stör hästens rörelser när hästen går framåt men ändå så pass att den tar i och bromsar vagnen mot hästens rumpa när hästen går i nedförslut.

Superkort förklaring - jag hoppas att den hjälpte till att reda ut lite.

En slaggjord är för övrigt en rem som är till för att förhindra/avråda hästen från att slå under körning. Den kan också i viss mån förhindra att hästen kommer över skakeln - i och med att den förhoppningsvis inte slår med slaggjorden.

Om du har en travsele eller inte bör vara lätt kontrollerat. Titta på däckeln, endera har du en travsele med en däckel där det finns så kallade quick hitch monterat (knäpp-fast-vagnen-fästen) eller så har du en däckel med en ögla där man lägger i skakeln på vardera sida. Om det också finns remmar för att snöra fast skakeln i öglan så är det en travsele.

Eller så visar du en massa bilder på ditt ekipage så får du säkert lite hjälp med att få till det hela!
 
Sv: Draglinor fästs??

Maj2008002.jpg


Bilden kom ju inte med :p
 
Sv: Draglinor fästs??

Tack för utförligt och lättförståeligt svar:bow: (och bilden).

Den som jag är bekant med, alltså shettisens ägare. Hennes sele är har en lös brösta. Grejen är att hon är lika okunnig som jag, men hade fått instruktioner av den hon köpte selen av. Vi konstaterade igår att selen inte är komplett eftersom den saknar baksele, samt att draglinorna sitter ihop med bröstan (går inte att ta löst, är i en enda del). Rockarden däremot saknar svängel och därmed kan man inte fästa draglinorna där. Dessutom har selen remmar som ska snurras runt skaklarna (vilket jag förstått inte är bra). Hon hade alltså både snurrat fast dessa remmar SAMT draglinorna. Ägaren och jag gjorde alltså som hon hade sagt, vilket resulterar i att häststackaren får dra kärran i skaklarna, samt att det är enormt svårt att svänga eftersom rockarden är helt "fast". Vi kunde alltså konstatera att hon som sålt selen nog kört på helt fel sätt:cool:

Ägaren är dock ansvarig och vill nu göra det på rätt sätt, vilket är att montera fast en svängel på kärran, samt skaffa en baksele. Vad mera kan vi göra?

Min egen sele (kollade just) har även lös brösta. Den har öglor där skaklarna ska sättas samt remmar som ska snöras runt skaklarna. Detta måste alltså vara travsele ? Den saknar även baksele eftersom dom som sålde den inte använde sån. Så en sån + svängel ska jag komplettera min sele med.

Men en kanske dum fråga som både jag och shettisens ägaren funderar på: varför säljer man rockarden (hennes är sgs splitterny) UTAN svängel?? om man nu ändå "ska" använda draglinor och svängel?!
 
Senast ändrad:
Sv: Draglinor fästs??

Om du tittar på bilden igen så ser du att min sele också har draglinor som sitter fast i bröstan. Lite opraktiskt men funkar förstås lika bra som om där fanns ett spänne. En aning meckligare att spänna för bara...

Anledningen till att man kör rockard utan svängel är nog att många kör rockard med travsele - vilket inte behöver vara fel under förutsättning att det handlar om en lätt vagn och att man kör på relativt plant underlag. Min häst blir tokig av lycka när han får gå med stallägarens travrockard och travsele - då vet han att det blir lite "oseriös körning med lite rejsande" :D Detta trots att han nätt och jämnt får plats mellan skaklarna...

Många kör också rockard med loksele, då krävs att skaklarna har en ögla som man kan fästa seltungan i. Ingen lyckad kombination om man inte gjort om lokselen i och för sig.

Körning är nog generellt sett lite så att folk "bara kör" och bara kör lite då och då för nöjes skull. När jag började köra så körde jag min dåvarande foderhäst med hennes rockard och loksele - och sällan har jag sett en häst som älskat körning mer än hon gjorde. Sannolikt hade hon älskat körningen ännu mer om utrustningen varit perfekt också men hon var nöjd och glad som det var också. Kör man inte så ofta är det ju kanske inte LIKA viktigt heller - det må vara lite mindre bekvämt för hästen men med en rockard som ju sällan eller aldrig väger så mycket blir det ju inte direkt obekvämt heller skulle jag tro.

En svängel på vagnen så borde ni ha ett skapligt ekipage sedan!

Men ta gärna ett par bilder och lägg ut så kan ju de kunniga som jag vet huserar här hjälpa till att kommenera om det skulle vara något annat som är galet! Det är alltid bra att få lite input!
 
Sv: Draglinor fästs??

Vad gäller din egen sele skulle jag vänta och se vad det blir för häst först - selen kanske inte alls passar hästen. Och så skulle jag nog fundera lite på vilken typ av körning jag ville ägna mig åt. Lätt och enkelaxlad vagn, bra vägar och inga backar så visst kan du köra med en travsele - men har du inte de förutsättningarna eller vill kunna köra lite offroad så kanske du skulle överväga en annan typ av sele?

Har du en travsele så är det dessutom inte just någon vits med baksele. Vagnen rör sig inte tillräckligt för att du skall få bakselen att funka helt enkelt.
 
Sv: Draglinor fästs??

Ja kanske lite onödigt att fundera på selen innan jag ens har häst. MEN eftersom jag planerar att köpa en häst i den stl som selen är så tror jag ju att den kommer att passa.. men..inte vet jag. Lättaste skulle vara att jag klär på en häst selen så får nån titta. Men då är jag inte hundra på hur man sätter ut bilder. Får återkomma senare!;)

Tack iaf för hjälpen! du har rett ut en del jag funderat på.
 
Sv: Draglinor fästs??

Sök på travsele+shettis på google och bröstsele+shettis och jämför med din sele!:)

Själv tycker jag shettisar drar bäst i en loksele (ofta ligger en brösta på bogspetsarna). Då kan man strunta i svängel, lokor fungerar på lite annat sätt än brösta - dock drar hästen ändå bekvämast med draglinor:)
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 817
Senast: ameo
·
Körning Har ett QH sele och vill nu också sätta dit QH fästen på rockarden som köptes igår. Jag har inte kört på evigheter och har ingen som...
Svar
2
· Visningar
2 109
Senast: Beet
·
Utrustning Har 2 utetäcken som jag skulle vilja sätta halstäcken på, just för att hästen är sån fryslort. Och för att jag är för snål för att köpa...
Svar
0
· Visningar
640
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
1 978
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp