Dramatisk travolycka på Solvalla

Sv: Dramatisk travolycka på Solvalla

Det var i V64-3 som hästen Ixis Pearl i tredje par invändigt plötsligt tappade luften, hästen kvävde sig på travspråk och gick inte att styra.

Vad innebär det då? (är inte så insatt i travsporten)
 
Sv: Dramatisk travolycka på Solvalla

....hästen kvävde sig/tappade luften (svimmade.)
Undviks bl. a med tungband, då ligger tungan på rätt sida om bettet (istället för halsen.) Men kan hända i allafall, om hästen ligger för hårt på bettet "pullar" och är för het. Intresserad av travsport? Läs gärna Travboken, finns på Biblioteken, eller gå in på www.hovtramp.se - sök eller skicka e-mail.
Hästliga Hälsningar
 
Sv: Dramatisk travolycka på Solvalla

....hästen kvävde sig/tappade luften

Vilket i sin tur betyder att hästen antingen
a) svalde tungan och kunde inte andas eller
b) hästen blir het och ligger på bettet, huvudet dras in mot halsen och luftvägarna täpps till och hästen kväver sig
 
Sv: Dramatisk travolycka på Solvalla

Tack för svaren!
Nej travsport är inget för mig, gillar det inte alls av många anledningar!
 
Sv: Dramatisk travolycka på Solvalla

Jo, Kusken hade precis passerat Adielsson när han började skrika.. Och den lösa hästen höll sig på innerspår så vi hann av banan.

Vilken tur, men usch vilken läsig historia det där, hur är det med dom inblandade nu?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 127
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter En olycka inträffade på Solvalla på onsdagskvällen då hästarna Charlie Palema och Maffioso Face kolliderade. De båda inblandade kuskarna...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Värmlands Folkblad) När två travdagar återstår av travåret på Solvalla toppar Örjan Kihlström kuskligan och är favorit till sin första...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp