Dragsele för pulka/skrinda

Is

Trådstartare
Vad använder ni för dragsele till pulka och skrinda?
Har provat lite olika både kombiselar och lokselar men tycker inget sitter riktigt bra. Antingen ligger de på hals/bog eller trycker på ryggen. Tycker det är väldigt ojämn belastning.
Tittade nu på en sådan här men när remmen inte sluttar något så känns det som att den kommer hamna ovanför bröstbenet och trycka på strupen (vilket jag tycker det ser ut som den gör även på hunden på bilden)
698575378efea19235a9290ae4407000-300x300.jpeg.jpg
 
Från början hade jag en segerbadensele sen beställde jag en specialsydd nomesele,som då hade dubbel funktion.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Jag har olika beroende på om det är skaklar eller lina som det dras med. En gammal loksele till skaklar och en dragråttan till lina.
Jag har visserligen bröstsele också, men till tidigare hundar har den använts till spår och med nuvarande så har jag den till nosworket. Vi använder Amoken till spår.
Summa sumarium är att jag vill inte hämma bogen vid drag ;)
 
Jag har olika beroende på om det är skaklar eller lina som det dras med. En gammal loksele till skaklar och en dragråttan till lina.
Jag har visserligen bröstsele också, men till tidigare hundar har den använts till spår och med nuvarande så har jag den till nosworket. Vi använder Amoken till spår.
Summa sumarium är att jag vill inte hämma bogen vid drag ;)
Ja med pulka och skrinda är det ju skaklar som gäller och det är det jag inte riktigt hittar bra sele till. Vid vanligt lindrag har jag en non- stop sele free motion som funkar bra.
Men ska kanske kolla runt på lokselarna och se om jag hittar någon som sitter bättre än de jag har sedan tidigare. Men letade loksele för några år sedan utan resultat tyväre
 
Ja med pulka och skrinda är det ju skaklar som gäller och det är det jag inte riktigt hittar bra sele till. Vid vanligt lindrag har jag en non- stop sele free motion som funkar bra.
Men ska kanske kolla runt på lokselarna och se om jag hittar någon som sitter bättre än de jag har sedan tidigare. Men letade loksele för några år sedan utan resultat tyväre
Hmmm, jag vet inte hur de nya lokselarna är (om dom öht nytillverkas?) men på min ur-gamla så kan man ställa in den efter hunden på ganska många sätt, går det inte på dina?
Jag som är upplärd både på brukssidan och travsidan med körhästar är lite nördig med draglinjer :angel: och det är ju olika draglinje på pulka och skrinda inbillar jag mig (jag har ingen egen skrinda, men sett andra som haft).
Men hittar du en med rätt längd på lokorna så borde den gå att ställa in efter hunden tycker jag. Lycka till med letandet :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 170
Senast: LECH
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: caballus
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 495
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp