Dramaten eller annat, vad är bäst vid promenad till affären?

MissFideli

Trådstartare
Jag älskar att promenera, men tar oftast bilen de 2 km det är till affären för att mina axlar inte klarar att bära tungt så långt. Min mamma har en dramaten (som hon döpt till Elsa :p) och är mycket nöjd, så jag har funderingar på om man kanske borde inhandla en sån. Men hur är dom vid långa promenader upp och ner när axlarna inte är i toppskick? Mamma har typ 300 m till affären. Läste någonstans att utformningen av handtag är viktigt.

Är det nån här som har tips och idéer?
 
Jag älskar att promenera, men tar oftast bilen de 2 km det är till affären för att mina axlar inte klarar att bära tungt så långt. Min mamma har en dramaten (som hon döpt till Elsa :p) och är mycket nöjd, så jag har funderingar på om man kanske borde inhandla en sån. Men hur är dom vid långa promenader upp och ner när axlarna inte är i toppskick? Mamma har typ 300 m till affären. Läste någonstans att utformningen av handtag är viktigt.

Är det nån här som har tips och idéer?
Kanske kunde vara bättre att cykla med cykelväskor (eller liknande) i stället?

Jag kan tänka mig att vinkeln som blir när man drar något bakom sig kanske inte är jätteskonsamt för axlarna?
 
Kanske kunde vara bättre att cykla med cykelväskor (eller liknande) i stället?

Jag kan tänka mig att vinkeln som blir när man drar något bakom sig kanske inte är jätteskonsamt för axlarna?

Nej, det är just vinkeln jag undrar över. Cyklade mycket förr, men väskorna jag hade då var inte så smidiga. Små och rymde inget. Och jättesvårt att packa väskorna utan att cykeln välte :p
Undrar om det finns stödhjul för sånt? :D
 
Nej, det är just vinkeln jag undrar över. Cyklade mycket förr, men väskorna jag hade då var inte så smidiga. Små och rymde inget. Och jättesvårt att packa väskorna utan att cykeln välte :p
Undrar om det finns stödhjul för sånt? :D

Vi har storhandlat i cykelkorgar. Sådana lösa man hänger på pakethållaren. Tog med in i affären och packade direkt i dem (fast i påse). En på varje sida pakethållaren som är ungefär lika tungt lastade för jämvikt.
 
Jag har en stor rymlig cykelväska jag köpte på Biltema, den fungerade ypperligt till att handla färg, spackel, rollers mm när jag cyklade 2 mil för att handla grejer att tapetsera om med :D Inga problem att få med allt, den skulle nog fungera att handla med (gissar att den har ungefär volymen av två och en halv plastpåse ca)
Sedan kan man ju fixa korg på styret också och en låda på pakethållaren. Då kan man ju nästan storhandla ju :p

Cykeln stod stadigt under packning tack vare en bättre stödpinne som var längre och kraftigare. Den stödpinne cykeln kom med var kort och helt värdelös.
 
Vi har storhandlat i cykelkorgar. Sådana lösa man hänger på pakethållaren. Tog med in i affären och packade direkt i dem (fast i påse). En på varje sida pakethållaren som är ungefär lika tungt lastade för jämvikt.

Tyckte det var ett helt företag att hålla i cykeln samtidigt som man skulle hänga väskorna på plats? Min cykel välte flera gånger.
 
Tyckte det var ett helt företag att hålla i cykeln samtidigt som man skulle hänga väskorna på plats? Min cykel välte flera gånger.

Lät cykeln stå i cykelstället tills korgarna var på. Sen var vi i och för sig oftast två, om något krånglade. Men det fungerade jättebra i flera år (tills vi flyttade för långt ifrån affären och blev lata:o) :up:
 
Jag älskar att promenera, men tar oftast bilen de 2 km det är till affären för att mina axlar inte klarar att bära tungt så långt. Min mamma har en dramaten (som hon döpt till Elsa :p) och är mycket nöjd, så jag har funderingar på om man kanske borde inhandla en sån. Men hur är dom vid långa promenader upp och ner när axlarna inte är i toppskick? Mamma har typ 300 m till affären. Läste någonstans att utformningen av handtag är viktigt.

Är det nån här som har tips och idéer?
Skulle ryggsäck kunna vara ett alternativ? En riktigt bra, välutformad ryggsäck ska ju inte belasta axlarna negativt, men det beror ju såklart på vilken typ av axelproblem du har. Skonsammare än att bära i handen är det ju i alla fall.
 
Lät cykeln stå i cykelstället tills korgarna var på. Sen var vi i och för sig oftast två, om något krånglade. Men det fungerade jättebra i flera år (tills vi flyttade för långt ifrån affären och blev lata:o) :up:

Min lades sig ner trots cykelställ :down: Kanske får jobba på tekniken :D
Jag var billös i 1,5 år och cyklade eller gick överallt. Funkade jättebra!
 
Skulle ryggsäck kunna vara ett alternativ? En riktigt bra, välutformad ryggsäck ska ju inte belasta axlarna negativt, men det beror ju såklart på vilken typ av axelproblem du har. Skonsammare än att bära i handen är det ju i alla fall.

Jag har en ryggsäck som ska vara bra enligt allt jag läst, men tyvärr får jag ont ändå vid längre promenader. Jag har inga diagnostiserade axelproblem utöver att jag kört buss länge och inte tränar :angel:
 
Jag älskar att promenera, men tar oftast bilen de 2 km det är till affären för att mina axlar inte klarar att bära tungt så långt. Min mamma har en dramaten (som hon döpt till Elsa :p) och är mycket nöjd, så jag har funderingar på om man kanske borde inhandla en sån. Men hur är dom vid långa promenader upp och ner när axlarna inte är i toppskick? Mamma har typ 300 m till affären. Läste någonstans att utformningen av handtag är viktigt.

Är det nån här som har tips och idéer?

Kan du fixa någon form av vagn att putta framför dig istället? Kanske en gammal barnvagn eller liknande. Eller blir det svårt med förvaring även där?
Finns ju även cykelkärror som går att både putta framför som vagn och sätta bak på cykeln.
Alternativt en lådcykel.
 
Har axelproblematik och har provat Dramaten. Näe. Ingen hit.

Köp en gammal sittvagn istället. Det var mycket snällare och enklare att hantera
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp