Dräktiga ston 2017/2018

296 dygn här och tysken börjar få ett rätt ordentligt juverödem. Hon fick underkasta sig att få juvret undersökt igår av stallägaren och då hon dels hatar män, dels hatar undersökningar av alla de slag så var det en djupt skeptisk tysk som på nåder mottog en morot efter det.
20180602_134423.jpg
 
Dygn 330 och det ser väldigt lugnt ut. Undrar. Ropade nog hej lite för tidigt. Ser inte ut som om det är på gång än.

Juvren är lite mer fyllda på morgonen men inte som det var sist jag skrev. Beräknat datum är den 16 juni så vi håller koll. Allt finns hemma men jag har inte halmat upp boxen riktigt än.
 
300 dygn idag och tysken stod med nästan ifyllt juver igår. Ett ödem utan mjölk är det men stort. När vi nu har tagit oss så här långt så får hon gärna vänta i ett par veckor till. Kompisen fölade för två dagar sen så förhoppningsvis är det den plötsliga hormonrushen som gjort att det växt till sig. Bilden är två dagar gammal och igår var det ändå betydligt större.
20180605_135427.jpg
 
Vi är i chock... Har fölvakat en månad och tyckte att juver inte var riktigt som förväntade, men tänkte att med maidensto kan de ju vara så. Dräktighetskollad dygn 18, 45 och 126 (missade dygn 90) ua. Hela dräktigheten har fortlöpt enl förväntat och så sent som 19 maj tyckte vi att vi såg tydliga sparkar. Men så sa vänner att ta du vet för säkerhetsskull. Så igår på dygn 352 gjordes rektal och ultraljudsundersökning. Veterinären undrade varför vi ville göra de när han såg stoet och sedan kom domen, här är inget föl :cry::cry::cry::cry:. Med tanke på hur säker han var innan undersökningen rekommenderade han ändå second opinion av ytterligare en veterinär (är även vän till familjen och blev därför väldigt chockad själv).

Så på dygn 352 har jag plötsligt inget föl alls... fattar absolut ingenting...
 
Vi är i chock... Har fölvakat en månad och tyckte att juver inte var riktigt som förväntade, men tänkte att med maidensto kan de ju vara så. Dräktighetskollad dygn 18, 45 och 126 (missade dygn 90) ua. Hela dräktigheten har fortlöpt enl förväntat och så sent som 19 maj tyckte vi att vi såg tydliga sparkar. Men så sa vänner att ta du vet för säkerhetsskull. Så igår på dygn 352 gjordes rektal och ultraljudsundersökning. Veterinären undrade varför vi ville göra de när han såg stoet och sedan kom domen, här är inget föl :cry::cry::cry::cry:. Med tanke på hur säker han var innan undersökningen rekommenderade han ändå second opinion av ytterligare en veterinär (är även vän till familjen och blev därför väldigt chockad själv).

Så på dygn 352 har jag plötsligt inget föl alls... fattar absolut ingenting...
Oj då, beklagar. :( Vet en bekant som var med om samma förra året, stoet kontrollerad så sent som 250 dygn och var dräktig men det kom aldrig nåt föl. Hade antagligen kastat i hagen på dagen, hennes veterinär sa att vildsvin eller räv kan ha varit framme och tagit det. Jättetråkigt hur som helst.
 
Ja vi är verkligen chockade. Tyckte verkligen de var fölrörelser för bara någon vecka sedan vilka flera instämmer med...
 
Jättetråkigt - men just detta med fölrörelser är ju vanskligt lurigt. Särskilt när en är så övertygad om att stoet är dräktigt

Hade de bara varit de men de i kombination med allt annat. Växande mage som sjunker nedåt, bakåt. Juver som växer. Mjölk i juver. Värkar nattetid. Ingen brunst eller reaktion på hingst
 
Hade de bara varit de men de i kombination med allt annat. Växande mage som sjunker nedåt, bakåt. Juver som växer. Mjölk i juver. Värkar nattetid. Ingen brunst eller reaktion på hingst

Hur pass kunnig är veterinären? Hen sa ju enligt ditt inlägg själv att ni skulle ta ut en till, så det hade jag nog gjort med det du skriver. Hur ser juvret ut? (gärna bild) och hur ser mjölken ut?
 
Hade de bara varit de men de i kombination med allt annat. Växande mage som sjunker nedåt, bakåt. Juver som växer. Mjölk i juver. Värkar nattetid. Ingen brunst eller reaktion på hingst

Låter verkligen som om hon är dräktig - eller har kastat extremt nyligen och i så fall borde ni hittat en död fölunge nånstans och det *borde* synas på stoet.

Jag tycker absolut att det är läge för en second opinion och håller såklart en tumme för att första veterinären har fel.
 
Hur pass kunnig är veterinären? Hen sa ju enligt ditt inlägg själv att ni skulle ta ut en till, så det hade jag nog gjort med det du skriver. Hur ser juvret ut? (gärna bild) och hur ser mjölken ut?

Veterinär är mycket rutinerad men även vän till familjen vilket gjorde honom väldigt chockad. Så därför ville han dels för vår och hans skull men även för fosterförsäkring av stuteriveterinären.
 

Bifogade filer

  • 78FF71E7-68CC-4A42-A70F-92AA9D3AD8E4.jpeg
    78FF71E7-68CC-4A42-A70F-92AA9D3AD8E4.jpeg
    304,5 KB · Visningar: 57
Här är en bild på mjölken för 2 veckor sedan
 

Bifogade filer

  • 0CE7320B-6F44-4B6B-8E26-B8D357DA50C8.jpeg
    0CE7320B-6F44-4B6B-8E26-B8D357DA50C8.jpeg
    116,2 KB · Visningar: 55

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 722
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 271
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp