"Dragproblem"

Only_Me

Trådstartare
Jo som ni kanske vet så har jag en underbar Amstaff hane det enda problemet vi har egentligen är att han drar så förbaskat.
Ja, vi stannar varje gång han drar å han får sitta å sen se på oss å när vi bestämmer så säger vi kom å så går vi några steg å sen är det samma sak igen. Ibland går han ju givetvis bättre, specielt om vi är ute i skogen å så.

Så nu vill jag gärna ha lite tips på vad man kan göra/använda som hjälpmedel, jag vill gärna inte använda stryp på en hund som redan är så mukellös för då kan dragande bli ännu värre.
 
Sv: "Dragproblem"

Hej!!

Har du provat sele?
jag har 2 st amstaff och den ena drog som tusan och vi skaffa sele och nu går den hur fint som helst!
och så finns det ju sån här rem runt munne ir vad man ska säga:) typ som een grimma som man har på när man lär dom ..dom lär sig mkt snabbt!!!
 
Sv: "Dragproblem"

Vi har använt vanligt sele på honom sen han va 8 veckor.
Kan inte nosgrinna göra illa hunden då?
Funderat på sån antidrag sele ist m,en dom ska tydligen oxå göra illa hunden.
 
Sv: "Dragproblem"

Hej!!

Har du provat sele?
jag har 2 st amstaff och den ena drog som tusan och vi skaffa sele och nu går den hur fint som helst!
och så finns det ju sån här rem runt munne ir vad man ska säga:) typ som een grimma som man har på när man lär dom ..dom lär sig mkt snabbt!!!

JA vilken idé sätta sele så de kan dra mycket ljämnare med alla 4benen utan utan att det blir obehagligt åt halsen när dom drar som tokar.

JA vilken idé sätta grimma på hunden o slita o rycka.Så det blir sne blastningar på nacken o.s.v. nej då kan man ju ligga gärna hänga på ett stackel än de satans haltina som finns.

Nej sätt ett vanligt traditionellt helstryp på hunden o när den drar säger du "nej" o drar lungt i kopplet bakåt så hunden stannar upp lite o ni går framåt o kopplet är slakt belönar du hunden, belöningssättet för du lista ut själv du känner din hund bäst.
 
Sv: "Dragproblem"

Halti, stryp, gå-fint-sele, stackel och alla andra verktyg som finns fungerar enligt samma princip, nämligen obehag. Beroende på hur skarpt hjälpmedlet är kan maximala obehaget som åsamkas hunden vara olika starkt. Man ska dock inte luras att tro att gå-fint-sele eller halti är snällare än exempelvis stackel för det gör bra ont när det trycker på lymfkörtlar eller trycks ihop nack-kotor. Som människa blir man rejält stark med alla dessa verktyg och kan ta i bra mycket mer än vad som kan behövas.

Det är också anledningen varför halti och gå-fint-sele ger så bra resultat, så länge de sitter på vill säga. Det blir ju obehagligt och gör ont att dra.

Jag skulle hellre välja Pirus metod än någon grimma.
 
Sv: "Dragproblem"

Det var det jag trodde att även om det inte ser lika hemskt ut som stackel så gör det ändå ont....men det finns inga andra saker man kan prova som inte gör illa hunden?
Alltså mer än att stanna varje gång han drar.
 
Sv: "Dragproblem"

Det var det jag trodde att även om det inte ser lika hemskt ut som stackel så gör det ändå ont....men det finns inga andra saker man kan prova som inte gör illa hunden?
Alltså mer än att stanna varje gång han drar.

Under all den tid jag har hållt på med hund så har jag då inte gjort en enda hund illa genom en koppelkorrigering.

Du behöver inte tokrycka det är inte det som är menningen men små korta ryck till hunden tänker till o lugnar sig så fortsätter du sen lugnar han sig så belönar du han/hon.
 
Sv: "Dragproblem"

Man kan testa att byta håll också direkt kopplet spänns, men alla de här metoderna är långsamma och kräver rätt stort tålamod och konsekvens för att bli riktigt bra. De fungerar så länge motivationen att dra inte är för stor eller liknande.

Själv saknar jag tålamod för att stanna, vända eller trixa på det viset så jag har gjort som så att jag antingen snärtat med kopplet eller gjort ett lätt ryck för att bryta dragandet och berömt då kopplet slackat. Det blir ett visst obehag av det, men samtidigt anser jag att det inte ska vara behagligt att gå och flådra längst ut i kopplet. Det är när kopplet är slakt som det ska vara skönt och trevligt.
 
Sv: "Dragproblem"

jag vill gärna inte använda stryp på en hund som redan är så mukellös för då kan dragande bli ännu värre.

:confused: Varifrån har du fått den ideén?
Rätt använt, så medför ju inte ett kedjestryp att hunden drar mer..Det är ju tvärtom så att hunden drar mindre, om man använder det korrekt.
Du får väl helt sonika lära hunden vad orden "nej" och "fot"betyder...
Tror din hunds dragande och stretande i kopplet helt enkelt är ett stort tecken på ouppfostran helt enkelt!
 
Sv: "Dragproblem"

En sak man kan göra är att skilja mellan rastning och promenad. Jag har väldigt nosiga hundar och de "glömmer" lätt bort att inte stanna till och nosa om vi är ute och går. Det blir bara irriterande stopp. Så jag har gjort så att vi rastar med långt koppel. Hundarna får nosa och stanna. När vi promenerar så kortar jag upp kopplet lite så att hundarna går vid sidan och det är signalen att det inte är okej att springa och nosa i backen och "glömma" bort att vi är ute på promenad.

Om du har stryp eller ej spelar ingen roll eftersom att halsbandet inte inverkar på hunden när den inte drar... Försök också se över er livssituation. Drar och stretar hunden i kopplet för att det helt enkelt är dagens höjdpunkt och att hela dagens behov och utlopp av energi ska komma just då? Det är inte lätt att lära sig gå i koppel om man har myror i brallan och det är det enda roliga man har.
 
Senast ändrad:
Sv: "Dragproblem"

Piru å Jadzia; Tack för goda råd, jag ska nog prova med det då!
Skönt att det finns såna som ni här på buke, som kan mer än mig utan att trycka ner mig!

Gnist; Ja det är ju uppfostran jag håller på med just nu eller hur, eller kommer dina hundar till dig helt färdig uppfostrade :confused: .
Sen försöker jag att inte använda nej så ofta eftersom allt som är fel inte ska vara nej. Fot kan han inte helt än men det kommer, han är ju bara 7 månader å inte en fullvuxen hund.

Brandgul; Vi går ut med honom många ggr per dag av den enkla anledningen för att koppelträna honom, sen när vi går på den långa promenaden springer han ju av sig som attan. Han får ju inte va ute å gå hur mycket som helst heller efter som han bara är 7 månader, så vi håller oss inom den ramen å dessutom får han massa mentalträning hemma. Tack för dina tips med.
 
Sv: "Dragproblem"

Min herre är en sådan hund som vill vara överallt samtidigt, vilket i sin tur resulterar i att han tenderat till att vilja dra.
För oss har det fungerat allra bäst att helt sonika byta riktning när han började, det kräver dock en hel del tålamod och att man är konsekvent.
 
Sv: "Dragproblem"

Hur kan du göra dig mer åtråvärd så att han tittar mer efter dig än nosar i backen? Inga stora saker, utan mer ett förhållningssätt och en tanke att ha bakom örat.

Varför ska han välja dig framför att göra något annat roligt? Varför är det roligare att gå med dig än att undersöka en spännande doft? Vänder man på det och tänker så, så kan det ofta vara lättare att se det från hundens synvinkel och varför det blir som det blir. En del saker kan lösa sig av "sig själv" bara man vet vad eller varför ett visst beteende utlöser.
 
Sv: "Dragproblem"

Gnist; Ja det är ju uppfostran jag håller på med just nu eller hur, eller kommer dina hundar till dig helt färdig uppfostrade :confused: .
Sen försöker jag att inte använda nej så ofta eftersom allt som är fel inte ska vara nej. Fot kan han inte helt än men det kommer, han är ju bara 7 månader å inte en fullvuxen hund.

Nej, men vid 7 månaders ålder kan de gå o koppel utan att streta och dra och mina hundar får tidigt lära sig vad ordet nej betyder. Felbeteenden de gör = Nej. När de gör rätt = Mkt beröm i positivt tonfall. Har funkat i alla tider på mina hundar i alla fall..Även på mina kurshundar har det fungerat mkt bra.
 
Sv: "Dragproblem"

Har du inga tips å komma med ist för att förklara hur duktig du å dina hundar är?

Yeah; Jag ska prova på det, tackar :)

Brandgul; Det är ju det jag behöver tips till oxå för godis är det som funkar bäst men ändå inte bra. Tack för att du hjälper mig
 
Sv: "Dragproblem"

Som sagt: Felbeteende = nej + ev. korrigering. Rätt beteende = Mkt beröm med glatt tonfall + godis om man nu använder det i träningen som belöning.

Alltså: Om hunden drar = Säg nej + ev. korrigering, stanna upp och låt hunden söka kontakt innan ni fortsätter. När hunden går utan att dra: Beröm och prata med hunden, så att den söker kontakt, i stället för att snusa i backen/dra i kopplet.
 
Sv: "Dragproblem"

Denna fras från dig gjorde mig lite förvirrad!

Sen försöker jag att inte använda nej så ofta eftersom allt som är fel inte ska vara nej
:confused:

Allt som är fel ÄR nej! Och innan hunden lärt in detta så det sitter i ryggraden vad som är nej eller Ok så måste du tydligt tala om detta för hunden. Men utveckla gärna hur du menade!

Och jag skulle inte vara rädd för att sätta på hunden stryphalsband och köra de tekniker som nämnts ovan om jag var du! ;)
 
Sv: "Dragproblem"

För att fylla på Piru o Jadzias svar som jag tyckte lät vettigast så kan du även gå ut enbart för att fot/koppelträna. Du måste givetvis hålla hunden i fot position och gå energiskt i början för att inte tappa intresse. Gå i cirklar och gör vändningar. Principen är att det du gör ska vara intressant. Träna på ögonkontakt och beröm när h*n går utan att ha sin tyngd i kopplet samt tittar på ditt ansikte.
Allt eftersom kan du även variera din gåtakt genom att göra ökningar och minskningar/göra halt. Hoppas du förstod vad jag menade:crazy:
Hursomhelst. lycka till.
 
Sv: "Dragproblem"

Brandgul; Det är ju det jag behöver tips till oxå för godis är det som funkar bäst men ändå inte bra. Tack för att du hjälper mig


Går inte hunden igång på att kampa/leka? Kanske kasta boll/pinne?
För isåfall drar du upp hunden en del innan du börjar träna genom lek så att h*n bygger upp ett intresse för det eventuella föremålet och på så vis är villig att lyssna på dig för att sedan belönas med leksaken. Tänk på att belöning ska ske direkt!
 
Sv: "Dragproblem"

Ja selen hjälpte på våran amstaff ialf!!!!
Och så var han lite dryg när man möttee hundar så då provade vi nosgrimman..och det funka mkt mkt bra!!!för när han har på sig nosgrimman så försöker hans inte änns och dra!vet många många som har nosgrimma på hundar!tex flera här i byn har det på sina amstaffar...så dom gör INTE hunden illa!!!!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 352
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 031
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 361
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp