A

aldente

Är det hädelse att lägga på en gångartshingst på henne? Hon är trevlig modell har taktmässiga gångarter med ganska mkt luft ,mkt bra skritt och galopp. Har bara tävlat hoppning och inte skolad i dressyr.
När jag ringde till flyinge och frågade (ville andvända Bugatti) då tyckte dom att jag skulle andvända hopphingst tex Camiell FlamingoZ, ForFeeling, Qalle eller Emmerton. Ingen av dom tilltalar mig.
Ringde sen till Ängagården ,var intresserad av Riverside (samma möderne som Bugatti men e:Regazzoni) eller Danzas.
Bra val tyckte han men på ett Dragonsto får du en kanon avkomma med Guido (nja)suck :confused:.Farfar Gaspari var ju dressyrhäst så det kan ju inte vara helt fel spår mamman är/var fullblod.Vad tycker ni? Förslag? :confused:
 
Dragon var ju känd som mer alround betonad, så det tycker jag inte att du skall känna något för.

Mitt sto har Dragon som morfar och hennes mamma la dom på Elizar, också alround betonad men kanske mest känd som dressyr avlare. Men hennes starka sida är hoppningen.

I slutänden är det ju ändå du själv som väljer oavsett vad Flyinge och dom andra säger. Gör det som känns bäst.

Dragon var som sagt väldigt alround.
 
Är känd för att göra som jag vill :D,men vill inte få massa skit av andra. Jag vill ha en avkomma med mkt bra gångarter som kan ta sig över en pinne i skogen eller några bommar på banan om det skall behövas. Tror iof att stoet fixar det , men man har ju hört om dressyr hästar som inte ens vågar det :eek:. Om jag får ett stoföl kanske jag vill behålla det och jag vill avla dressyrhästar så det så. (envis aldente som gör som hon vill och inte lyssnar till experter,vägen till framgång enligt Briars upfödare) ;) :rofl: :rofl:
 
Inte Briar,av hundratals hingstar behöver man ju inte ta en som är släkt. Briar har Gaspari i4e led och stoet i 2a. Briar är en jätte fin häst men har gett lite ojämt ,beror ju iofs på stona men nej tack. :smirk:
 
Fast jag tror att det problemet sitter mer i huvudet på ägarna som tränat dem enbart "på mark", än vad det sitter i huvudet på hästarna. :angel: En häst som får en "all round"-utbildning tar sig nog fram lika bra i skog och mark oavsett inriktning. Sen att talangen för hopp respektive dressyr skiljer sig åt är en annan sak. :D
 
Det är inte lätt att få avelsrådgivning av hingstägare eller stationer. Det märks tydligt att de styr mot den hingst som de tjänar mest själva på eller vill få populär. I det ena fallet har du fått rådet att använda ägarens hingst i stället för de som ägaren representerar. Det ger naturligtvis mer pengar till ägaren.

Synd att det är svårt att få oberoende avelsrådgivning. Det är så många som efterfrågar det men som påverkas av andra saker än vad som verkligen passar till stoet. Säg den hingsthållare som inte förespråkar sin egen hingst!

Ann
Stuteri Stubbäng
 
Varför måste allting stoppas in i fack? Vi vill föda upp hästar som hoppar OCH rör sig. Personligen tror jag inte på Sveriges idé om att godkänna hingstar på specialbegåvning. Alla hingstar borde vara godkända både dressyr och hoppmässigt.
Lägg gärna gångartshäst på ditt sto, men använd en som kan hoppa också.

Det kan ju alltid bli en fälttävlanshäst :angel: Vi vill ha det som hoppar som en hopphäst, rör sig som en dressyrhäst och har ett fantastiskt temprament. :d
 
Jag tycker inte heller att det är fel att ta ett Dragon-sto till en gångartshingst.

Vad tycker du om Master?
 
Jag gillar Master men tror att det kan bli väl litet. Har för mig att han ger lite tossigt temprament ,kan bli lite väl kul till min gasade märr. Det lutar nog mer åt något tyskt modernt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp