Draglinor...

Ajabaja

Trådstartare
Var & köpte två par dubbelsydda draglinor på hööks igår. Ett par i shettis storlek till shettisen & ett par i cob till min lilla c-ponny. Tror ni inte då att de till c-ponnyn är för korta! :mad: Hur gör egentligen de som har stor häst? Full storlek måste ju vara minimalt för dem! Ska prova att använda cob draglinorna till shettisen & lämna tillbaka shettis linorna & köpa full storlek tror jag!

Men jag måste ju fråga om jag har gjort något fel!
C-ponnyn har en rockard för en d-ponny. Jag satte linorna i svängeln & de räckte inte fram till att knäppa i ringen på bröstselet utan bara till däckelgjorden, & där kan de ju inte sitta! Gjorde jag något fel? & hur ska jag se till att jag får rätt storlek? :confused:

:p
 
Uhmm, en första fråga, är din brösta tillräckligt lång? Remmarna från däckeln till bröstan ska hänga lodrätt och då brukar ju ringen vara precis över däckelgjorden.

Annars är det väl så att de helt enkelt är för korta i fårhållande till dina skaklar och då är det inte så mycket annat att göra än att byta?
 
MAn får alltid mäta skackeln innan man köper draglinor. Mätte skacklarna i några stall och kom fram till att en av B-ponnyerna hade lika långa skacklar som vagnen till bruksnordisen och halvblodet på 175cm hade kortare skacklar :angel:
Och det är inga hemmabyggevagnar!
 
Sv: Re: Draglinor...

ja de måste ju bero på skakellängden du har kanske väldigt ¨långa skaklar brukar de va svårt o svänga ekipaget?
 
Sv: Draglinor...

Hej!

Det som är avgörande för draglinornas storlek, är längden mellan svängel och skakelöggla på vagnen.
Om du har "d-ponny" storlek på vagnen bör du ha samma storlek på draglinorna, altså "d-ponny" storlek eller full.
Draglinornas storlekar bedrar, då tillverkarna beskrivar vad för häst dom ska passa till. Men då det finns olika vagnar är det inte sakt att en "shettis" draglina passar just "mitt" shettisekipage då jag kanske valt en längre vagn (läs skaklar) än normalt till shetts. Man måste då välja större storlek på draglinorna trots att man har en liten ponny.

När man tävlar är det annars smidigt med korta skaklar. Och jag vet svänglar som är inlindade i tjock stoppning ifall hästen skulle slå i den med bakbenen (hemska tanke! :( ).
Men det är vanligare med långa skaklar vid hobbykörning och hemmabyggen.

Du skriver att draglinorna bara räckte fram till däckelgjorden, hur måga cm fattas det då? Inte ska det vara många för då har du troligen en för liten (kort) brösta. Titta på första länken nedan, trots det sämre selvalet är den korekt anpassad. Däckelgjorden ligger nästan bakom dragringen.
Länk: Sämre variant av bröstsele även kallad "skitsele"

Jag tycker det är bättre att kosta på en komplett bröstsele med tillhörande draglinor, huvudlag, töm och baksele.
Jag antar att du inte kör med sådan sele då du köper draglinor.
En komplett bröstsele är bättre då den ofta har stoppad däckel, fodrad brösta och baksele som är nylonförstärkt så att lädret inte töjer sig. Tömmar och huvudlag med skygglappar brukar ingå. Skakelfästet och draglinorna är var för sig.
Länk: Komplett bröstsele
Mvh Lisa
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 487
Senast: Kristall10
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 456
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp