Dräktiga ston 2018/2019

Marty

Trådstartare
Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer. Här är tråden där vi kan följa våra dräktiga ston och diskutera alla frågor kring detta.

Min Kimbi är idag på dygn 140 och dräktig med Gammelenggårds Zappa. Det är hennes första föl och mitt första sedan jag var liten. Hon har redan någon form av fölmage som inte endast kan bero på mat, då jag inte känner igen formen. För ca två veckor sedan var hon väldigt känslig och jag fick knappt ta på magen, men nu är hon som vanligt igen. Hon är sitt vanliga vänliga jag mot mig, men tjurigare mot de andra hästarna. Hon är också mycket mer matglad än vanligt och ganska trött. Jag rider henne lite lugnt just nu, men räknar med att hålla igång henne så länge hon tycker det känns okej.

Uppdatera gärna med hur det går för era ston!
 
Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer. Här är tråden där vi kan följa våra dräktiga ston och diskutera alla frågor kring detta.

Min Kimbi är idag på dygn 140 och dräktig med Gammelenggårds Zappa. Det är hennes första föl och mitt första sedan jag var liten. Hon har redan någon form av fölmage som inte endast kan bero på mat, då jag inte känner igen formen. För ca två veckor sedan var hon väldigt känslig och jag fick knappt ta på magen, men nu är hon som vanligt igen. Hon är sitt vanliga vänliga jag mot mig, men tjurigare mot de andra hästarna. Hon är också mycket mer matglad än vanligt och ganska trött. Jag rider henne lite lugnt just nu, men räknar med att hålla igång henne så länge hon tycker det känns okej.

Uppdatera gärna med hur det går för era ston!

Tänk på att fostret ligger uppe vid flanken och inte nere i magen. Det är inte förrän de sista dräktighetsmånaderna som det är nere vid magen. Det finns en bra illustration om var fostret befinner sig under de olika stadierna i dräktigheten, jag ska se om jag kan hitta den.
Däremot kan de bli känsligare i huden än de var tidigare. Mitt sto som var dräktig förra året blev det runt månad fem och ville inte att man skulle ta på hennes kropp, varken bål eller rygg.
 
Tänk på att fostret ligger uppe vid flanken och inte nere i magen. Det är inte förrän de sista dräktighetsmånaderna som det är nere vid magen. Det finns en bra illustration om var fostret befinner sig under de olika stadierna i dräktigheten, jag ska se om jag kan hitta den.
Däremot kan de bli känsligare i huden än de var tidigare. Mitt sto som var dräktig förra året blev det runt månad fem och ville inte att man skulle ta på hennes kropp, varken bål eller rygg.
Det vet jag om. Magen är nu mer som en boll jämfört med att hon brukar bli tjock mer nedtill och baktill när hon har hull. Hon har nog en del hull nu med, men som sagt är den rundare uppåt flankerna mot vad jag är van vid. Är flera som påpekat att hon ser lite lustig ut jämfört med hur hon brukar se ut också.
 
Äntligen en tråd! :D Bra @Marty :up:

Min Abigale är på eksakt 5 månader i dag, 153 dygn om jag räknat rätt. Hon är dräktig med Carême (om någon missat det :angel:) och det kommer bli hennes 3dje föl. Hon är född 2002 så 16 år.

Jag flyttade hästarna till nytt stall för två dagar sedan, nu bor de hos min tränare som även föder upp dressyrhästar. Hon väntar 3 föl nästa år så bebis kommer förhoppningsvis få massor med kompisar. :love: Vi planerar att sätta upp en lösdrift till dem så småningom, men A tycker om att komma in på box under den kallaste/blötaste/mörkaste tiden så hon kommer nog få välja lite själv nu som hon är dräktig.

Hon har ridits lite on and off på senaste tiden pga diverse tappskor och småskador, planen är att hålla igång en månad eller max två till sedan blir det endast lugna promenader och ev någon skrittrunda. Detta baserat på hur hon var vid senaste dräktigheten och att hon har lite artroser och dylikt som gör att jag inte vill belasta för mycket när hon börjar bli tyngre. Hon ser med ut som en liten boll om magen, i övrigt lagom i hullet så jag hoppast det håller sig genom vintern.

Ser fram emot att följa allas dräktiga ston och så småningom fölningar! :)
 
"Min" (vår) DO-bebis är bara på 60-nånting dygn så här dröjer det länge till innan nån fölmage dyker upp. Stoet är nöjd och glad och skulle egentligen kunna börja arbetas igång lite men jag har verkligen inte tid, prioriterar tanten istället just nu. Hon är bara 3 så det gör inte så mycket om hon går och skrotar.
 
Min Gloria är dräktig med Conthargos på 153 dygn idag. Hon njuter sitt "otium cum dignitate" efter en lång tävlingskarriär där hon är placerad Grand Prix 1.50, startat SM i hoppning och har visat en fantastisk inställning hela tiden. Betäckt första gången i år som 14-åring och blev dräktig direkt på fryst! Fryst var inte meningen men Flyinge erbjöd det när de inte kunde få fram färskt i tid och det gick ju bra :-)
 
Det vet jag om. Magen är nu mer som en boll jämfört med att hon brukar bli tjock mer nedtill och baktill när hon har hull. Hon har nog en del hull nu med, men som sagt är den rundare uppåt flankerna mot vad jag är van vid. Är flera som påpekat att hon ser lite lustig ut jämfört med hur hon brukar se ut också.
De ändrar helt klart form på magen oavsett hur litet fostret är i början av dräktigheten. Det skiljer mycket mellan individer. Det är hormonerna som påverkar.
 
Stona ska vaccineras mot abortvirus, i månad 5, 7 och 9. Men ska man vaccinera när det har gått 5 månader, eller när man har gått in i månad 5? Jag minns inte, länge sedan vi hade föl känns det som.
 
Stona ska vaccineras mot abortvirus, i månad 5, 7 och 9. Men ska man vaccinera när det har gått 5 månader, eller när man har gått in i månad 5? Jag minns inte, länge sedan vi hade föl känns det som.

Jag tänkte vaccinera mitt sto denna vecka, hon har precis gått 5 månader. Tror det var så vi gjorde förra gången...
 
Efter att ha sett film på Don Olymbrio i Grand Prix häromdagen så är jag så nöjd med valet av hingst. Har följt honom i flera år och nu förstår jag varför jag fastnade för honom, han gör sig helt fantastiskt på den nivån och eftersom han bara är 10 år så lär han hinna bli ännu bättre.
 
Jag hoppar också in i tråden :)
Mitt sto (-05, e. Quattro B - Andiamo) kollades igår på dygn 102 och är fortfarande dräktig och allt ser bra ut. Hon är dräktig med Kannatol.
Det är stoets första föl och min första uppfödning så jag är lite lagom nervös:p Har precis flyttat till nytt stall där det är ett till sto som ska föla när år och där det dessutom finns kunnigt folk så det kännas iallafall tryggt :)
 
Mitt haflingersto är på dygn 126 nu. Har inte tänkt vaccinera henne mot abortvirus då det är ganska lugnt i vårat stall. Detta blir hennes andra föl :) har beställt ett stoföl så vi får se vad hon levererar ;)
 
Efter mycket kämpande hela sommaren med Ike fick vi äntligen dräktigt med Copper v/d Heffinck. Stoet är Cardento - xx och det blir tredje fölet för henne :) Kollades på 60 dygn i början av oktober och fortsatt dräktig. Hoppas på en rörlig gummiboll (sto!) som vill gå fälttävlan med mig framöver.
 
Tora har gått 86 dygn dräktig med Mino.
Ghia har gått 130 dygn dräktig med Mr Vain GJ.
Adeleine har gått 119 dygn dräktig med Highcruiser
Faken har gått 150 dygn dräktig med Andover Andover.
Så hoppas på ett bättre år 2019
 
44974694_10156095659804426_7940679581457973248_n[1].jpg

Myran betar av det sista i den lilla sommarhagen. Snart gått halva dräktigheten, om några dagar. Fått första sprutan mot abortvirus i förra veckan.
 
Jag är igång och rider på vår som nu är på dygn 191, dräktig med Zappa. Gud vilken häst, hon är en dröm! Het, superkänslig för sätet, fantastisk balans och massor med påskjut. Känner mig otroligt lyckligt lottad som fått chansen att sitta på en sån här häst :love: Tror Zappa kompletterar med lite kvickare bakben och mer knä-action. Blir väldigt roligt att se resultatet.
 
Min lilla dam går just nu bara och skrotar. Skulle så gärna vilja ta en liten tur snart (har nyss fått bebis) även om det inte är någon idé att sätta igång henne nu. Dom andra i stallet tycker magen börjar synas men jag tycker nog det är lite väl tidigt för det. Det är nog sviterna från betet skulle jag tro :laugh:
 
Dygn 166 idag så nu är vi typ halvvägs :banana:. Dräktig med Zappa och en ganska ordentlig kula redan. Kimbi verkar dock nöjd med livet trots att hon är lite mer känslomässig vissa dagar. Jag rider henne i stort sett som vanligt än så länge. Varvar uteritter med några dressyrpass på banan. Kimbi är en riktig arbetsmyra på banan och väldigt framåt i skogen. Brukar stona alltid säga till om/när de tycker att det börjar bli för tungt? Är så rädd att hennes järnvilja ska göra att hon inte riktigt lyssnar på sin kropp :nailbiting:. Jag tänker mig ju att jag inte kommer ställa några direkta krav framåt vintern, men jag har ändå tänkt försöka hålla igång henne så länge hon tycker det är ok.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Avel Vad har man för åsikter om det i Sverige? Vet att travsporten precis som FEI förbjuder tävling efter 120 dagars dräktighet vilket för...
2
Svar
21
· Visningar
2 701
Senast: sorbifolia
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 488
Senast: Hedinn
·
Avel Nog är det hög tid för en tråd där vi kan göra en lista på beräknade fölningar 2019? Min egen är på dygn 40 idag och jag vet att fler...
Svar
18
· Visningar
1 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp