Dräktiga ston 2017/2018

Tysken har börjat fylla upp igen. Ödemet gick ner och försvann för ett tag sen men nu börjar hon som sagt om. Hon är extremt mattig också, gnäggar och har sig när jag kommer och har börjat uppsöka "fölkullen", ett typiskt tecken att det börjar närma sig. Pratade med stallägaren igår så får se om vakten åkte på henne.

Jag ska försöka ladda om batterierna efter en dramatisk valpning under helgen, jag blev brutalt påmind om vikten av att ha kompetent hjälp nära till hands när det går snett...
 
Mitt sto mår nu bra efter fölningen. Hon fölade ståendes och distriktarn fick komma ut då efterbörden inte släppte. Vi hade tagit ut henne i vilket fall som helst eftersom hästen var så dålig i våras.
Spolade henne 2ggr och en vecka på antiinflammatoriskt.

Såååå glad att fölningen gick så bra. Vi hade dessutom en grymt bra kamera (typ den biligaste från Jula) kopplade upp den på wifin hemma och på så sätt kunde vi lätt kolla till henne hela tiden utan att behöva gå in och störa. Kopplade upp den via mobilen på en app så kunde vi ställa klockan. Denna gjorde att vi var på plats allihop.

L
 
Om jag ska tolka tysken rätt så tänker hon föla snart. Var ute i eftermiddag och körde ut mat och fick en smärre chock när jag såg juvret, det hängde som en Ica-påse där bak och flugor som satt och åt på spenarna. Stallägaren fick order att kolla henne och sätta vakt vid behov, förra gången så tyckte h*n jag överdrev.... Ska göra ny utvärdering på henne ikväll. (Och om nån undrar så är hela hagen inom synhåll från boningshuset, det är "fölhagen" där man kan hålla uppsikt över dem, hon är alltså inte oövervakad fast jag inte är där).
 
Sabla märr till att knipa... spenderat natten i baksätet på bilen och förutom mjölken som fortfarande är lite för blaskig är hästen i ett strålande skick. Jag tyckte redan igår att vulvan var för ihopdragen och spänstig men de "ska" ju föla snart när mjölken börjar släppa... Den gamla Rosevelten var tacksam, när mjölken kom och slog om till vit fölade hon på natten.
 
Nu har Toras juver fyllts :) Kan fyllas lite till, hon som tidigare år varit ganska smärt i kroppen är i mina ögon stor i år :). Hon ser ut att tycka det är såå jobbigt nu när det är så varmt ute. vi får hoppas att den tittar ut tidigare än bf för annars har hon 10 dagar kvar:wtf:
 
Hoppar in här nu :). Mitt sto är på 335 den 25/7 men med tanke på att hon knep ända till 380 förra året så skulle jag inte sätta några pengar på att det blir ett juli-föl :meh:. Fast man skall ju aldrig säga aldrig och hon har faktiskt börjat fylla liiite juver! Håller tummarna för att det går bra för er andra som också väntar fortfarande!
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 186
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 127
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp